Peugeot Partner Tepee
nieuwe peugeot partner mpv
De voorzijde van de Partner MPV is geheel nieuw en duidelijk anders, stoerder dan het front van de auto die we tot nu toe kenden. Het front is groter geworden en dankzij het gebruik van nieuwe componenten is de auto veel imposanter en dynamischer geworden. De Partner MPV past op deze wijze goed in de lijn van de 206 en de 307. De nieuwe motorkap ligt veel vlakker en de duidelijke profilering geeft een robuuste indruk. De koplampen met gladde glazen bieden ruimte aan verschillende lichtfuncties en passen perfect in het huidige gamma van Peugeot. De horizontale indeling (richtingaanwijzer bovenin, parkeerlicht in het midden en dim-/grootlicht onderin) onderstreept het technisch aspect van de afzonderlijke onderdelen en de herkenbare muil onder de voorbumper is een designkenmerk dat bij huidige en toekomstige Peugeots een belangrijke rol speelt. De nieuwe voorschermen zijn boller gevormd en sluiten perfect aan bij de lijnen van de motorkap en de koplampen. De voorbumper is hoger geworden, ziet er daardoor massiever uit en vergroot het gevoel van bescherming.
Ook het dashboard van de nieuwe Partner MPV is compleet nieuw. Er is meer bergruimte en er is alvast rekening gehouden met de eventuele inbouw van datacommunicatieapparatuur. Bij het ontwerp is uitgegaan van een centrale console met aan de linkerzijde het instrumentenpaneel en aan de rechterzijde de passagiersairbag. Het middengedeelte biedt plaats aan de bediening van de verwarming en ventilatie en tal van andere zaken. Bij de optie Radio/CD-speler is wordt er bijvoorbeeld een beeldscherm voor de radiofuncties in de auto gemonteerd. Het nieuwe instrumentenpaneel heeft vier klokken waaronder een toerenteller bij alle uitvoeringen. Het 4-spaaks stuurwiel is nieuw. Dankzij de standaard stuurbekrachtiging kon de diameter van het stuurwiel met 20 mm verkleind worden tot 345 mm.
De Partner biedt keus uit twee benzine- en twee dieselmotoren. De eerste benzinemotor heeft een inhoud van 1.360 cm3 en levert maximum vermogen van 55 kW (75 pk) bij 5.600 tr/min. De "TU5 JP4" met een inhoud van 1,587 cm3 ontwikkelt deze motor een maximum vermogen van 80 kW (110 pk) bij 5.750 tr/min en een koppel van 147 Nm bij 4.000 tr/min. Deze 16-kleppenmotor heeft gegoten cilinderbussen en een lichtmetalen cilinderkop met twee bovenliggende nokkenassen. Een diesel met een inhoud van 1.867 cm3 levert een maximum vermogen van 51 kW (70 pk) bij 4.600 tr/min en een koppel van 125 Nm bij 2.500 tr/min. Op het gietijzeren motorblok is een lichtmetalen cilinderkop met een enkele nokkenas en acht kleppen gemonteerd. De DW10 TD tenslotte is een 4-cilinder HDi-dieselmotor met een inhoud van 1.997 cm3 heeft "common-rail"-inspuiting en produceert maximaal 66 kW (90pk) bij 4.000 tr/min en een koppel van 205 Nm bij 1.900 tr/min. De cilinderkop heeft een nokkenas en twee kleppen per cilinder. De drukvulling wordt verzorgd door een turbocompressor met vaste geometrie die maximaal 1 bar druk levert.
De nieuwe Partner MPV 1.4 is in de XR-uitvoering leverbaar vanaf EUR. 13.930,-. De XT met 110 pk sterke 1.6 16V-motor kost EUR. 16.650,- en de VTC met dezelfde benzinemotor is er vanaf EUR. 17.150,-. Op dieselgebied begint de prijslijst bij de Partner MPV 1.9 Diesel XR met EUR. 16.930,-. De VTC met een 66 kW/90 pk 2.0 HDi wordt leverbaar vanaf EUR. 20.850,-. De XT-uitvoering is eveneens als 1.9D of als 2.0 HDi te leveren.