Nissan Note
De Note aan de man brengen
Eerst nog even het verschil tussen een personenauto en een MPV. Een "Multi Purpose Vehicle" is hoger, vierkanter en dus veel ruimer dan een traditionele auto. Het zorgt er echter ook voor dat het uiterlijk minder gestroomlijnd en dus minder sportief is.
Net als de eerste Nissan Note, is ook deze tweede generatie een hoge, ruime gezinsauto. De scherpe lijnen weten dat echter knap te verhullen. Bovendien is het front, met een enorme grille die zelfs een hap uit de koplampen lijkt te nemen, ronduit origineel getekend. De testauto is ook nog eens voorzien van een "Dynamics Package", waarmee de Note zelfs een sportief tintje krijgt.
Ruimte
Ook het interieur houdt het midden tussen een MPV en een gewone gezinsauto. Hier-en-daar zijn zelfs elementen van Nissans pretnummer, de Juke, terug te vinden! De hoofdruimte, beenruimte en beweegruimte rondom de voorstoelen is goed.
De achterbank staat op rails, zodat afhankelijk van de situatie kan worden gekozen voor meer beenruimte of meer bagageruimte. Met de achterbank in de achterste stand zitten ook lange volwassenen prima achterin de Note. Omdat de achterbank iets hoger staat dan de voorstoelen, is het zicht naar voren vanaf de achterbank beter dan gemiddeld. Heel handig: de deuren openen tot bijna 90 graden en dat maakt het in- en uitstappen makkelijk.
De hoeveelheid bergvakken valt iets tegen voor een gezinsauto als deze. Er zijn twee gescheiden dashboardkastjes, maar verder blinkt de Note niet uit als het gaat om ruimtebesparende vondsten of ergonomische hoogstandjes.
In plaats daarvan zoekt Nissan het in moderne techniek. Dat begint met "Nissan Connect", het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem dat Nissan in vele modellen aanbiedt. Dit werkt keurig, ook in combinatie met een iPhone of iPod.
De Note is het eerste model dat ook kan worden voorzien van het "Safety Shield". Dit "veiligheids-schild" combineert drie systemen: dodehoek detectie (een lampje in de buitenspiegel dat waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek), rijstrook detectie (waarschuwing bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek) en een parkeercamera die actief waarschuwt voor bewegende objecten rondom de auto.
Benzine
De Note kan worden geleverd met twee benzinemotoren en een dieselmotor. Beide benzinemotoren tellen drie cilinders en hebben een inhoud van 1.2 liter. Het verschil zit in de eventuele toevoeging van een compressor. Deze zogenaamde "DIG-S" motor laat intern grote verliezen toe om energie te besparen, maar levert toch voldoende vermogen (98 pk / 147 Nm) dankzij de compressor.
Het rijden met deze bijzondere motor vraagt enige gewenning. Wanneer te vroeg wordt geschakeld, kan de snelheid op hellingen terugvallen en/of worden tussensprints tergend langzaam neergezet. Alleen wanneer het toerental boven de 2.000 tpm wordt gehouden, zijn de prestaties voldoende. Snel of uitdagend is de "Note 1.2 DIG-S" echter nooit.
Een brede lamp boven de snelheidsmeter kleurt zwart (hoog verbruik) of groen (zuinige rijstijl) om de bestuurder aan te moedigen zuinig te rijden. Nissan stelt dat 1 op 23 haalbaar is, maar dat is te optimistisch gesteld. Met een kalme rijstijl is 1 op 18 wel te realiseren. Dat is geen recordwaarde, maar de Note schaart zich wel bij de zuinigere auto's in zijn klasse.
Diesel
Nissan presenteert de Note niet alleen als MPV, maar ook als gewone personenauto. Voor zakelijke rijders is daarom ook een dieselmotor leverbaar. Terwijl de DIG-S benzinemotor uitzonderlijk stil is, is de dieselmotor nadrukkelijk hoorbaar. Daar staat tegenover dat de prestaties veel beter zijn dan die van de benzinemotor. Daarmee geeft de auto als vanzelf een meer volwassen en "groots" gevoel.
Met de dieselmotor is de Note niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk zeer zuinig. Volgens Nissan verbruikt de 90 pk / 200 Nm sterke dieselmotor gemiddeld 1 op 28. Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, is 1 op 27 goed haalbaar.
Weggedrag
Dé belangrijkste troef van de nieuwe Nissan Note is voor het laatst bewaard: het weggedrag. Omdat een MPV van nature groot, hoog en zwaar is, blijft het weggedrag altijd achter bij dat van een traditionele auto. Ook de Note is groot en hoog, maar dankzij het gebruik van moderne materialen weegt de nieuwe Note zo'n 55 kg minder dan de vorige generatie.
Dankzij het geringere gewicht helt de Note minder over in snelle bochten en duikt de auto minder in de veren bij een noodstop.
Daarbij is de Note voorzien van een uitgekiend onderstel. Wanneer wordt gekozen voor de dieselmotor, is het gevoel in het stuurwiel goed. In combinatie met de benzinemotor is de besturing zelfs ongekend goed. De lichtere benzinemotor zorgt voor een nauwkeuriger gevoel in de besturing en een snellere reactie. Daardoor voelt de auto kleiner, lichtvoetiger en wendbaarder dan deze eigenlijk is.
Conclusie
Nissan zet hoog in met de nieuwe Note. Deze compacte MPV wil niet alleen de beste in zijn soort zijn, maar wil zelfs de strijd aangaan met traditionele personenauto's. Een uitgebreide kennismaking leert dat Nissan grotendeels in deze opzet is geslaagd.
In vergelijking met andere MPVs heeft de Note een vlotter uiterlijk en een modernere uitrusting. De motoren zijn bovengemiddeld goed, maar als het gaat om een combinatie van goede prestaties en een laag verbruik niet de absolute top. De Note biedt volop ruimte, maar mist slimmigheden om die ruimte optimaal te benutten.
De uitrusting en het weggedrag (met benzinemotor) zijn van topkwaliteit. Juist daarom kan de Note inderdaad de strijd aan met traditionele personenauto's. Die bieden echter minder ruimte, terwijl de prijs vrijwel gelijk ligt.
- Comfortabel
- Ruim en praktisch
- Moderne, slimme techniek
- Luidruchtige dieselmotor
- Wel zuinig, maar niet zo zuinig als beloofd
- Benzine-versies mogen geen aanhanger trekken