Peugeot 108
Leeuwenwelp
Het begint met samenwerking. Omdat het ontwikkelen van een nieuwe auto uiterst kostbaar is, en omdat de winstmarges op kleine auto's minimaal zijn, hebben drie merken besloten samen een kleine auto te ontwerpen. Peugeot, Citroën en Toyota bundelden hun krachten, en niet te vergeten hun budgetten, en bouwden samen een kleine auto.
Vervolgens gaf ieder merk een eigen draai aan die kleine auto. Toyota noemt het model "Aygo" en geeft het kleintje een stoer uiterlijk. Citroën noemt diezelfde auto "C1" en kiest voor een vrolijk ontwerp. De Peugeot heet 108 en gaat, hoe kan het ook anders, voor charme.
GT-Line
De testauto gaat daarin nog een stapje verder. Sinds kort is de 108 er namelijk ook als "GT-Line" en dat staat voor een sportieve aankleding. Let ook op de bijzondere velgen: daarin zit een klein accent in de lakkleur!
Dit mag dan een auto in het onderste segment van de markt zijn, dankzij deze bijzondere uitvoering is deze leeuwenwelp een uiterst begeerlijk autootje! Tijdens de fotosessie op de parkeerplaats van een winkelcentrum kreeg de testauto zelfs de nodige complimenten en dat is hoogst ongebruikelijk in deze prijsklasse.
Uitrusting
Ook de uitrusting is extra rijk voor de GT-Line. Bovenop de standaarduitrusting is de auto voorzien van getinte ruiten achter, een lichtsensor, sleutelvrije toegang, een achteruitrijcamera en een klimaatcontrolesysteem.
Om de kosten te beperken zijn sommige functies merkbaar eenvoudiger uitgevoerd dan bij duurdere auto's. Zo kan de 108 waarschuwen wanneer de belijning op het wegdek onbedoeld wordt overschreden (lees: zonder richting aan te geven), maar dit betreft slechts een piepje en geen correctie. Wel kan de 108 zelfstandig remmen wanneer een obstakel gevaarlijk dichtbij komt.
De bekende hendel, waarmee in de regel de cruise-control wordt bediend, is in feite alleen voor een snelheidslimiet.
Het veelbelovende beeldscherm in het midden van het dashboard dient slechts de radio; het is geen navigatiesysteem. In plaats van het inmiddels populaire Apple CarPlay of Android Auto ondersteunt Peugeot "MirrorLink", waarvan fabrikant Google de ontwikkeling al vele jaren geleden heeft stopgezet. Het is daarom lastig, zo niet onmogelijk, om telefoons en applicaties te vinden die MirrorLink ondersteunen.
Ruimte
De ruimte voorin is ruim voldoende voor een auto van deze omvang. Uit kostenoverwegingen bestaan de stoelen uit één stuk, maar ze zitten desondanks prima. De ruimte op de achterbank is matig, met grote volwassenen voorin is de beenruimte achterin minimaal. De bagageruimte is redelijk, maar wordt geplaagd door een hoge tildrempel.
Houd er verder rekening mee dat de hier gereden vijfdeurs versie een stuk minder overzichtelijk is dan de driedeurs. De oplopende raamlijn staat van buiten leuk, maar vermindert het zicht rondom bij manoeuvreren of simpelweg bij het kijken over de schouder tijdens het wisselen van rijstrook. Iets grotere buitenspiegels zouden de overzichtelijkheid ook ten goede komen.
1.2 Puretech
Tijdens een eerdere kennismaking met de Peugeot 108 is gereden met de 1.0 liter driecilinder benzinemotor omdat dat destijds de enige beschikbare krachtbron was. Inmiddels is de 108 ook leverbaar met een veel sterkere 1.2 Puretech liter motor (82 i.p.v. 69 pk).
Het verschil in prestaties tussen beide motoren is overduidelijk. De basismotor is voldoende sterk en komt in de praktijk niets tekort. De grotere motor presteert echter met meer gemak en bijt vooral veel beter door. Met de 1.2 liter motor wordt de 108 een heerlijk gooi en smijt autootje dat zich watervlug door het stadsverkeer beweegt.
De 108 1.2 Puretech voelt zich goed thuis op de snelweg, alhoewel het geluidsniveau boven de 100 km/u sterk toeneemt. Wanneer beneden die snelheid wordt gereden, is een verbruik van 1 op 20 of gunstiger goed haalbaar. Omdat de 1.2 liter motor niet wordt geleverd met start/stop-systeem, loopt het verbruik in stadsverkeer sterk op.
Helaas telt ook de grotere motor slechts drie cilinders (vier is meer gangbaar). De 108 1.2 heeft daarom dezelfde rauwe en onrustige loop als het basismodel. Bovendien kennen alle auto's uit deze serie (108, C1 en Aygo) een onvolkomenheid: de standaard om de motorkap open te houden tijdens werkzaamheden kan losraken en gaat dan rammelen bovenop de motor. Het klinkt dan alsof er een bak grind onder de motorkap ligt! Kortom: controlleer bij te veel motorgeluiden of de motorkapstandaard nog stevig in de houder zit.
Weggedrag
De Peugeot 108, Citroën C1 en Toyota Aygo hebben alledrie dezelfde rijeigenschappen. Dat wil zeggen dat de besturing en het onderstel zijn afgestemd op de grootst mogelijke doelgroep. De 108 heeft daarom geen uitgesproken weggedrag, maar biedt een geslaagde combinatie van comfort en veiligheid.
In de stad is de 108 daarmee wendbaar en behendig. Op de snelweg is de 108 stabiel om in relatieve rust langere afstanden af te leggen.
Conclusie
De 108 is het instapmodel van Peugeot. Door de ontwikkelkosten te delen met Citroën en Toyota, konden de drie merken toch een concurrerende auto ontwikkelen in het laagste segment van de markt. Peugeot gaf de 108 bovendien een heel eigen karakter door te kiezen voor een elegante uitstraling en een complete uitrusting (zij het soms iets eenvoudig uitgevoerd).
Wanneer wordt gekozen voor de 1.2 motor, dan is de 108 levendig en zelfs uitdagend te noemen. De hier gereden GT-Line voegt daar een sportief uiterlijk aan toe. Dapper, levendig en elegant: dat maakt deze 108 tot een échte leeuwenwelp.
- Doordacht concept
- Elegante vormgeving
- Levendige, sterke 1.2 Puretech motor
- Minder overzichtelijk in 5-deurs uitvoering
- MirrorLink niet meer ondersteund door fabrikanten
- Centraal ventilatierooster geblokkeerd door beelscherm