23 september 2020
Porsche 911 (2005 - 2012)

Forum Porsche 911 (2005 - 2012)

Reacties van eigenaren

  

, datum: 31 januari 2017

Ervaring met 911 : 2 weken geleden mijn droom waargemaakt; het kopen van een 911 en wel de 911 Targa. Bewust gekozen voor de 996 omdat de 993 gewoonweg niet te betalen is en ondanks de luchtgekoelde motor en een eindeloze schoonheid ook best een tricky auto is. De 997 Targa dan? tja, ook een stuk duurder en die te grote chromen zijkanten zijn niet helemaal mijn ding.

Terug naar de 996; zoveel over geschreven maar och och wat een fijne auto is dit (waar wel opgemerkt moet worden dat de 3.6 een stuk fijner rijdt dan de 3.4 omdat hij, naast 20 pk meer (320 om 300) op lagere toeren sneller oppakt). Naast het feit dat de update vanaf 2002 een stuk mooier is. Voorlicht units overgenomen van de Turbo (dus minder spiegelei) en van binnen betere materialen, knoppen gewoon geheel mat (ipv glimmende stukjes) en een dashboardkastje onder de passagiers airbag.

Het moest wel een zwarte zijn en het liefst ook zwart van binnen. Mooie lederen afwerking, bose boxen en met het navigatiescherm (een iphone 6 doet het beter :-) maar zo'n scherm maakt het geheel wel een stuk sjieker) plus de chromen afwerking en de nog altijd hangende leergeur maken het geheel tot een fijn feest.

Over dat laatste gesproken; dat feest is vooral ook door het vele licht wat naar binnen komt. Dat is het voordeel van de Targa; een prachtig glazen dak boven je en een groot lichte achterruit maken zelfs donkere sombere januari-dagen tot een null relatiefnull vrolijke boel. En zelfs ook een keer het dak volledig opengeschoven (elektrisch en al rijdend prima te doen) en dan komt het motorgeluid nog heftiger binnen, is de zuurstof rijke buitenlucht niet te versmaden en lijkt de hemel zowaar een stukje dichterbij. In die zin kan ik niet wachten op de lente en kan het `Targa gevoel helemaal gevierd worden.

Heb hiervoor even voor een paar keer een 996 cabrio geleend maar 3/4 tijd van het jaar is het vochtig in NL (zeker als je geen garage hebt) en voelt dan ook zodanig in de auto (naast het feit dat, doordat de kap nauwelijks tijd heeft om te drogen, veel onderhoud nodig is). Tevens is het geluidsniveau vrij null aanwezignull en is hij erg hard/stuiterig (dus kartachtig wat niet altijd even prettig is, maar de auto is gemaakt om 280 km mee te kunnen rijden dus is het onontbeerlijk om de onderkant door gemis aan bovenkant zwaar te verstevigen). Kortom is het Targa gevoel the best of both worlds; geen totaal open gevoel, maar ook niet de beschreven nadelen.

Daarnaast is hij relatief bescheiden. Geen vergrote achterkant alla de turbo's, sowieso relatief slank (ook door zijn lengte) en daardoor elegant (de 2002 verbeteringen hebben hem wel heel goed gedaan omdat de eerste 996-en te vrouwelijk waren in het streven de cw waarde zo laag mogelijk te houden en vormgevings-technisch de voorbumper iets puntigs had waardoor hij nog langer (lees dunner) leek). De vraag die dan opdringt is; als je dan toch in een Porsche wilt rijden is het dan wenselijk om hem bescheiden te willen? Ja toch wel, het geeft hem iets sympathieks, een beetje tussen de oude luchtgekoelde (t/m 993) en nieuwere watergekoelde 911nulls in (vanaf 997). Iets klassieks terwijl hij nog niet een klassieker is, maar zo anders oogt dan de huidige 991-en (ook niet te versmaden, maar tevens een hele andere beleving). Deze Targa voel je nog echt, rijdt al veel soepeler dan de 964-en en 993-en, maar ook weer niet zo smooth als de laatste generatie(s) en hij is rear (uiteindelijk zijn er maar 5200 van gemaakt en zie je dat hij, samen met de 996 4S en turbo, in occasion waarde aan het stijgen is en ook in de aankomende jaren steeds verder zal stijgen). En laat je niet leiden door de IMS-lagers verhalen (vooral voor de eerste generatie 996-en) op internet want naast het feit dat de 3.6 hier überhaupt veel minder mee te maken heeft gehad zijn de 3.4 motoren die in NL tot problemen hebben geleidt door het slijten van deze lager (met behoorlijke motorschade vandien) op 1 hand te tellen terwijl er 10.000-enden van verkocht zijn.

Is het dan alleen maar goeds wat er over deze 911 Targa te vertellen is? Bijna wel, maar een review hoort ook kritisch te zijn en voor potentiële (latente) geïnteresseerden, die hun kaarten op een dergelijke Targa hebben gezet, een totaalbeeld te geven. Welnu; ondanks dat de carrosserie nog stijver schijnt te zijn dan de coupe wrikt een glasplaat natuurlijk meer dan een vast dak. Oftewel zul je op klinkerwegen absoluut meer rammeltjes waarnemen dan in een coupe (zonder open schuifdakje want de coupenulls incl. zonulln dakje hebben ook last van rammeltjes). And last but not least hoor je aanmerkelijk meer windgeruis tegen je (boven) voorraam dan met een coupe. Maar dit wel vanaf 130 km of meer en laat dat nu de hoogst snelheid in NL zijn :-). Je kunt het overigens prima neutraliseren met een muziekje uit de prachtige bose boxen alleen hoor je dan weer minder motorgeluid en zeker met een exhaust (wat bij mij erop zit) en extra gasgeven boven de 4000 toeren is dat een keuze! En met het dak open is dit probleem er ook niet want dan is de beleving sowieso al totaal anders en heb je ook weinig tot geen last van binnenkomende wind. Tenslotte is de schakelbak te prefereren boven de tiptronic (volgens vele journalisten e.a.), maar in het drukke NL (lees veel file etc en dan is het zware koppelingspedaal niet altijd even fijn) is dit een hele fijne goede automaat (geen pdk natuurlijk, maar dat is ook absolute top)) en uiteindelijk kun je met de flippers aan het stuur ook zelf letterlijk het roer meer in eigen handen nemen.

Zorg wel voor een goed (stempels!!!) en met liefde (dat zie je meteen aan gebruikssporen) onderhouden exemplaar met minder dan 200.000 km op de teller (ze kunnen makkelijk het dubbele aan maar de kosten zullen navenant logischerwijze ook toenemen). Deze auto's moeten om de 20.000 km een beurt en jaarlijks een oliebeurt. Als je hem niet dagelijks rijdt en je beperkt tot een 7000 km gemiddeld per jaar kun je er niet veel kosten aan hebben en een paar jaar je dagen, waarin je ritjes gaat rijden, behoorlijk opleuken. Want dat blijft een gegeven; in welk type 911 je ook rijdt, het blijft iedere keer weer een belevenis wat het leven niet gelukkiger maakt, maar zeker wel bijdraagt aan een ander soort geluksgevoel; het gevoel van kracht, snelheid, prachtig precies sturen en geweldig motorgeluid, een rijdersmachine pur sang.

En tenslotte het waar gemaakt hebben van een materialistische droom die ik als kleine jongen al onbewust opbouwde als de Rijkspolitie langsreed met de Targa SC of wij met de Peugeot 404 op vakantie op de duitse snelwegen werden ingehaald door de 911 G-series en bij mezelf dacht; ooit rijd ik ook in zo'n auto.


Bouwjaar2006
In bezit1 jaar

Betrouwbaarheid8
Comfort7
Motor9
  
  

, datum: 6 oktober 2010

Ervaring met 911 : Doe je moeite om een eerlijke auto te kopen. Er moet een kloppend boekje bij zijn en hij moet onderhouden zijn bij een Porsche dealer met de originele stempels. Niet om andere garages te kort te doen maar bij Porsche geen beurt geen stempel. Klaar.

Ervaring met verkoop: Betreft het een ingevoerde auto, bedenk dat er nog een goedgekeurd alarm op moet. En het hoeft geen verkeerde auto te zijn maar als er het originele boekje bij is ingevuld door een Porsche-dealer eventueel uit een ander land geeft dit vertrouwen.

Uitvoering997
Bouwjaar1995
In bezit1 jaar
KM-stand22.000 km
DealerEindhoven

Betrouwbaarheid10
Comfort10
Motor10
  
  

, datum: 3 juni 2010

Ervaring met 911 : Geen betere aankoop. Prijs hoog, onderhoudskosten laag. Bij Porsche in Heteren in onderhoud.

UitvoeringCoupe
Bouwjaar2007
In bezit3 jaar
KM-stand36.400 km
DealerGelderland

Betrouwbaarheid10
Comfort10
Motor10
  
  

, datum: 26 januari 2010

Ervaring met 911 : Koop die full loaded versie, heb je meer aan.

Ervaring met onderhoud (merkgarage): Vertrouwen niet geheel meer aanwezig

Ervaring met verkoop: Klant is koning quote even herlezen

Uitvoering4S
Bouwjaar2009
In bezit1 jaar
KM-stand14.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort10
Motor10
  
Remschijf.nl
  

, datum: 23 december 2009

Ervaring met 911 : Koop bij Porsche-dealer en laaat deze bij deze of een andere Porsche specialist onderhouden. Super auto, Carrera 4 is veilig en als een blok op de weg. Jongensdroom is waar en zonder te veel onderhoudskosten.

Uitvoering3.6 Liter
Bouwjaar2002
In bezit3 jaar
KM-stand118.000 km
DealerAmsterdam

Betrouwbaarheid9
Comfort9
Motor10
  
  

, datum: 31 oktober 2008

Ervaring met 911 : Auto rijdt uitstekend en blijft maar doorgaan, vrijwel geen onderhoudskosten gehad. Eenmaal een defecte oliekoeler en een keer een kapotte kachelmotor, mankeerde verder helemaal niets buiten de standaard slijtage om (banden, olieverversen en accu). Daarnaast vrijwel geen afschrijvingskosten meer, dus erg goedkoop rijden in een jongensdrooom.

Uitvoering993 Tiptronic
Bouwjaar1995
In bezit5 jaar
KM-stand160.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort8
Motor10
  
  

, datum: 1 januari 2007

Ervaring met 911 : AKK laten doen en bij vertrouwd adres kopen.
www.porscheforum.nl bekijken voor info en voor aanschaf

Uitvoering993
Bouwjaar1994
In bezit1 jaar
KM-stand110.000 km
DealerGelderland

Betrouwbaarheid9
Comfort6
Motor6
  
 
 1 

KwikFit
BMW 6-Serie BMW 6-Serie
★★★★☆
 

Info

Test

Techniek

Prijs