16 april 2019
Mini Clubman

Mini Clubman

MINI Clubman ondergaat facelift

Autozine
16 april 2019 | De MINI Clubman heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2019. Naast de welkbekende 6 deuren, de 4 portieren en de karakteristieke dubbele achterdeuren, krijgt de vernieuwde MINI Clubman nu een extra dosis charisma dankzij nieuwe accenten voor exterieur en interieur. De nieuwste aanpassingen voor MINI Connected digitale services onderstrepen het progressieve, op lifestyle gerichte karakter van de vernieuwde MINI Clubman. Daarnaast zorgen toevoegingen aan de optielijst en de Original MINI Accessories voor meer mogelijkheden als het gaat om personalisatie.
 

Er is keuze uit drie benzinemotoren en drie dieselmotoren, met vermogens uiteenlopend van 75 kW/102 pk tot 141 kW/192 pk (gemiddeld brandstofverbruik: 6,5 - 4,0 l/100 km; gemiddelde CO2-emissie: 147 - 105 g/km). Vierwielaandrijving ALL4 is mogelijk in combinatie met de krachtigste benzine- en dieselmotoren. Later volgt een vernieuwde versie van de bijzonder sportieve MINI John Cooper Works Clubman.

Mini Clubman

Het individuele karakter gaat samen met kenmerkende designelementen van het merk. Aan de voorzijde zijn dat de krachtig ogende motorkap met powerdomes, de ronde koplampen (waarvan de omlijstingen standaard zijn voorzien van chroom en tegen meerprijs kunnen worden uitgevoerd in de kleur Piano Black) alsmede de hexagonale vorm van de grille. Direct valt bij de vernieuwde MINI Clubman de vernieuwde vorm van de grille op. Die strekt zich nu over de volle breedte van het front uit. De aangepaste vormen en een vernieuwde structuur geven de voorzijde een bijzonder kenmerkende uitstraling. De grille wordt omlijst door een sierlijk metalen frame. De luchtinlaat wordt onderverdeeld in zes zwarte, horizontale lamellen, die optioneel kunnen worden voorzien van chroom.

Specifieke kenmerken in de grille van de modellen MINI Cooper S Clubman en MINI Cooper SD Clubman vormen het hexagonale roosterpatroon in plaats van de horizontale lamellen en de individuele chromen lamel in de luchtinlaat daaronder alsmede het met chroom afgewerkte embleem met een rode 'S' in het midden.

De voorzijde van de vernieuwde MINI Clubman wordt gekenmerkt door een gemodificeerd design van de ronde koplampen. De standaard halogeenkoplampen zijn nu voorzien van een grotere reflector en een opvallende zwarte afwerking aan de binnenzijde. De dagrijverlichting is geïntegreerd in de parkeerlichten in het onderste deel van de voorzijde. De optionele LED-koplampen hebben eveneens een nieuw design. Tot het gemodificeerde design behoren LED-modules voor het dimlicht en het grootlicht, die voor feller licht zorgen, en een zwarte interne afwerking. Een ring met wit licht rond de koplampen doet zowel dienst als dagrijverlichting en als richtingaanwijzer.

De adaptieve LED-koplampen met Matrix functie voor het grootlicht zijn een vernieuwde optie. Ze zijn voorzien van een lichtfunctie die te herkennen is aan een inzetstuk in de koplamp en die de lichtbundels automatisch aanpast op de wegsituatie. In stadsverkeer en bij beperkt zicht als gevolg van de weersomstandigheden worden de wegranden beter verlicht. Bij het rijden op snelwegen is het mogelijk om het bereik van het grootlicht op selectieve wijze te vergroten.

Daarnaast beschikken de adaptieve LED-koplampen van de vernieuwde MINI Clubman nu over een automatische dimfunctie, wat voor een groter zichtbereik zorgt terwijl tegelijkertijd de kans op verblinding voor andere weggebruikers wordt verminderd. Hiervoor is de grootlichtbundel onderverdeeld in vier segmenten die onafhankelijk van elkaar kunnen worden in- en uitgeschakeld op basis van de wegsituatie. Dat gebeurt bij snelheden boven de 70 km/h. Zodra de frontcamera van de vernieuwde MINI Clubman een tegemoetkomende auto of voorligger waarneemt, wordt de plek waar die auto rijdt alleen verlicht door dimlicht.

LED-mistlampen zijn beschikbaar als optie voor de MINI Clubman. Deze komen op de plek van de standaard parkeerlichten en ze bieden een extra dagrijlichtfunctie in de vorm van LED-licht.

Mini Clubman

De vernieuwde MINI Clubman is nu standaard voorzien van LED-achterlichten. De lichtunits met chromen omlijsting zijn nu geïntegreerd in de achterdeuren. In combinatie met de optionele LED-koplampen of de adaptieve LED-koplampen zijn de achterlichten voorzien van een nieuw design dat verwijst naar de Britse afkomst van deze auto: een graphic-structuur die qua vorm is gebaseerd op de Union Jack. Het vlagmotief zorgt voor een onmiddellijke herkenbaarheid, zowel overdag als in het donker. Ook bij remmen is de Union Jack extra sterk te zien.

Er is keuze uit drie nieuwe kleuren voor de carrosserie. De vernieuwde Clubman is nu verkrijgbaar in Indian Summer Red metallic, British Racing Green metallic en MINI Yours Enigmatic Black metallic. Voor de buitenspiegelkappen is tevens te kiezen uit de kleuren zwart, wit of zilver. Daarnaast biedt de optielijst tal van andere mogelijkheden om het uiterlijk een persoonlijke tint te geven. Zoals het optionele Piano Black Exterior voor de MINI Cooper S Clubman en de MINI Cooper SD Clubman. Daarbij zijnde omlijstingen van de koplampen, de achterlichten en de grille afgewerkt in hoogglans zwart in plaats van chroom.

Afhankelijk van de modelvariant beschikt de vernieuwde Clubman standaard over lichtmetalen wielen in de maten 16 inch of 17 inch. Optioneel zijn lichtmetalen wielen verkrijgbaar in de maten 18 inch en 19 inch. Een vernieuwde toevoeging aan de reeks zijn de 18 inch lichtmetalen wielen in de varianten Multiray Spoke 2-tone en MINI Yours British Spoke 2-tone, samen met 19 inch lichtmetalen wielen in het John Cooper Works Circuit Spoke 2-tone design.

Een andere vernieuwde optie is het sportonderstel met een verlaging van 10 millimeter. Dat maakt het lichtvoetige rijgedrag van de vernieuwde MINI Clubman niet alleen nog dynamischer, het versterkt ook de sportieve uitstraling van de auto. En dan is er nog het optionele adaptieve onderstel. Dit biedt de mogelijkheid om te kiezen uit twee instellingen voor de schokdempers met de optionele MINI Driving Modes. Afhankelijk van de rijsituatie maakt dit een demperrespons mogelijk die ofwel op comfort is gericht of op directheid en sportiviteit.