Renault Megane Coupe (1996 - 2003)
Publiek geheim
De voorstoelen van de Megane hebben vele verstelmogelijkheden, zodat mede dankzij het in hoogte verstelbare stuurwiel al snel de ideale zitpositie is gevonden. Zoals het hoort bij een coupé stelt ondergetekende de stoel laag in om tot de schouders in het metaal te verdwijnen en het coupé-gevoel compleet te maken.
Achter de voorstoelen is een kleine achterbank te vinden. In de rugleuningen van de voorstoelen is een uitsparing gemaakt waarmee zomaar een paar centimeter beenruimte achterin wordt gewonnen. Als de inzittenden voorin de auto iets inschikkelijk zijn en de stoelen wat naar voren willen zetten, is ook achterin de Megane Coupé heel redelijk te zitten voor een korte of middellange rit.
Achter de achterbank is een behoorlijke bagageruimte te vinden. Alleen is deze slecht toegankelijk, omdat de achterklep uit niet meer dan het paneel tussen de achterlichten en de dakspoiler bestaat. De achterruit blijft op de plek zodat een paar grote koffers slechts met de grootst mogelijke moeite in de bagageruimte belanden.
De besturing van de Megane Coupé is opvallend licht en daarmee weinig communicatief naar de bestuurder. De wendbaarheid en het gevoel dat het onderstel geeft, maken dat echter helemaal goed. De auto laat zich prettig in de bochten zetten en bijt zich dan heerlijk vast. De 1.6-liter motor van deze Coupé maakt de beloften die het uiterlijk maakt waar.
De krachtbron is capabel maar toch bescheiden, zoals de koets fraai maar niet opzichtig is. De combinatie met de 4-traps automaat is een aangename; ware het niet dat niet naast de hendel van de automaat staat in welke stand deze staat, maar in een display tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Dat lijkt misschien logisch omdat de bestuurder dan niet naar beneden hoeft te kijken, maar de positie van het display is zo gekozen dat de bestuurder steeds los moet komen uit de stoel om te zien in welke stand de hendel staat. De elektronica van de automaat voelt goed aan wat de bestuurder wil, zodat de Coupé altijd ontspannend -maar desondanks niet minder leuk- kan worden gereden.
Wanneer het gas kalm en voorzichtig wordt beroerd blijft de motor kalm, stil en vooral zuinig. Als bruuske bewegingen worden gemaakt, weet de automaat direct wat de bestuurder van plan is en beloont dat met een prima acceleratie.
De remmen (standaard voorzien van ABS) zijn goed op hun taak berekend en brengen de auto vlot, veilig en vooral gecontroleerd tot stilstand.
Uitrusting
Prima rijeigenschappen en een zekere entertainment-factor zijn een mooie verdienste, maar maken de auto niet uniek. Daarom maakte Renault ook werk van de standaarduitrusting. In deze Dynamique-uitvoering zijn airconditioning, een boordcomputer, vier airbags, radiobediening aan het stuurwiel en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening standaard. Leuk zijn ook de elektrisch bedienbare uitklapraampjes achterin, die op warme dagen aangenaam verkoelen zonder veel windgeraas of de noodzaak de vermogensverslindende (lees: bandstofverslindende) airconditioning aan te zetten.
Het interieur is afgewerkt met banen leder op het stuurwiel, de pook en de bovenkant van de stoelen en de achterbank. Het dashboard lijkt, op de witte wijzerplaten na, ongewijzigd te zijn overgenomen van de weinig zinnenprikkelende Megane Sedan. Een voordeel van de familieband met de minder trendy Megane's is dat het interieur wel royaal voorzien is van kleine handige voorzieningen als een vakje voor de zonnebril boven het portier van de bestuurder, een bergvak in de achterbank, bekerhouders in het klepje van het dashboardkastje en nog veel meer.
Conclusie
Op het eerste gezicht is de Renault Megane Coupé niet meer dan een mooi gezichtje in de showroom. Maar meerdere merken hebben een fraaie coupé in de aanbieding en allemaal maken ze even mooie beloften over subliem rijplezier en groot succes op de boulevard.
Het geheim van Renault is dat de Coupé op alle punten scoort. De Megane Coupé is niet alleen mooi óf alleen leuk om te rijden óf alleen functioneel. Renault combineert die factoren en plakt daar nog eens een vriendelijk prijskaartje op. Wat wil de coupé-koper nou nog meer?
- Fraai
- Vriendelijke prijs
- Functioneel en compleet
- Krappe toegang bagageruimte
- Onhandige aanduiding automaat
- Doet niet altijd even solide aan