Nissan Primera
Zijn tijd vooruit
Na het instappen is direct duidelijk dat het niet slechts grootspraak is als Nissan claimt dat de Primera een nieuwe vorm van intelligentie is, want overal is opnieuw over nagedacht. Het is een tijd geleden dat een fabrikant het aandurfde om een auto zo radicaal te vernieuwen dat ieder detail opnieuw op de tekentafel kwam.
Gezien de geschiedenis van het model, is de Primera wel de laatste auto waarvan dit verwacht zou worden. Maar het vernieuwde Nissan onder leiding van ontwerper Stephane Schwarz liet met de X-Trail al eerder zien waartoe het in staat is en de Primera doet daar nog eens een schepje bovenop.
Ufo
Het dashboard is, samen met de voorruit, als een groot ovaal om de voorstoelen heen gebouwd. De kunststof bogen in het dashboard maken die vorm af tot iets wat een klein decennium geleden als de binnenzijde van een UFO zou worden bestempeld. Gelukkig zitten het stuurwiel en de pedalen nog op de gebruikelijke plaatsen en dankzij de doordachte ergonomie vindt de testrijder alle bedieningselementen snel terug.
Centraal in de bediening staat een groot display waarop alle relevante informatie verschijnt van de functies die op dat moment worden bediend. Onder het display zijn op een tableau alle knoppen te vinden die nodig zijn om de diverse voorzieningen te bedienen. Een deel van die knoppen heeft meerdere functies, waarbij het display aangeeft welke functie bij welke knop hoort. Op die manier kan het aantal toetsen beperkt blijven en dat komt de overzichtelijkheid ten goede.
Nissan noemt het geheel van de display met het knoppen-tableau de "N-Form". Wanneer de klimaatcontrole actief is (ook op het hier gereden basismodel standaard) verschijnt in het display een afbeelding van de luchtstroom samen met de binnen- en buitentemperatuur. Met een druk op de draaiknop van de radio, verschijnen op het display de naam van de zender, een volume-indicatie en eventueel de toonregeling.
Bij inschakeling van de verlichting, dimt het display omdat dat aangenamer is in het donker. Dat is goed gevonden, maar wanneer overdag bij een lage zon met verlichting wordt gereden, maakt het het display volledig onleesbaar (ondanks de instelbare dashboardverlichting).
Boven het display zijn, midden op het dashboard, drie conventionele analoge meters te vinden voor de snelheid, het toerental en de brandstofvoorraad. Daarbij heeft Nissan niet de fout gemaakt die andere fabrikanten wel maken en zijn de meters iets naar de bestuurder gericht, zodat deze perfect leesbaar zijn zonder te vertekenen.
Intelligentie
Ondanks de doordachte ergonomie en zeer vernieuwende uitstraling van het gehele interieur, blijft de beloofde nieuwe vorm van intelligentie nog even uit in het hier gereden basismodel. Op duurdere uitvoeringen maakt het display plaats voor een kleurenmonitor, waarmee meer mogelijkheden beschikbaar komen. Op die monitor verschijnt dan niet alleen de basisinformatie, maar bijvoorbeeld ook het beeld van de standaard gemonteerde achteruitrijdcamera en het optionele navigatiesysteem.
Bovendien hebben de "intelligentere" uitvoeringen van de Primera een heel bijzondere voorziening die tot nu toe alleen bij een enkele zeer exclusieve Duitser beschikbaar was: cruise-control met lasertechnologie. Door voorop de auto sensoren te monteren, kan een elektronisch systeem de afstand tot de voorligger meten. Afhankelijk van de snelheid en afstand tot de voorligger, kan het intelligente systeem de snelheid van de cruise-control aanpassen. Uiteraard horen een regensensor en Xenon koplampen ook tot de uitrusting van de meer intelligente Primera's.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid is op geen enkele Primera bezuinigd. Ook hier legt Nissan vol trots de nadruk op de doordachte systemen, zij het dat ieder van deze voorzieningen ook op andere auto's is te vinden. Wat wel bijzonder is, dat Nissan de laatste generatie van deze vaak geavanceerde systemen voor het eerst in een auto van deze prijsklasse introduceert.
Iedere Primera is standaard voorzien van onder andere zes airbags (behalve op het absolute instapmodel met 1.6-liter motor onder de Visia-uitvoering), ABS, EBD en actieve hoofdsteunen. Deze laatste functie is ook iets merkbaar wanneer de auto niet bij enig onheil is betrokken, want als de bestuurder zich diep in de rugleuning nestelt is een zekere "tegenreactie" in de hoofdsteun waar te nemen.
Tot de veiligheidsvoorzieningen rekent Nissan ook de centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en anti-overval voorziening. Door één keer op de ontgrendeltoets te drukken, is alleen de bestuurdersdeur los, pas wanneer een tweede keer wordt gedrukt zijn alle deuren ontgrendeld. Als de motor draait, is de kofferruimte overigens altijd op slot.
Variatie
De nieuwe Primera is direct leverbaar in een groot aantal carrosserie-varianten. De auto is beschikbaar als hatchback, sedan en stationwagon. Kenmerkend voor iedere uitvoering is de gladde vorm met strakke lijnen die zonder enige belemmering van voor naar achter doorlopen. Mooi detail is de "knik" die zowel midden op de neus als de achterzijde is te vinden. Dat geeft de Primera niet iets moderns, maar bijna iets futuristisch!
Omdat de neus direct onder de voorruit al sterk helt, is de motorkap aan het zicht van de bestuurder onttrokken en dat is minder handig bij inparkeren. Verder is de vorm van de Primera goed doordacht, want gezien de omvang van de auto is de binnenruimte prima. De ruimte voorin is gemiddeld tot ruim voor een auto van deze klasse, de ruimte op de achterbank is riant.
De bagageruimte is diep en groot, maar door de vorm van de achterklep van deze sedan-uitvoering niet toegankelijk voor grote stukken bagage. De achterbank is echter wel in twee delen neerklapbaar (60/40), zodat zeer grote koffers uiteindelijk via de achterdeur toch een plaats kunnen vinden.
Als het gaat om motoren zag Nissan niet veel ruimte voor spectaculaire vernieuwing. De krachtbronnen die op het huidige Nissan-programma staan, zijn daarom slechts met kleine wijzigingen ook in de Primera te vinden. Op het gebied van benzinemotoren zijn dat een 1.6, 1.8 en 2.0-liter. Direct bij introductie is wel een nieuw ontwikkelde 2.2-liter common rail diesel leverbaar.
De 1.8-liter benzinemotor van deze testauto scoort op ieder gebied. In de stad is de Primera sterk en kan schakellui worden gereden. Op de snelweg komt de auto prima mee met het overige verkeer en is het ook in de 5e versnelling mogelijk vlot in te halen. Het uiteindelijke testverbruik van 7,3 liter per 100 km is nog een fractie zuiniger dan de fabrieksopgave.
Conclusie
Nissan blaast hoog van de toren en stelt dat de nieuwe Primera een nieuwe vorm van intelligentie is. Een proefrit leert dat dat overdreven is, maar de Primera is zijn tijd wel degelijk vooruit. Zowel op het gebied van ergonomie als op het gebied van veiligheid weet de Primera echt te vernieuwen. Dat zorgt voor meer gemak en meer veiligheid. Alleen op het gebied van aandrijving en onderstel is de Primera slechts gemiddeld goed.
- Handige techniek
- Veel ruimte achterin
- Zeer vernieuwende vormgeving
- Display onleesbaar bij felle zon
- Moeilijk te overzien bij parkeren
- Hoofdsteunen te nadrukkelijk tegen het hoofd