Mercedes-Benz S-Klasse Coupe
Voor bestuurders
Wat is het meest exclusieve model van Mercedes-Benz? De verleiding is groot om te antwoorden: de Mercedes-AMG GT. Maar dat is het meest opwindende model! De S-Klasse Coupé is het meest exclusieve model omdat Mercedes' credo "alleen het beste is goed genoeg" in dit model het beste tot uiting komt.
De S-Klasse Coupé wordt in de wandelgangen daarom liefkozend "de koningin" genoemd en het is snel duidelijk waarom. Dankzij de langgerekte lijnen heeft deze coupé het gracieuze dat doet denken aan een koningin. Het elegante lijnenspel komt optimaal tot zijn recht dankzij de fraaie mat witte lak (designo kasjmierwit magno) van de testauto.
Daarbij is de Coupé veel meer dan een driedeurs S-Klasse. Ondanks een lengte van 5 meter 3 en een wielbasis van 2 meter 95, is de Coupé nog altijd een stuk minder lang dan de standaard S-Klasse. Tot het schutbord zijn de Coupé en sedan grotendeels gelijk, verder dan dat delen de Coupé en sedan alleen dezelfde techniek.
Ruimte
Vooral binnenin is er een wereld van verschil tussen de S-Klasse sedan en Coupé. Het interieur van de Coupé is nadrukkelijk om de bestuurder heen gebouwd en geeft daarom het geborgen gevoel dat hoort bij een auto als deze.
De achterbank, die bij de gewone S-Klasse voldoende ruimte biedt om een dag lang te werken of uit te rusten, is bij de Coupé slechts een formaliteit. Met twee volwassenen voorin, staan de voorstoelen tot tegen de zitting van de achterbank, die daarmee is gereduceerd tot handige bergruimte (alsof de 400 liter bagageruimte niet voldoende is).
De testauto is een AMG-versie en dat betekent dat de sfeer in het interieur niet klassiek, maar hoogtechnologisch is. Zwart leder en chroom worden niet afgewisseld met wortelnotenhout maar met glimmende kevlar panelen.
Uitrusting
Op het dashboard geen analoge klokken, maar twee brede beeldschermen. Het ene geeft informatie aan de bestuurder (snelheid, toerenteller, brandstofvoorrad). Het andere beeldscherm wordt gebruikt om het audio-, communicatie- en navigatiesysteem te bedienen. Optioneel is de S-Klasse te voorzien van een hoogwaardig audiosysteem van Burmester en de klank daarvan is nagenoeg perfect (alhoewel slechts wordt voorzien in een CD/DVD-speler en geen Bluray-speler).
Zoals eerder aangegeven, biedt de S-Klasse alles wat Mercedes-Benz op dit moment in huis heeft op het gebied van veiligheid. De S-Klasse kan in zekere mate autonoom rijden, want met een druk op de knop volgt deze Benz een voorligger (incl. remmen, optrekken en bochten sturen). Zelfs wanneer de S-Klasse stilstaat zijn de camera's en radars rondom actief en kan de auto achteropkomend verkeer waarschuwen door de knipperlichten te activeren. Heeft dat geen effect, dan worden stoelen rechtop gezet, de veiligheidsgordels aangetrokken en zet de S-Klasse zich schrap voor de impact.
Motoren
Om te benadrukken dat de S-Klasse Coupé het meest exclusieve model van Mercedes-Benz is, zijn alleen de allersterkste motoren van de S-Klasse leverbaar op de Coupé. Favoriet daarbij zijn de AMG S63 en S65. En alhoewel de twaalfcilinder ("S65") het ultieme comfort biedt, ging de voorkeur voor deze proefrit uit naar de snellere achtcilinder ("S63").
Iedere AMG-motor is handgebouwd. Om dat duidelijk te maken zit op ieder blok een "zegel" met de handtekening van de maker, in dit geval Kevin Dankert.
De 5.5 liter twinturbo komt na een druk op de knop met een machtige brul tot leven. De naald van de (virtuele) toerenteller schiet omhoog, om enkele seconden later tot rust te komen. Ondanks het lichtelijk intimiderende vermogen van 585 pk / 900 Nm, gaat de "S-Klasse Coupé S63" aarzelend van start. Het overvloedige vermogen dient namelijk vooral om met het veel gemak te kunnen presteren en op die manier nog meer comfort te bieden.
Immers, de S-Klasse Coupé is geen sportwagen. Maar... wie de sportmodus selecteert en het gaspedaal resoluut tot de vloer trapt, kan tot een andere conclusie komen. Omdat de motor een enorme inhoud heeft en omdat de beide turbo's moeten "wachten" op voldoende uitlaatgassen, heeft de krachtcentrale in het vooronder enige bedenktijd nodig. Uiteindelijk kom de neus omhoog, lijkt het hele mechaniek zich schrap te zetten en schiet de S63 in welgeteld 3.9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.
Dit gaat met zo veel gemak, dat de gedachte zich opdringt dat de technici deze vertraging bewust hebben ingebouwd om te voorkomen dat de S-Klasse sneller zou zijn dan de Mercedes-AMG GT, die 3.8 seconden nodig heeft voor dezelfde exercitie.
Het is daarom op hoge snelheid waar de S63 echt indruk maakt. Immers, dan is de motor al op stoom en is het eenvoudig om nog een paar extra kolen op het vuur te gooien. Het maakt het uit hoe hard het gaat, de acceleratie is altijd direct en schier oneindig. Is de gewenste snelheid eenmaal bereikt, dan toont de S-Klasse zich meteen weer een heer. Dan daalt het toerental en keert de serene rust terug.
Weggedrag
Dat de S-Klasse Coupé,al dan niet in AMG-uitvoering, geen sportwagen is, blijkt wel uit het weggedrag. Dankzij de iets minder lange wielbasis (en het eventuele AMG-onderstel) is de belevenis heel anders dan in een standaard S-Klasse. Maar ook deze Coupé heeft de waardigheid en grootsheid die hoort bij een S-Klasse.
Wie toch probeert om sportief te rijden, wordt geconfronteerd met een kunstmatig gevoel in de besturing. De S-Klasse Coupé reageert weliswaar alert op commando's van de bestuurder, maar het is lastig om aan te voelen waartoe de auto daadwerkelijk in staat is. Een royaal motorvermogen en een geavanceerd onderstel kunnen veel maskeren, maar bij een noodstop wordt pijnlijk duidelijk dat deze tweezitter met 1.970 kg bepaald geen lichtgewicht is (ook met keramische remschijven).
Net als de S-Klasse sedan, leent de Coupé zich daarom het beste voor een kalme rijstijl. Dan is pas echt merkbaar hoe harmonieus alle delen van het mechaniek samenwerken en hoe verfijnd de techniek daadwerkelijk is. En het beste is: dit keer is het niet de (beroeps)chauffeur die daar van geniet, maar de bestuurder.
Conclusie
Goed nieuws voor bestuurders, slecht nieuws voor chauffeurs; zo kan de Mercedes-Benz S-Klasse Coupé het beste worden samengevat. Wie zich laat rijden, kiest een Mercedes-Benz S-Klasse sedan voor het comfort en de (veiligheids)techniek. Wie graag zelf rijdt, en niet op zoek is naar brute kracht of extravagante vormgeving, kiest voor de S-Klasse Coupé voor de verfijning en de elegantie.
- Overtuigt als topmodel
- Moderne, bruikbare techniek
- Machtig snel, uitermate comfortabel
- Kunstmatig gevoel remmen
- Beenruimte achterin nihil
- Kunstmatig gevoel besturing