22 mei 2025

Peugeot

Peugeot prijst e-3008 en e-5008 Dual Motor

22 mei 2025 - Peugeot introduceert een derde aandrijflijn voor de E-3008 en E-5008. De nieuwe Electric 325 Dual Motor voegt een extra elektromotor toe op de achteras, wat zorgt voor vierwielaandrijving en een gecombineerd vermogen van 325 pk. Dit zorgt niet alleen voor betere prestaties, maar ook voor extra grip en veiligheid.

De Peugeot E-3008 en E-5008 325 Dual Motor combineren de standaard 213 pk sterke elektromotor op de vooras met een extra elektromotor van 112 pk op de achteras. Samen leveren zij vierwielaandrijving, een systeemvermogen van 325 pk en een maximumkoppel van 509 Nm. De E-3008 325 Dual Motor sprint in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/h (6,5 seconden voor de E-5008) en van 80 naar 120 km/h in 3,8 seconden (4,0 seconden voor de E-5008).

Peugeot

Om dit potentieel ten volle te benutten, hebben de ingenieurs van Peugeot extra aandacht besteed aan de ontwikkeling van het onderstel. De stijfheid van de stabilisatorstangen, veren en schokdempers is specifiek afgestemd, net als de kalibratie van de stuurbekrachtiging.

Er zijn vier rijmodi beschikbaar:

  • Normal Mode: voor een optimaal dagelijks verbruik wordt voornamelijk de vooras aangedreven. Het maximale vermogen bedraagt dan 313 pk en het maximumkoppel 450 Nm. Afhankelijk van de input van de bestuurder schakelen de achteras en de tweede elektromotor automatisch bij. Bij krachtige acceleratie (kick-down) leveren beide motoren hun volledige vermogen.
  • 4WD Mode: beide elektromotoren zijn continu actief, met een vermogensverdeling van 50/50 tussen de voor- en achteras. Dit garandeert maximale grip, met name op gladde of lastige ondergronden. ESP en tractiecontrole passen zich specifiek aan om de tractie verder te optimaliseren. Volledig vermogen en koppel zijn beschikbaar.
  • Sport Mode: beide elektromotoren zijn continu actief, met een vermogensverdeling van 60/40 tussen de voor- en achteras. Dit zorgt voor een dynamische en efficiënte rijbeleving. Volledig vermogen en koppel zijn beschikbaar. Ook de stuurinrichting en het gaspedaal staan in een sportieve afstelling voor extra directe reacties.
  • Eco Mode: in deze modus worden alleen de vooras en de voorste elektromotor gebruikt. Het vermogen is beperkt tot 213 pk en het koppel tot 343 Nm. Bij krachtige acceleratie (kick-down) schakelt de achteras automatisch bij, zodat beide motoren hun volledige vermogen leveren. Ook de airconditioning en het gaspedaal worden afgestemd op zuinigheid.

De Peugeot E-3008 en E-5008 325 Dual Motor hebben een lithium-ion NMC-accu met een bruikbare capaciteit van 73 kWh. De actieradius bedraagt tot 490 km voor de E-3008 en 467 km voor de E-5008 (WLTP gecombineerd, in Normal Mode).

Launch Edition

Peugeot maakt nu de prijzen bekend van de 325 Dual Motor-versies van de E-3008 en E-5008, leverbaar in een exclusieve Launch Edition. De E-3008 en E-5008 325 Dual Motor Launch Edition zijn standaard voorzien van alle uitrusting van de GT: bi-tone carrosserie met zwart dak, Pixel LED-koplampen, elektrische achterklep en het i-Connect Advanced infotainmentsysteem. De E-3008 Launch Edition vult dat aan met het Hi-Fi Focal Pack. Dit laatste omvat een premium Focal 10-speakers audiosysteem met vier tweeters, vier woofers, één centrale speaker en één subwoofer.

Prijzen

De prijzen (inclusief € 1.000,-rijklaarmaakkosten) van de E-3008 en E-5008 325 Dual Motor 'Launch Edition' zijn:

  • Peugeot E-3008 325 Dual Motor 'Launch Edition': € 56.515-
  • Peugeot E-5008 325 Dual Motor 'Launch Edition': € 59.515,-