Peugeot EX1
Peugeot onthult EX1
Anders dan bij een traditionele roadster, valt de EX1 op door zijn druppelvormige ontwerp vanwege de dichter bij elkaar geplaatste achterwielen. Net als bij de "Asphalte" uit 1996 en de twee "20Cup" modellen uit 2005, maakt de architectuur van de EX1 een compact inzittendencompartiment mogelijk, met optimale gewichtsverdeling, zonder noemenswaardige overhang.
De voorwielophanging bestaat uit dubbele draagarmen met aparte fusees. Achter is gekozen voor een centrale draagarm met een liggende en instelbare schokdemper. De monocoque is gemaakt van carbon en is licht en torsiestijf. Alle technische componenten zijn hieraan bevestigd. En natuurlijk heeft de EX1 mede door zijn afmetingen (90 cm hoog en 1,77 m lang) een laag zwaartepunt en een lage luchtweerstand.
De EX1 heeft twee elektromotoren, één voorin en één achterin. Deze zijn goed voor 125 kW per stuk (totaal 250 kW/340 pk) en een leveren een constant en direct beschikbaar koppel van 240 Nm voor en achter. Deze keuze zorgt niet alleen voor een optimale gewichtsverdeling maar biedt tegelijkertijd ook de mogelijkheid van aandrijving op alle vier de wielen.
De bestuurder en passagier stappen in via tegengesteld openende portieren en nemen plaats in de kuipstoelen. Ze wanen zich in een futuristische omgeving met het bijzondere instrumentarium (de prestaties van de auto worden voor ieder apart op displays aangegeven) en het gebruik van diverse luxe materialen.
De bestuurder zit laag bij de grond voor nog meer sensatie tijdens het rijden. Hij bestuurt de auto met twee hendels, dit doet denken aan het besturen van een vliegtuig of het spelen van een videogame. De auto is voorzien van harnasgordels en de inzittenden zitten diep in de monocoque voor volledige bescherming. Het geïntegreerde windscherm zorgt ervoor dat in het dagelijks gebruik zonder helm gereden kan worden.