Opel Insignia Country Tourer
Spetterend nieuws
De Opel Insignia dankt zijn succes ondermeer aan het nobele uiterlijk. Naast de andere zakenauto's in zijn klasse heeft de Insignia een voorname, chique uitstraling. De uiterlijke wijzigingen zijn gering, het belangrijkste doel was de stroomlijn te verbeteren. Op die manier is het verbruik verlaagd en het comfort vergroot (minder rijwind).
Country Tourer
Juist omdat de Insignia de nadruk legt op elegantie, lag een avontuurlijke variant niet voor de hand. Andere merken boeken echter veel succes met hun "off road" uitvoering en dus is de Insignia nu ook beschikbaar in een ruige variant. Bovendien zijn de vormgevers er in geslaagd de Insignia zo aan te kleden dat de auto tegelijkertijd chique en stoer is. Vergelijk het met een edelman in jachtkostuum.
De Country Tourer biedt meer dan alleen een stoer uiterlijk. De bodemvrijheid is vergroot (+20 mm) en de bodem wordt beschermd door metalen platen die doorlopen tot in de bumpers. Bovendien is de Country Tourer standaard voorzien van vierwielaandrijving. Het betreft hier een variabel systeem. In de regel worden de voorwielen aangedreven (zuiniger) en wanneer dat nodig, is springen de achterwielen automatisch bij. De bestuurder heeft hier geen omkijken naar.
De Country Tourer is zeker geen volbloed terreinauto. Met name de bodemvrijheid is te gering om serieus terrein te rijden. Op een drassig bouwterrein (zie foto's) wist de Country Tourer zich prima te redden. Het is voelbaar wanneer de achterwielen bijspringen, maar in dit lichte terrein was dat altijd op tijd. De variabele vierwielaandrijving is zelfs zo effectief, dat de tractiecontrole en stabiliteitscontrole moesten worden uitgeschakeld om enige modder op te doen spatten voor de foto's.
Op de buitenweg is merkbaar dat de Country Tourer een fractie hoger is dan een gewone Insignia. Verwacht echter geen "king of the road" gevoel zoals bij echte terreinauto's. Het weggedrag is ondanks het verhoogde onderstel prima. De Country Tourer helt in snelle bochten nauwelijks meer over dan een gewone Insignia en houdt de wielen altijd stevig aan de grond.
Omdat de Country Tourer bedoeld is als exclusief model, wordt deze alleen geleverd met de sterkste motoren van de Insignia. Dat zijn de 2.0 liter turbo benzinemotor en de 2.0 liter bi-turbo dieselmotor. De "SIDI" (Spark Ignition Direct Injection) benzinemotor is geheel nieuw voor de Insignia en draagt bij aan het beoogde gevoel van exclusiviteit. De 250 pk / 400 Nm worden namelijk niet omgezet in verpletterende prestaties, maar in souplesse en rust. Voor alle vernieuwde Insignia's geldt dat de motoren zo stil zijn, dat ze zo goed als onhoorbaar zijn.
Een proefrit, inclusief uitspattingen in het terrein, kostte 11,2 liter per 100 km. Reken bij een kalme rijstijl op de lange afstand op 10 liter per 100 km (heel wat meer dan de 8 liter per 100 km uit de folder). Daarmee is het verbruik helaas nauwelijks lager dan van een SUV. Het weggedrag is echter veel beter dan dat van een SUV en met 2.100 kg is het maximum aanhangergewicht minstens zo groot.
Motoren
De standaard Insignia is voortaan leverbaar met een 1.6 liter die eveneens gebruik maakt van "SIDI"-techniek. Bij lage snelheden is deze krachtbron levendiger en minstens zo soepel als de 2.0 liter variant. Alleen op hogere snelheid bijt de grotere motor beter door en worden met meer gemak hogere snelheden vastgehouden.
De bestaande 2.0 liter CDTi dieselmotor is voor de vernieuwde Insignia nog eens stevig onder handen genomen. De interne frictie is nog verder verlaagd, de versnellingsbak heeft nog minder weerstand en het motormanagement is nog meer gericht op brandstofbesparing. Op papier zou daarom een gemiddeld verbruik van 3.9 liter per 100 km mogelijk zijn (CO2-uitstoot: 104 gram per kilometer en dus 20% bijtelling).
In de praktijk leent de CDTi zich prima voor zuinig rijden. Het toerental kan straffeloos afzakken tot 1.100 tpm en dan nog protesteert de krachtbron niet. Tegelijkertijd zorgt het forse koppel van 350 Nm ervoor dat de "ecoFLEX" op de snelweg heerlijk accelereert.
Toch werd het streefverbruik tijdens de proefrit niet gerealiseerd. Met name in stadsverkeer en op provinciale wegen doen de brandtsofbesparende systemen hun werk prima. Het is juist op de snelweg waar het verbruik constant hoger ligt dan beloofd. Een zuinigheidsrit kostte daarom 4.9 liter per 100 km. Een vlotte rit door de spits kostte 5.2 liter per 100 km.
Facelift
Ongeacht de gekozen uitvoering, is iedere nieuwe Insignia leverbaar met een geheel nieuw audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Om verwarring te voorkomen had de vorige generatie van de Insignia voor iedere functie een eigen knop. De nieuwe generatie heeft veel minder toetsen, omdat functies worden gecombineerd. Het dashboard is daarom overzichtelijker en netter geworden.
Het nieuwe "infotainment"-systeem is op alle denkbare manieren te bedienen: via het aanraakgevoelige scherm ("touch screen"), met knoppen rondom het scherm, met knoppen op het stuurwiel, met een aanraakgevoelig paneel ("touch pad" voor handschriftherkenning) of met gesproken commando's.
Met name deze laatste functie werkt opmerkelijk goed. Wanneer een iPhone is gekoppeld kan muziek worden afgespeeld door simpelweg de naam van een artiest of album uit te spreken. Tot de verrassing van de testrijder en de medewerkers van Opel werden zelfs namen van Japanse artiesten probleemloos herkend!
Ook heel slim: in plaats van het gebruikelijke instructieboekje is een app voor de smartphone beschikbaar. De inhoudsopgave is vervangen door "augmented reality". Wanneer de camera van de iPhone op de auto wordt gericht, verschijnt over het beeld van de camera informatie over de betreffende onderdelen. Dat geldt niet alleen voor de knoppen op het dashboard, maar bijvoorbeeld ook voor de diverse onderdelen van de motor.
Conclusie
De Opel Insignia is vernieuwd voor modeljaar 2014. De nadruk lag daarbij op het verlagen van het verbruik en het vergroten van het gebruiksgemak. In beide gevallen is Opel geslaagd. Weliswaar is het verbruik in de praktijk hoger dan in theorie, maar het is altijd lager dan bij de vorige generatie. Het nieuwe audio-, communicatie- en navigatiesysteem biedt meer mogelijkheden en is makkelijker te bedienen.
Geheel nieuw is de "Opel Insignia Country Tourer". Deze avontuurlijke uitvoering van de Insignia wordt niet alleen gekenmerkt door een stoer uiterlijk. Dankzij een vergrote bodemvrijheid en vierwielaandrijving weet de Country Tourer zich daadwerkelijk te redden in het terrein. Bovendien is het weggedrag veel beter dan dat van een SUV, waarmee de Insignia alles in zich heeft om in 2014 nog meer klanten voor zich te winnen.
- Stoer en toch beschaafd
- Effectieve vierwielaandrijving
- Moderne, bruikbare elektronica
- Fors verbruik
- Matige ruimte achterin