Renault Megane Coupe RS
Renault Megane RS verbreekt baanrecord
Na de Mégane R26.R in 2008 en de Mégane R.S. Trophy in 2011 is het nu de Mégane R.S. 275 Trophy-R die met een rondetijd van 7:54.36 geschiedenis schrijft. De Trophy-R is een nieuwe tweezits-uitvoering van de onlangs geïntroduceerde Mégane R.S. 275 Trophy. Deze speciale en gelimiteerde versie combineert het sportieve DNA van Renault Sport met een gewichtsreductie van nagenoeg honderd kilo. Vanzelfsprekend zorgt dit voor betere prestaties, maar er is meer.
De Mégane R.S. 275 Trophy-R wordt standaard geleverd met het Cup-chassis inclusief limited-slip differentieel. Het vermogen van de 2,0-liter viercilinder turbomotor is opgekrikt tot 275 pk (202 kW) en het titanium Akrapovic-uitlaatsysteem staat garant voor een bijpassende, diepe roffel. Het exclusieve karakter van de Trophy-R komt ook tot uiting in de speciale Öhlins 'Road & Track' instelbare dempers met composiet veren en de Michelin Pilot Sport Cup-banden die specifiek voor deze auto zijn ontwikkeld.
In het interieur van de Trophy-R is de achterbank verwijderd en de twee voorstoelen hebben plaatsgemaakt voor Recaro 'Pole Position'-kuipstoelen met driepuntsgordels (zespunts is optioneel). De sportstoelen zijn gemaakt van ultralicht polycarbonaat en wegen samen 42 kilo minder dan de standaard zetels. Een vangnet en een extra balk beschermen inzittenden tegen verschuivende bagage.
Echte puristen die op het circuit tot het uiterste gaan, zullen extra waarde hechten aan de 16 kilo lichtere lithium-ion accu en het high-performance remsysteem. De 350/28 diameter remschijven van staal en aluminium zorgen niet alleen voor een lager gewicht, maar ook voor extra prestaties.
Het exterieur van de Mégane R.S. 275 Trophy-R is uitgevoerd in een nieuw two-tone kleurenschema met Noir Etoilé, waarbij onder meer de Formule 1-achtige voorspoiler en de finishvlag op de portieren zijn uitgevoerd in contrasterend Rouge Vif. De zwarte of rode 19-inch 'Speedline'-wielen maken de uitdagende uitstraling compleet. Binnenin onderscheidt de Trophy-R zich dankzij het met Alcantara beklede stuurwiel en handrem, de lederen pookknop en de rode veiligheidsgordels die mooi passen bij de stiksels van het stuurwiel en de stoelen.
De Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R profiteert van de expertise van de motor- en chassisexperts van Renault Sport die zijn betrokken bij allerlei takken binnen de autosport; van rally tot Formule 1. Het nieuwe ronderecord is vooral bereikt dankzij het harde werk van de Renault Sport-ingenieurs. Honderden uren aan ontwikkeling en talloze intensieve tests in Frankrijk, Spanje en Duitsland hebben geleid tot deze gelimiteerde uitvoering met uitzonderlijke prestaties.