Opel OnStar
Opel OnStar breidt uit naar nieuwe markten
Sinds augustus 2015 heeft Opel OnStar al meer dan 5,5 miljoen contacten met klanten geregistreerd; via de telefoon, de smartphoneapp, de OnStar-website en de blauwe OnStar-serviceknop. In oktober 2016 ontving Opel OnStar 880.000 oproepen van klanten en verzond het ongeveer 830.000 e-mails met de maandelijkse voertuigdiagnose. Op internet logden meer dan een miljoen mensen in op de OnStar-webportal. De app werd 3,1 miljoen keer gebruikt. De helft van de nieuwe Opels in Europa wordt afgeleverd met OnStar; in Nederland is dat maar liefst 70%
Met Opel OnStar komen klanten in contact met een échte, deskundige adviseur, géén machine. Opel OnStar helpt ook wanneer de auto is gestolen. Stolen Vehicle Assistance laat Opel OnStar nauw met de politie samenwerken om de auto snel terug te vinden. Opel OnStar stuurt een signaal naar de auto dat zorgt dat de auto niet meer start zodra die als gestolen is opgegeven.
Opel OnStar reageert niet alleen op noodgevallen, de persoonlijke connectiviteits- en service-assistent ver- en ontgrendelt desgewenst ook de portieren op afstand, downloadt routes direct naar het door de fabriek geïnstalleerde satelliet navigatiesysteem en verzendt e-mailberichten over de staat van de techniek van de auto.
De populairste dienst, ongeveer 3,1 miljoen keer gebruikt, is de myOpel smartphone app, die klanten kunnen downloaden via de Google Play Store en de Apple App Store. De meest gebruikte functies van de app zijn tot nu toe het op afstand ver- en ontgrendelen van de portieren, online de plaats van de auto lokaliseren en op afstand claxonneren en met de lichten knipperen. Klanten kunnen ook belangrijke informatie oproepen, zoals de toestand van de motorolie en de bandenspanning, bestemmingen verzenden naar het navigatiesysteem in de auto en het beheren van de optionele wifi-hotspot, waarop tot zeven apparaten met de auto verbonden kunnen worden.
Met OnStar en de myOpel app kunnen bestuurders het navigatiesysteem in de auto programmeren met hun smartphone. Ze hoeven slechts de bestemming in de smartphone in te voeren of te selecteren in hun telefoonboek en die met een druk op een knop naar de auto te sturen.
Verder kunnen bestuurders nu opmerkingen toevoegen aan de Vehicle Location-functie (en zelfs een foto) om het terugvinden van de auto makkelijker te maken. En om parkeerboetes te voorkomen, kunnen myOpel-gebruikers een waarschuwing instellen voor de tijd waarop hun parkeertijd verloopt.
Opel OnStar is óf een optie óf maakt deel uit van de standaarduitrusting van bepaalde uitvoeringen van alle modellen van Opel. Het gebruik van de diensten is het eerste jaar gratis. Na een jaar worden abonnementskosten in rekening gebracht (€ 99,50). Afhankelijk van beschikbaarheid kan de wifi-hotspotfunctie gedurende drie maanden of 3 GB datavolume op proef worden gebruikt. Consumenten kunnen na hun proefperiode een OnStar abonnement of wifi abonnement afsluiten voor €125/ 50GB.