Renault Megane Estate (2009 - 2016)
Meegaand type
Kijk rustig naar de foto's. Ziet u het verschil met de vorige generatie van de Megane? Ja? Dan werkt u waarschijnlijk bij Renault.
De optische aanpassingen zijn namelijk minimaal. Voor modeljaar 2012 kreeg de Megane een enkel stripje chroom om het lijnenspel extra aan te zetten. Daarbij is de auto voorzien van LED-dagrijverlichting en daarmee zijn de uiterlijke wijzigingen compleet.
Veiligheid
Alle aandacht ging uit naar de techniek en op dat vlak is gelukkig heel veel te melden. Zo is de Megane voortaan uit te rusten met een camera ("Visio") die meekijkt met de bestuurder en waarschuwt wanneer de belijning op het wegdek onbedoeld (zonder richting aan te geven) wordt overschreden. De camera wordt ook gebruikt om het grootlicht automatisch te bedienen, uiteraard zonder tegenliggers te verblinden.
In tegenstelling tot andere merken, leest de camera van de Megane geen verkeersborden en kan het systeem niet waarschuwen (of remmen) voor naderend onheil.
Net als de andere Renaults, kan de Megane worden voorzien van een ingebouwd navigatiesysteem dat is verzorgd door TomTom. Helaas bleek de wegenkennis van TomTom in Zuid-Spanje zeer slecht te zijn, maar gelukkig heeft dit systeem zich in het verleden in andere werelddelen wel overtuigend bewezen.
De Megane is naar keuze te voorzien van een audiosysteem van "Arkamys" of "Bose". Alhoewel deze laatste veel meer naamsbekendheid geniet, heeft het "Arkamys" systeem een meer evenwichtige klank waardoor het minder snel gaat vermoeien. Op de koop toe is het nog voordeliger ook! In beide gevallen voorziet Renault in koppeling met mp3-spelers via Bluetooth, AUX of USB. Lees eerst het instructieboekje, want de bediening is alles behalve intuïtief.
Het gekozen uitrustingsniveau is niet alleen bepalend voor de gebruikte materialen in het interieur, het bepaalt ook of de klokken digitaal of analoog zijn. Ondergetekende geeft de voorkeur aan een digitale snelheidsmeter (makkelijker en exacter af te lezen) en die hoort bij de eenvoudigere uitrustingsniveau's.
Een klacht uit het verleden is met de vernieuwde Megane niet opgelost: nog steeds is het opklappen van de achterbank omslachtiger dan bij andere merken. Zeker bij de hier gereden stationcar is dat bezwaarlijk.
Weggedrag
Ook het weggedrag is afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Standaard is de Megane een prima sturende, comfortabele en vooral veilige auto. De Megane heeft een prima weggedrag en laat zich zelfs in panieksituaties niet van de wijs brengen.
De Megane is echter geen opwindende auto. Daar komt verandering in met het sportonderstel van de "GT"-uitvoering; dat maakt de besturing veel directer en de hele auto levendiger. Wie voorheen geen Megane koos vanwege het weinig aansprekende weggedrag, zal zich juist aangetrokken voelen tot de Megane GT.
Diesel
Niet nieuw, maar wel vernieuwd is de 1.5 liter dieselmotor met 130 pk. Renault heeft naar eigen zeggen veel geleerd van de deelname aan Formule 1 races. Aan de hand van die opgedane kennis heeft de dieselmotor een nieuw meet- en regelsysteem gekregen. De interne wrijving is verminderd om het verbruik te verlagen en de prestaties te verbeteren.
Toen de huidige generatie van de Megane in 2008 werd geïntroduceerd, meldde het testverslag bij de minpunten "Iets minder stil dan de concurrentie". Dat kritiekpunt heeft Renault zich aangetrokken, met als resultaat dat de Megane 2012 50% stiller is en nu juist tot de stilste auto's in zijn klasse behoort!
Ook het effect van de andere aanpassingen is direct duidelijk. De "dCi 130" reageert zeer direct op het gaspedaal. Daarna zet de Megane diesel zich met opvallend veel gemak in beweging. Ongeacht het toerental is volop trekkracht aanwezig, waardoor deze middelsterke diesel zich net zo makkelijk leent voor een sportieve rijstijl als een uiterst ontspannen rijstijl. Deze souplesse geeft de auto een zekere grootsheid en kwaliteit die voorheen niet aanwezig was.
"Uiteraard" is de vernieuwde dieselmotor voorzien van een stop/start-systeem, wordt bewegingsenergie tijdens uitrollen omgezet in elektriciteit en geeft een schakelindicator aan wat het meest economische moment is om een volgende versnelling te kiezen. Op een eenvoudig parcours (glooiende binnenwegen en een enkele snelweg) kon het fabrieksverbruik van 4.0 liter per 100 km precies worden gerealiseerd. Een minder kalme rit op een meer realistisch traject kostte 5.4 liter diesel per 100 km.
Benzine
Het belangrijkste nieuws is voor het laatst bewaard: de 1.6 liter benzinemotor is vervangen door een exemplaar met een inhoud van slechts 1.2 liter. Renault laat de vermelding "1.2" in de typebenaming wijselijk weg om kopers niet af te schrikken. In plaats daarvan heet de nieuwe motor simpelweg "TCE 115".
Terecht, want de Megane 1.2 presteert dankzij een turbo beduidend beter dan menigeen zou verwachten bij zo'n kleine motor in zo'n grote auto. In de praktijk is simpelweg niet merkbaar dat de Megane Estate een bijzondere krachtbon in het vooronder heeft. Omdat al bij een laag toerental veel trekkracht wordt geleverd, voelt de auto nooit ondergemotoriseerd.
Ook het motorgeluid is uiterst bescheiden; dit is geen kleine motor die keihard moet werken om te kunnen presteren. Alleen wanneer het uiterste wordt gevraagd (bijvoorbeeld bij een sprint van 80 naar 120 km/u) is merkbaar dat de "TCE 115" iets minder sterk is.
De reden om voor een kleine motor te kiezen, is het bijbehorende "kleine" verbruik. Wederom is eerst kalm gereden om te bepalen hoe laag het verbruik kan uitpakken onder ideale omstandigheden. Volgens de boordcomputer kostte die rit 5.9 liter per 100 km. Na een meer veeleisende rit liep dat op tot een nog steeds keurige waarde van 6.4 liter per 100 km. Daarmee is de Megane significant zuiniger dan voorheen en zal de Megane een nog grotere doelgroep aanspreken.
Conclusie
De Renault Megane is aangepast voor modeljaar 2012. Het woord "facelift" is hier minder op z'n plaats, want de uiterlijke wijzigingen zijn minimaal. In plaats daarvan heeft Renault zich toegelegd op het verbeteren van de veiligheid en de motoren. Met name op dit laatste gebied is grote vooruitgang geboekt. De vernieuwde "1.5 dCi" is stil, sterk en aangenaam zuinig. Dankzij de geheel nieuwe "TCE 115" is de Megane voor een benzineauto in dit segment opmerkelijk zuinig en dus nog aantrekkelijker dan voorheen. Zo gaat de Megane perfect met de trend mee.
- Sterk, stil en zuinig
- Moderne, bruikbare techniek
- Lastige bediening gekoppelde mp3-speler
- Complexe procedure opklappen achterbank