Porsche 911 GT
Porsche introduceert 911 GT2 RS
De Porsche 911 GT2 RS onderscheidt zich onder meer door zijn 70 kilogram lagere gewicht en 66 kW (90 pk) hogere vermogen. Het verschil met de "alledaagse" 911 GT2 is eveneens te vinden in het onderstel van de RS. Zo zijn onder meer de vering en de demping, het Porsche Adaptive Suspension Management (PASM) en het Porsche Stability Management (PSM) afgestemd op het grotere prestatiepotentieel van de 911 GT2 RS. Hetzelfde geldt voor de banden; het rubber in de maat 325/30Z R19 is speciaal ontwikkeld voor Porsche's nieuwe topversie.
Wat het uiterlijk betreft verschilt de 911 GT2 RS ook van zijn broer, de 911 GT2. Zo heeft hij bredere wielkasten aan de voorzijde en de luchtinlaten, buitenspiegels, motorkap en sideskirts zijn gemaakt van matzwart carbon. Verder is de Porsche 911 GT2 RS uitgerust met nieuwe, lichtgewicht wielen en een hogere achterspoiler voor meer downforce. Het interieur is net als het onderstel afgestemd op de sportieve aspiraties van de 911 GT2 RS, onder meer door de toevoeging van twee lichtgewicht kuipstoelen en deurpanelen, eveneens gemaakt van carbon. Vanbinnen is de auto volledig afgewerkt in zwart leder en rood alcantara, van de stoelen tot aan het stuurwiel en de schakelpook toe.
Voor de (achterwiel) aandrijving zorgt een 3,6 liter zescilinder boxermotor. Aan deze krachtbron zijn twee turbo's gekoppeld, elk voorzien van variabele turbinegeometrietechniek. Schakelen geschiedt door middel van een handbediende zesversnellingsbak.
Dankzij de gewichtsreductie tot 1.370 kilo en de vermogenstoename tot 456 kW (620 pk) neemt de sprint van 0 naar 100 km/uur voortaan maar 3,5 seconden in beslag. Voor de sprint naar de 200 km/uur zijn ongeveer 9 tellen nodig. De topsnelheid draagt meer dan 300 km/uur.
Het gemiddelde brandstofverbruik nam, ongeacht de extra pk's, met 5 procent af. De Porsche 911 GT2 RS verbruikt gemiddeld 11,9 liter per 100 kilometer en zijn gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 284 gram per kilometer.
De remkracht van de 911 GT2 RS is nog groter dan het acceleratievermogen. Dat komt op het conto van het standaard Ceramic Composite Brake-systeem. De remschijven hiervan zijn van licht én uitermate duurzaam keramisch materiaal gemaakt. Het remsysteem is nagenoeg ongevoelig voor 'fading' en zorgt ook bij (langdurige) zware belasting voor maximale remkracht.