Peugeot 3008 (2008 - 2016)
Ter land, ter zee en in de lucht
Zowel het Zwitserse zakmes als de moderne mobiele telefoon danken hun succes aan hetzelfde geheim. Beide producten begonnen hun leven als een vertrouwd stuk gereedschap en werden daarom direct geaccepteerd door het grote publiek. Het Zwitserse zakmes is in essentie een doodgewoon mes. Alhoewel de GSM inmiddels een draagbare computer is geworden, is het in naam slechts een telefoon.
Net zo is de 3008 in de basis een vertrouwd succesnummer: de 308. De 3008 is echter hoger, breder, langer en heel bijzonder aangekleed.
Deze gedurfde combinatie heeft echter iets onwennigs. De extra bodemvrijheid, hoog opgetrokken neus en duidelijk zichtbare beschermplaten geven de 3008 een sterke en onverzettelijke uitstraling. Tegelijkertijd moeten de scherp getekende koplampen en ranke lijnen de 3008 de kenmerkende elegantie van een Peugeot verschaffen. De twee stijlen gaan echter slecht samen.
Cockpit
Zoals in het intro al werd aangegeven heeft de 3008 iets van een vliegtuig. Het dashboard is om de bestuurder heen gebouwd als een cockpit van een vliegtuig. Alhoewel de 3008 een hoge zit (en dus een makkelijke instap) kent, is ook het dashboard heel hoog geplaatst. De middentunnel is bijna even hoog als de rest van het dashboard, zodat bestuurder en bijrijder als het ware worden omarmd door de auto.
Helaas zorgt deze bijzondere opzet ervoor dat niet iedereen een perfecte zitpositie kan vinden. Ondergetekende bleef de gehele testrit lang rommelen met de instelling van stoel en stuurwiel. Anderen voelen zich juist meteen thuis in de 3008 en zien de bijzondere opzet als een uitkomst.
Om het cockpit-gevoel te versterker is de 3008 te voorzien van "head up"-display. Op een transparant paneeltje dat automatisch uit het dashboard schuift, wordt de snelheid geprojecteerd. Op die manier verschijnt de informatie recht in het blikveld van de bestuurder en dat is veel prettiger dan traditionele klokken achter het stuurwiel.
Bovendien verschijnt op dit display heel nuttige informatie. Naast de snelheid wordt ook de afstand tot de voorligger getoond, uitgedrukt in seconden. Dit "head up"-display werkt in de praktijk zo prettig dat de vraagt rijst waarom de 3008 nog is voorzien van traditionele analoge klokken.
Gezinsauto
Terwijl de 3008 voorin overtuigt met het bijzondere cockpit-gevoel, biedt de auto achterin de ruimte van een middelgrote MPV. De hoofd- en beenruimte op de achterbank is opmerkelijk goed voor een auto van deze omvang. Bovendien is het interieur royaal voorzien van bakjes en vakjes.
De bagageruimte is bereikbaar via een tweedelige achterklep. Voor kleine spullen volstaat het om alleen het bovenste deel te openen, dat kost minder spierkracht. Het onderstel deel van de achterklep scharniert naar beneden, zodat het dienst kan doen als zitje.
De laadvloer is uitneembaar en kan op drie hoogtes worden geplaatst. Op die manier kan de bagageruimte maximaal worden benut, maar kunnen even gemakkelijk tere spullen worden gescheiden van de rest van de bagage.
Motoren
De 3008 is leverbaar met de sterkste motoren die ook beschikbaar zijn voor de alledaagse 308. Dat zorgt ervoor dat iedere 3008 met groot gemak presteert. De 3008 is bovendien uitzonderlijk stil. Niet alleen de eigenzinnige vormgeving, maar ook de superieure motoren zorgen ervoor dat de 3008 voelt als een bijzondere auto.
Voor deze testrit is gereden met zowel de 1.6 liter turbo benzinemotor (150 pk / 240 Nm) als de 1.6 liter dieselmotor (110 pk / 240 Nm). Alhoewel deze motoren in getallen uitgedrukt sterk verschillen, zijn de prestaties in de praktijk vrijwel gelijk. Bovendien is het beloofde fabrieksverbruik gemakkelijk te realiseren.
Wegligging
Het probleem van vrijwel iedere hoge auto is het daarbij horende hoge zwaartepunt. Peugeot heeft dit onder andere opgelost met "Dynamic Rolling Control". Dit systeem zorgt ervoor dat de kracht die in een bocht drukt op het ene wiel, wordt gebruikt om het andere extra stevig aan de grond te drukken.
Omwille van een laag verbruik en dito prijs is de 3008 niet voorzien van vierwielaandrijving. Maar Peugeot biedt wel een razend slim alternatief aan: het elektronische stabiliteitssysteem en anti-slip systeem kan worden aangepast aan de ondergrond ("Grip Control"). Zo zijn speciale zand, modder en sneeuw-programma's beschikbaar (alleen in combinatie met speciale "Mud & Snow" banden) waarmee deze duizendpoot ondanks de tweewielaandrijving, toch verder komt dan een gewone voorwielaangedreven auto.
Conclusie
Peugeot belooft dat de 3008 alles in één biedt. De auto zou de ruimte van een MPV combineren met de veelzijdigheid van een terreinauto, de handelbaarheid van een compacte hatchback en als klap op de vuurpijl de cockpit van een vliegtuig. Binnen redelijke grenzen weet Peugeot die claim waar te maken.
De ruimte achterin is opmerkelijk goed. Voorin geeft de cockpit-opzet een bijzonder gevoel, maar is niet voor iedere bestuurder een ideale zitpositie te vinden. De rijeigenschappen zijn prima; de wegligging is vergelijkbaar met die van een gewone personenauto, de motoren zijn sterk en toch zuinig.
Ondanks het suggestieve uiterlijk heeft de 3008 geen vierwielaandrijving. Dankzij een slimme elektronische oplossing komt de auto echter wel verder in het terrein dan menig andere voorwielaangedreven auto. Kortom: de 3008 maakt alle claims waar en biedt inderdaad alles in één!
- Nette prijs
- Prima rijeigenschappen
- Veelzijdig en praktisch
- Dashboardkastje zeer klein
- Geen ideale zitpositie voor ieder postuur