Opel Admiral
Opel Admiral bestaat 75 jaar
De Super 6 baant de weg voor de populaire Opel 'Kapitän' van 1938 die met een moderne 2,5 liter motor is uitgerust. Met het debuut van de grote Admiral keert Opel terug naar het luxesegment en legt het de basis voor de luxewagens die in Rüsselsheim worden gemaakt.
Met de Super 6 introduceert het merk als eerste bovenliggende kleppen in een productieauto. De kleppen worden bediend door een met rechte tandwielen aangedreven nokkenas, stoterstangen en tuimelaars. De 2,5 liter zescilinder lijnmotor met korte slag levert 55 pk en haalt een topsnelheid van 117 km/u. De motor is speciaal ontworpen voor stabiliteit in het hoge toerentalbereik en schittert door zijn grote hoeveelheid koppel, zijn soepelheid en zijn voorbeeldige stabiliteit.
De brochure van die tijd somt de sterke punten van de Super 6 als volgt op: "Kenmerken die tot heden alleen in dure high-performance of sportauto's te vinden waren, zijn met het debuut van de Super 6 nu ook verkrijgbaar in het middensegment". De krachtige motor maakt van de Super 6 een voor de hand liggende keuze voor de motorsport. Met de Super 6 als basis werd een sportieve terreinwagen met 65 pk ontwikkeld, die de off road- en lange-afstandsraces domineerde en heel wat prijzen in de wacht sleepte, zoals de 'Internationale Duitse Alpenrace'.
Klanten kunnen kiezen tussen een vierdeurs sedan of een cabrioletversie af fabriek. Vanaf 1938 was er tevens een tweedeurs limousine verkrijgbaar. In tegenstelling tot de Opel Olympia, met een zelfdragende carrosserie die voor het eerst in 1935 werd getoond, wordt de Super 6 gebouwd met het klassieke kastframe en een afzonderlijke constructie. Dit is positief voor onafhankelijke carrosseriebouwers zoals Hebmüller, Autenrieth, Buhne of Gläser die een carrosserie op maat ontwerpen voor een roadster of cabrioletvariant van de Super6. De reclameslogan voor de nieuwe Super 6 was 'krachtige motoren, aantrekkelijke contouren'.
Opel zet zijn initiatief in het zescilindersegment voort met de Super 6 en consolideert zijn dominante rol als de grootste autofabrikant in Europa. Op het moment dat zijn opvolger, de 'Kapitän', in 1938 op de markt verschijnt, zijn er 46.453 stuks van de Super 6 gemaakt.
De Opel Admiral wordt op hetzelfde moment als de middelgrote Super 6 gelanceerd. Zijn design is gestroomlijnd en is voor een deel geïnspireerd door de art-decoperiode. Opel complementeert zijn gamma met het nieuwe model dat de naam 'Admiral' draagt. Naast de sedanversie, die 6.500 Duitse Mark kost, wordt er een vierdeurs cabriolet aangeboden voor een prijs van 7.000 Duitse Mark. Zoals bij de Super 6 wordt in de carrosserie een torsievrij frame geplaatst. Zo kunnen de carrosseriebouwers hun eigen design verwezenlijken.
Het rijcomfort is voor die tijd groot dankzij 'onafhankelijk geveerde' individuele ophangingen aan de voorwielen. De zogenaamde 'gesynchroniseerde Opel-ophanging' gaat gepaard met hydraulische schokdempers en stabilisatoren. De Banjo-achteras wordt gecomplementeerd door een halfelliptische vering. Er worden ook hydraulische schokdempers gebruikt.
Het voertuig wordt aangedreven door een zescilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 3,6 liter, een vermogen van 75 pk en een topsnelheid van 132 km/u. Zoals het in een kleurrijke Opel-catalogus van die tijd staat: "een hoge graad van perfectie wordt bereikt door schoonheid te combineren met kracht".
De motor van de Admiral, geroemd vanwege zijn stille werking en betrouwbaarheid, wordt ook gebruikt in de Opel Blitz. Dit maakt van de drie ton zware Opel Blitz de vrachtwagen met de meest geavanceerde aandrijving in die tijd. Het is ook de enige Opel met een grote zescilinder lijnmotor met bovenliggende kleppen. Nadat er 6.404 auto's van de band zijn gerold, wordt de productie van de Admiral stilgelegd vanwege het uitbreken van de oorlog in 1939.
Na de oorlog neemt Opel weer een plaats in het hogere segment in, wanneer het merk de productie van de modellen 'Kapitän' en Admiral hervat. In 1948 verlaat de eerste naoorlogse 'Kapitän' de fabriek. Pas in het voorjaar van 1970 wordt de productie van de 'Kapitän' B, de populaire opvolger van de Super 6, uiteindelijk stopgezet. De nieuwe Admiral, die na de oorlog debuteert in 1964, wordt tot 1977 verkocht en treedt in de voetsporen van zijn grote voorganger.
