Opel Astra Coupe
Smaakmaker
Het is een hele uitdaging 's Nederlands populairste en daarmee tevens minst hippe familieauto tot gewilde coupé te maken. Opel was zich daarvan terdege bewust en riep de hulp van het Italiaanse ontwerpbureau Bertone in. Eerder tekende Bertone auto's als de Alfa Romeo Giuletta, Fiat X 1/9, Lamborghini Miura en Citroën XM. Alhoewel het lijnenspel van de Astra Coupé verdacht veel lijkt op dat van de Calibra, heeft de Astra Coupé een heel eigen charme.
De scherpe vormen, de vlak liggende voorruit en de vlot aflopende daklijn geven de auto een fraai silhouet dat tegelijkertijd elegantie en snelheid uitstraalt. Dat Bertone voor de Astra tekende willen ze weten ook bij Opel en dus is het logo overal terug te vinden, te beginnen op de flank tussen het portier en het achterwiel.
Bij het instappen prijkt het logo opnieuw in chroom op de dorpel en ook op de middenconsole heeft Bertone een naamkaartje achtergelaten. Het interieur is uitgevoerd in twee grijstinten. De middenconsole springt er uit door een zilvergrijze kleur en geeft meteen iets levendigs aan het verder zo grijze interieur. De schaalverdeling van de klokken is uitgevoerd op een witte achtergrond om het sportieve karakter nog maar eens te benadrukken.
De stoelen zitten stevig en zijn ook in hoogte verstelbaar. Het stuurwiel is echter niet verstelbaar en zit zo laag dat het voor het gevoel bijna op de knieën van de bestuurder ligt. Het vraagt dan ook even tijd en vindingrijkheid om een geschikte zitpositie te vinden. De ruimte op de achterbank is redelijk, maar door de aflopende daklijn laat de hoofdruimte logischerwijs te wensen over.
1.8 of 2.2 liter motor?
Na het starten van de motor verschijnt een stopwatch in het display van de boordcomputer. In tegenstelling tot een boordcomputer die kan helpen bij het beperken van het brandstofverbruik, moedigt deze voorziening juist aan bekende trajecten steeds sneller af te leggen. Met kleine knopjes aan de uiteinden van beide stuurhendels worden de stopwatch en andere functies van de (zeer uitgebreide) boordcomputer bediend.
Voor deze test is met twee exemplaren van de Astra Coupé greden. Eerst de 1.8 liter benzinemotor. Deze loopt rustig en geeft niet direct de indruk van een jonge hond die wil spelen. In de stad is de Coupé dociel en kalm. Dit is dan ook de lichtst gemotoriseerde uitvoering van de Astra Coupé. De 1.8 liter motor van dit instapmodel is goed voor 125 pk en sprint daarmee in een vlotte maar weinig indrukwekkende 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Vooral in de 3e versnelling wil de Coupé graag spelen en geeft een goede snelheidssensatie van 80 tot ruim 140 km/u. Bij precies 200 km/u is de koek op. Het testverbruik kwam uit op 1 op 11.5.
Voor de fotosessie en een tweede testrit, is gebruik gemaakt van een exemplaar met 2.2 liter motor en die heeft een heel ander karakter. De motor loopt niet alleen buitengewoon mooi, maar pakt ook heerlijk op zodra het koppelingspedaal wordt losgelaten. Deze motor maakt juist wel indruk met daadkracht en prestatiedrang.
Weggedrag
Ook voor het weggedrag geldt dat de motor bepalend is. Het gevoel met het instapmodel is dat van een sportieve auto, maar zeker geen sportauto. Dat karakter komt ook terug in de besturing. De auto stuurt duidelijk zwaarder en daarmee communicatiever en aangenamer dan een gewone Astra, maar niet bijzonder direct of scherp. De inbreng van Lotus op het onderstel is vooral terug te vinden in een voorspelbaar en veilig weggedrag.
De tweede testauto is juist buitengewoon capabel en valt op door een zeer stabiel weggedrag en heel veel reserve. Meteen voelt de bestuurder dat deze Coupe veel meer is dan alleen een mooi gezichtje en ook daadwerkelijk tot heel veel in staat is. Wanneer van die capaciteiten gebruik wordt gemaakt stelt de Astra nooit teleur en bewijst deze Coupe zich als meer dan opwindende variant op de alledaagse Astra hatchback.
Conclusie
In het dagelijks verkeer geeft de Opel Astra Coupé een heel ander gevoel dan een gewone Astra. De Astra Coupé is een vlot gelijnde Coupé waar duidelijk werk van is gemaakt. Het lijnenspel van Bertone maakt de stoffige familieauto tot een elegante coupé met een heel eigen charme. Ook aan het interieur is aandacht besteed zodat de bestuurder het gevoel heeft iets bijzonders te rijden. Bovendien is ook dit basismodel heel rijk uitgerust met zowel zinvolle als leuke extra's.
Verwacht van deze lichtst gemotoriseerde Astra Coupé echter niet het rijplezier van echte feestnummers. Met de 2.2 liter motor is deze sportieve Astra juist meer dan capabel en zelfs een waardige opvolger van de Caliba.
- Riante uitrusting
- Aangename besturing
- Geslaagde vormgeving
- Te laag geplaatst stuurwiel
- Weinig hoofdruimte achterin