Forum Opel Karl
Reacties van eigenaren
Antwoord: Heeft de airco al eens onderhoud gehad? Ik had na 3 jaar dat 'ie niet meer koelde. Bleek er gelukkig geen lekkage te zijn, maar er moest wel vloeistof worden bijgevuld. Heb nu maar in mijn agenda gezet dat dit elke 3 jaar moet worden gecontroleerd.
Ervaring met Opel Karl: Hij rijdt lekker, maar sinds de laatste paar weken kraakt hij van binnen en maakt hij geluidjes en dat deed in het begin niet toen ik hem kocht. Toen stond er 54.000 km op teller. Hoe kan het dat hij in eens rare geluidjes maakt en kraakt? Ligt dat aan de benzine E10 doe ik er in of ligt het ergens anders aan?
Ervaring met verkoop: Verkoop was goed.
Antwoord: Nr dat ligt niet aan E10 maar het is sowieso beter om E5 te tanken. E10 is rommel ook voor nieuwere auto's. Helaas kom je er pas achter als het te laat is. Bekend probleem is tok tok geluid bij de achterremmen. Daar is vanuit de fabriek een terugroep actie van. Waarmee het kosteloos word gerepareerd. Nieuwe ankerplaten en wielencilindera.
Verder geluid /rammeltje afkomstig van de achterbank. Dit komt van het achterbank vergrendeling. Als je de rugleuning los klikt . Zit in je bank een slotje dit slotje klikt om een ijzeren beugel. Als je hem weer vast klikt. De rammel is gewoon speling tussen het slot en die beugel. Oplossing: deze metalen beugel in tapen met een paar lagen isolatie tape of plak foam. Dan is het weer stil. Gr
Ervaring met Opel Karl 1.0 Cosmo: Op zich een fijne auto en motorisch betrouwbaar na dik 90.000 km. Gekocht met 67.000 km op de teller. Enkele kleine mankementen zoals piepen/kraken vanuit de achteras bij rijden over drempels (enkel bij vochtig weer) en bij warm weer start de auto soms wat ruw (startmotor lijkt net te vroeg te stoppen).
Verder gewoon een fijne stadsauto die stabiel door de bochten gaat en ondanks een 1-liter 3 cilinder motor vlot mee komt, vooral boven de 3000 toeren. Bij vroeg schakelen (2500 toeren) van 1e naar 2e versnelling gaat dit niet altijd even soepel/makkelijk vanwege de relatief korte 1e versnelling en in verhouding hoge 2e versnelling, maar dat went vanzelf. (Komend van een Peugeot 206 1.4 8v met ook 75PK)
Ervaring met Opel Karl: Met de reserve sleutel krijg je niet alle portieren geopend. Weet er iemand hoe je dat aanpast?
Ervaring met Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition: Tot nu toe prima auto redelijk zuinig.
Ervaring met Opel Karl: Ik ben zeer slecht te speken over deze auto. Vorige winter waren de autoruiten bevroren. Ik startte eerst de motor om vervolgens de ruiten te gaan krabben. Deed de autodeur dicht en ging aan de gang. Toen ik klaar was wilde ik de deur open maken, maar dat ging niet, was automatisch op slot gegaan. Geen reserve sleutel bij de hand, ANWB moeten bellen.
Antwoord: Waarom geeft u de auto de schuld van uw fouten?
Het is dom om de auto te starten en er niet in te gaan zitten.
Het is ZEER slecht voor de motor om deze langer dan noodzakelijk koud te laten draaien. Eerst starten en dan ramen krabben is het domste dat u kunt doen!
Antwoord: Dat is volkomen onzin. Auto starten en voordat hij warm is vlug vlug wegrijden met koude motor. Dat is pas slecht voor uw auto. Gr de monteur
Antwoord: Dat je auto zichzelf afsluit is niet uniek aan de Opel Karl. Tegenwoordig heeft elke auto dit. De deur gewoon niet dichtdoen, of nog beter: eerst krabben en dan pas motor starten.
Antwoord: @ Jos226: U bent een monteur die nooit aan mijn auto zou mogen werken!
Het credo is: Eerst de ruiten krabben, dan motor starten, daarna zo'n 10 seconden stationair laten draaien om even de olie de tijd te gunnen zodat die zich kan verdelen door de motor, dan rustig wegrijden zonder in de toeren te klimmen! Pas nadat de motor op bedrijfstemperatuur is mag er gas worden gegeven.
Dit is hoe het moet, maar dat vermeld u niet.
Ervaring met Opel Karl: Leuke, vlotte auto.
Ervaring met onderhoud: Problemen met start/stop. Krijgen het niet gevonden.
Antwoord: Helaas heb ik hetzelfde probleem. Startproblemen en het lijkt alsof de auto zelf bepaalt wat hij wil. Gisteren tot tweemaal toe zelfstandig, dus zonder mijn actie ineens een noodstop gemaakt in plaats van rustig afremmen. Passagier bijna gelanceerd.
Geeft te veel gas bij achteruitrijden. Diverse keren garage bezocht. Computermeting geeft geen afwijkingen aan. Mijn klacht wordt wel serieus genomen en heb nu voor het weekend een nieuwe auto meegekregen om de verschillen te ervaren. Met mijn auto worden proefritten gemaakt om te kijken of zij het lek boven water krijgen.
Prima hulp en service van #orange Motors. Aardige monteurs. Mocht het probleem niet worden gevonden dan koop ik weer een Corsa bij dezelfde garage waarmee ik altijd tevreden ben, evenals de service. Ik denk dat er een fabrieksfout in zit die niet gemeld wordt aan garagehouders.
Antwoord: Als aanvulling zou ik willen zeggen dat de auto standaard start/stop heeft aan staan, tenzij men deze uit zet.
Start/stop werkt alleen wanneer de motor de optimale temperatuur heeft en kan garanderen dat in stop modus de airco kan blijven koelen. Kan de auto in bijvoorbeeld een koude stand met airco niet genoeg koelen. Dan zal de auto aanslaan om verder te kunnen koelen. Dit geldt ook voor verwarmen met koud weer. De motor genereert de warmte. Dus met een koude motor zal de auto aanslaan om de temperatuur te kunnen geven die men vraagt via het midden console.
En wat betreft remmen. Onder bepaalde omstandigheden remt de auto extra bij met rembekrachtiging. Oftewel hij helpt met bij remmen. Door minder hard de rem in te drukken door vroegtijdig te anticiperen. Zal dit probleem wat eigenlijk een hulp is in bepaalde omstandigheden, zich niet voor doen.
Antwoord: Bij vervangen van de accu dient u ook een originele Opel start en stop accu te monteren. Dit is anders als een normale accu. Heeft u dus een slechte accu, imitatie accu of geen start stop accu in de auto gezet of laten zetten. Dan werkt start stop ook niet. En als u de blower op de voorruit heeft staan oranje logootje. Dan werkt start stop ook niet. Staat ook in het boekje. Dus de uitstroom stand van de blower. Heeft er dus ook invloed op. Even ter extra info...
Ervaring met Opel Karl: Prima zuinige auto. Er is qua verbruik wel een behoorlijk verschil tussen wind mee of wind tegen.
In de zomer deed de airco het niet goed, het systeem werd onder de motorkap wel koud, maar in de auto bleef het warm en de blower functioneert na een uurtje niet meer goed. Nu, in de winter doet de verwarming het niet goed. Als de ruiten beslagen zijn en de airco gaat aan om dat te verhelpen, doet de verwarming het niet meer. Ook dan werkt de blower na een uurtje niet meer goed. Het boekje geeft geen oplossing.