Opel ecoFLEX
Nieuwe ecoFLEX versies van Opel Corsa en Astra
Dankzij een geoptimaliseerd motormanagement en een lager gewicht wist Opel het verbruik en de CO2-emissies van de Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX met ongeveer negen procent terug te dringen. Daardoor zakte het verbruik over de gemengde cyclus van 4,5 naar 4,1 l/100 km en daalde de CO2-uitstoot tot 109 gram per kilometer; 10 gram minder dan voorheen.
De Corsa en Astra ecoFLEX gebruiken een vergelijkbaar recept om het verbruik en de emissies te beperken. Op de Corsa werd de afstelling van de 1.3 CDTI geoptimaliseerd en aangepast aan een langere overbrengingsverhouding. Om de luchtweerstand te verlagen, werd de auto met 20 mm verlaagd, werden de luchtinlaten geoptimaliseerd en kreeg hij wielen met nieuw ontwikkelde wieldoppen. De Corsa ecoFLEX beschikt ook over speciale, smallere banden met een lagere rolweerstand (175/70 in plaats van 185/70), gemonteerd op lichtere – gesmede – stalen 14'-velgen (15' lichtmetalen velgen zijn als optie verkrijgbaar). De ingenieurs hebben ook extra aandacht besteed aan het gewicht en wisten maar liefst 45 kg te besparen. De geoptimaliseerde velgen en banden zijn op zich al goed voor gewichtsbesparing van 7,2 kg.
De Corsa ecoFLEX is verkrijgbaar als driedeursmodel in de uitrustingsversies Essentia, Enjoy en Business en heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De prestaties zijn vergelijkbaar met die van zijn voorganger: een vermogen van 55 kW/75 pk, een maximumkoppel van 170 Nm en een topsnelheid van 168 km/u.
De nieuwe Astra 1.7 CDTI ecoFLEX is verkrijgbaar als vijfdeurs, driedeurs en Stationwagon en wordt aan een handgeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld. Deze zuinige auto heeft 4,5 liter diesel per honderd kilometer nodig en stoot 119 g/km CO2 uit. Toch heeft de 1.7 CDTI common-rail diesel een maximumvermogen van 81 kW/110 pk, een koppel van 260 Nm bij 2.000 t/min en een topsnelheid van 188 km/u.
De GM-ingenieurs kwamen tot dit resultaat door de Astra 1.7 CDTI in diverse opzichten aan te passen. Ze kozen een langere overbrengingsverhouding, optimaliseerden het motormanagement en verlaagden het stationaire toerental. En aangezien gewicht de 'vijand' is, werd het leeggewicht van de nieuwe Astra ecoFLEX met 30 kg teruggedrongen.
Bovendien verbeterden de ingenieurs de aerodynamica door het chassis verlagen, de luchtinlaat vooraan te optimaliseren en een lager paneel met beperkte luchtweerstand te monteren onder het motorcompartiment. Ze reduceerden ook het energieverbruik van de stuurbekrachtigingspomp en monteerden 15'-banden met een lage rolweerstand (16' als optie verkrijgbaar).
Beide auto's zullen nog voor het eind van 2008 leverbaar zijn. In de zomer van 2009 lanceert Opel ook een ecoFLEX-variant van het nieuwe topmodel Insignia.
