Publicatiedatum: 21 september 2022
Renault 5 (1972 - 1984)
Autotest

Renault 5 (1972 - 1984)

Verleidelijke vijf(tiger)

Autotest - Renault heeft een grote collectie klassieke auto's. Echter, die collectie is gestald op het terrein van de fabriek en daarom niet toegankelijk voor bezoekers. Daarom komt het publiek bij Renault niet naar de oldtimers, maar komen de oldtimers naar het publiek! De klassiekers worden regelmatig ingezet op evenementen en ter gelegenheid van speciale gelegenheden. Zo viert de Renault 5 dit jaar zijn vijftigste verjaardag en dat is reden voor een proefrit!

De Renault 5 werd geïntroduceerd in 1972 en heeft twee generaties gekend Het hier gereden exemplaar is van de eerste generatie, maar wel van een tweede lichting. Aanvankelijk was de Renault 5 namelijk alleen leverbaar als driedeurs en alleen in eenvoudige "L" en "TL"-uitvoeringen. De testauto is een vijfdeurs in de GTL-uitvoering.

Renault 5 (1972 - 1984)

Renault introduceerde de 5 als driedeurs omdat dat als het veiligste voor kinderen werd gezien. Zonder achterportieren (en zelfs zonder te openen achterruiten) zou de achterbank een veilige "cocon" vormen waar kinderen volledig onder controle konden worden gehouden door de ouders. Mede omdat de concurrentie wel vijfdeurs-uitvoeringen aanbood, werd de Renault 5 uiteindelijk ook leverbaar als vijfdeurs. Bovendien: er was al een Renault 5 sedan, genaamd "Renault 7". Een ontwerp met achterdeuren lag dus al op de plank, Renault hoefde het alleen maar te combineren met een hatchback.

Nieuwstaat

En deze hatchback verkeert in absolute nieuwstaat! De auto is door Renault zelf gerestaureerd en technisch zelfs in betere staat dan toen de auto in 1980 de fabriek verliet. De kwaliteit van de lak en zelfs van diverse vervangende onderdelen is namelijk beter dan de techniek destijds toeliet.

Renault 5 (1972 - 1984)
Renault 5 (1972 - 1984)

De GTL stond destijds voor ware luxe. Destijds. Want inmiddels wordt een auto met slechts 1 buitenspiegel, een dashboardvak in plaats van een dashboardkast en sleutelbediende decentrale portiervergrendeling als spartaans ervaren. Er is wel radiovoorbereiding, maar geen radio of (ruimte voor) luidsprekers. De enige veiligheidsvoorzieningen zijn de gordels.

Welke luxe bood de GTL dan wel? Een versnellingspook op de vloer, een bekleed dashboard, met skai beklede stoelen, donkere kunststof bumpers rondom, achteruitrijlichten, een sigarettenaansteker, een analoog klokje (dat helaas niet meer loopt), een aanjager voor frisse lucht met meerdere standen, dashboardverlichting en fraai vormgegeven velgen. Wat een weelde!

De stoelen zijn naar hedendaagse standaard klein en onvoldoende verstelbaar. Hoofdsteunen zijn optioneel, dus het zou goed uitkomen om vandaag geen aanrijding van achteren mee te maken. De ruimte achterin is, mede dankzij de kleine voorstoelen, lang niet slecht.

„Deze proefrit leert dat de Renault 5 er niet alleen leuk uitziet, maar ook zo rijdt“

Benzine

De Renault 5 is geleverd met benzinemotoren met een inhoud van 782 tot 1397 cc. De testauto heeft een 1.289 cc viercilinder benzinemotor, goed voor 45 pk. Met behulp van een handbediende choke moet de motor de eerste minuten worden "geholpen" om soepel te lopen, maar veel moeite kost dat niet. Wel is de motor veel minder soepel dan de moderne krachtbronnen en dus is het belangrijk om iets meer gas te geven en iets tactvoller met de koppeling om te springen.

Renault 5 (1972 - 1984)

Eenmaal vertrouwd met het karakter zijn de prestaties lang niet verkeerd en kan dit museumstuk redelijk meekomen met het moderne verkeer. Echter, de rijgeluiden nemen met de snelheid sterk toe, waardoor 80 km/u gevoelsmatig al heel snel is en het eigenlijk ook niet sneller hoeft. De vierbak went vrijwel direct en ondanks de duidelijk aanwezige motorgeluiden had de testrijder nooit de neiging om een niet bestaande vijfde versnelling in te schakelen.

Weggedrag

Franse auto's onderscheidden zich destijds met hun comfort en deze Renault 5 is daarvan een uitstekend voorbeeld. De besturing is onbekrachtigd, maar zwaarder dan die van andere auto's uit dit tijdperk zonder hulp. Bovendien is de besturing indirect en gevoelloos. Ook dit went allemaal snel, want ondanks behoorlijk overhellen in de bocht blijft het vijfje netjes in balans.

Renault 5 (1972 - 1984)

Het belangrijkste is: de vijf doet wat een Franse auto belooft! Op slecht wegdek, en natuurlijk kasseien, is het comfort uitstekend. Deze Renault 5 biedt beduidend meer comfort dan de tegenstrevers van destijds. Ongebruikelijk voor een museumstuk: de auto heeft geen rammeltje of kraakje, zelfs niet op slecht wegdek.

Wat de Renault 5 ook beduidend beter doet dan andere oudjes, is remmen. Dit latere exemplaar van de Renault 5 had al schijfremmen op de voorwielen en dat betekent een wereld van verschil. Ondanks de leeftijd is het daarom heerlijk en zorgeloos toeren!

Renault 5 (1972 - 1984)

Conclusie

Vijftig jaar na de introductie van het model maakte Autozine kennis met de Renault 5. En dat was een meer dan aangename kennismaking! De Renault 5 was een van de eerste compacte stadsauto's en daarom was alleen het concept al vernieuwend. Gaandeweg verschenen heel veel uitvoeringen van de Renault 5, van extreem luxueus via uitgesproken sportief tot een heuse elektrische uitvoering. Zo bleef het model decennia­lang innoveren.

Toch was het het lachende gezicht waarmee de Renault 5 de kopers altijd heeft verleid. Deze proefrit leert dat de Renault 5 er niet alleen leuk uitziet, maar ook zo rijdt. De prestaties zijn heel behoorlijk, dankzij de compacte afmetingen is de Renault 5 uiterst wendbaar en het weggedrag is een schoolvoorbeeld van Frans comfort. Ook op zijn vijftigste verjaardag weet de 5 dus nog altijd te verleiden!

plus
  • Prima remmen
  • Innovatief concept
  • Comfortabel op slecht wegdek
min
  • Kleine stoelen
  • Geluidsniveau neemt sterk toe boven 70 km/u
  • Karige uitrusting in vergelijking met Japanse concurrentie