Nissan Qashqai (2007 - 2013)
Tijd voor een opfrisbeurt!
Nissan was niet de eerste, maar heeft met de Qashqai wel de meest succesvolle "crossover" in huis. De Qashqai is een kruising tussen een personenauto en een terreinauto. Van de terreinauto heeft de Qashqai de royale binnenruimte en de stoere uitstraling. Voor modeljaar 2010 is die uitstraling aangescherpt. De complete neus, van motorkap tot koplampen is vernieuwd. Behalve dat de Qashqai er daarmee moderner uitziet, is de stroomlijn iets verbeterd.
De achterlichten gebruiken voortaan LED-techniek. Een LED-lamp gebruikt minder stroom en licht sneller op, waardoor achteropkomend verkeer een fractie eerder kan reageren bij een noodstop.
Uitrusting
Van een personenauto heeft de Qashqai het vertrouwde, comfortabele interieur. Dit is voor modeljaar 2010 uitgevoerd in sobere kleuren en meer hoogwaardige materialen. Dat maakt de cabine bepaald niet spannend, maar dit is juist waar het bij een auto als deze om gaat: een opwindend uiterlijk en een vertrouwd innerlijk. Het enige verschil met een traditionele personenauto is de iets hogere zit. Daardoor is het gemakkelijk instappen en heeft de bestuurder goed overzicht over het verkeer.
Gezien de prijs is de uitrusting compleet. De hier gereden "Connect Edition" is voor een geringe meerprijs voorzien van navigatie. Daarvoor krijgt de koper ook een "gering" navigatiesysteem. Het beeldscherm is bijna aandoenlijk klein en is bovendien onhandig laag in het dashboard geplaatst. Tijdens het rijden moet de blik daarom zeer nadrukkelijk worden verplaatst van het verkeer ver voor de auto naar het beeldscherm dichtbij en laag in het dashboard.
De functionaliteit van het gecombineerde audio- en navigatiesysteem(pje) laat weinig te wensen over. De bediening is eenvoudig en de instructies van het navigatiesysteem zijn duidelijk. Bovendien voorziet Nissan in een USB-aansluiting. Daarmee kunnen mp3-bestanden worden afgespeeld van USB-sticks, maar kan net zo makkelijk een iPod worden aangesloten. Optioneel kan het beeldscherm ook worden gebruikt voor de parkeercamera; een voorziening die in de regel alleen is voorbehouden aan auto's uit het topsegment.
Ruimte
De binnenruimte is prima en Nissan heeft voor de gefacelifte Qashqai een lang bestaand probleem aangepakt. De bekleding van de stoelen is verbeterd, waardoor deze niet meer kunnen gaan pluizen. Wel blijven de zetels erg zacht, waardoor de bestuurder na enkele uren sturen de onderrug kan gaan voelen. Daarbij zijn de hoofdsteunen te laag om voor lange bestuurders daadwerkelijk bij te dragen aan de veiligheid.
De ruimte op de achterbank is, als vanouds, groter dan in een traditionele personenauto; dit is voor velen de reden om voor een crossover als de Qashqai te kiezen.
Prestaties en verbruik
In vergelijking met andere auto's in dit segment is de Qashqai leverbaar met relatief lichte motoren. Het hier gereden instapmodel is voorzien van een 1.6 liter motor, terwijl de tegenstrevers vaak beginnen bij 1.8 of zelfs 2.0 liter. Alhoewel de Qashqai nauwelijks is voorzien van brandstofbesparende maatregelen, is het verbruik dankzij de lichte instapmotor toch bescheiden.
Bovendien zijn de prestaties van de 1.6 liter viercilinder prima. Nissan heeft daarbij gekozen voor een "fool proof" opzet. Dat wil zeggen dat de motor over een breed toerenbereik veel trekkracht biedt. De versnellingen overlappen elkaar nadrukkelijk, zodat de kans nihil is om te vroeg of te laat te schakelen. Dit heeft echter als nadeel dat de Qashqai wat karakterloos is, een gretige acceleratie of sterk karakter blijft uit.
De vernieuwde Qashqai is voorzien van extra geluidsisolatie en dus doet de 1.6 liter motor z'n werk in alle rust. Het valt daarom des te meer op dat het geluidsniveau boven de 100 km/u plotseling toeneemt. De Qashqai 1.6 maakt op de snelweg veel toeren en is op de lange afstand vermoeiend. Deze auto vraagt om een zesde versnelling, danwel een langere vijfde.
Weggedrag
De Qashqai is hoger dan de gemiddelde auto en dat brengt vaak een hoog zwaartepunt en daarmee een matig weggedrag met zich mee. Opnieuw gedraagt deze bijzonder vormgegeven Nissan zich als een heel gewone personenauto. De wegligging is prima en zelfs bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre reageert de Qashqai voorspelbaar en veilig.
Tenslotte is de Qashqai voor modeljaar 2010 voorzien van nieuwe schokbrekers, waarmee het comfort is vergroot terwijl de betrouwbaarheid zou zijn verbeterd.
Conclusie
Nissan is uiterst succesvol met de Qashqai. Alhoewel dit niet de eerste "crossover" op de markt is, is Nissans kruising tussen een terreinauto en personenauto wel de meest succesvolle.
Om dat zo te houden is de auto verbeterd voor modeljaar 2010. Ingrijpende wijzigingen heeft de Quashqai niet ondergaan, maar er was ook niet veel nodig. Bij een auto als deze draait het om het uiterlijk en juist dat is aangescherpt. Daarbij is de betrouwbaarheid verbeterd en dus is de Qashqai klaar voor een frisse (her)start.
- Stoer als een terreinauto, comfortabel als een personenauto
- Stoelen te zacht / hoofdsteunen te laag