Mercedes-Benz SLS
Laagvliegen
Weinig. Opmerkelijk weinig. Wanneer het gaspedaal voorzichtig wordt ingetrapt, komt de Mercedes-Benz SLS bijna aarzelend van de plek. Deze supersportwagen is namelijk bedoeld voor dagelijks gebruik en moet ook bruikbaar zijn in bijvoorbeeld woon-werk verkeer. Als alle 571 paardenkrachten in één keer op de achterwielen zouden worden losgelaten, zou de SLS alleen op een (leeg) circuit bruikbaar zijn. In plaats daarvan is de SLS probleemloos en kalm door het drukke verkeer te sturen.
Uitrusting
Bovendien is deze sportiefste Mercedes zeker geen spartaanse auto. De uitrusting staat op hetzelfde niveau als dat van andere topklasse modellen van Mercedes, alleen "Multi Contour" stoelen ontbreken in de SLS. Deze stoelen geven tegendruk in snelle bochten en zijn wel te vinden in andere snelle Mercedessen. Het optionele "B&O" audiosysteem is uiterst kostbaar, maar klinkt fraai.
Het grote verschil met andere sportieve modellen ("CL 63 AMG", "SL 65 AMG") is het uiterlijk. De SLS is op-en-top showauto. De vormgeving is modern en vertoont tegelijkertijd sterke gelijkenissen met de legendarische "300 SL Gulwing" uit de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw.
Het meest in het oog springend zijn de vleugeldeuren. Deze dienen in de praktijk geen enkel ander doel dan het vergroten van de sensatie. Om de deuren te kunnen openen moet de bestuurder diep bukken, om ze te sluiten zijn (zeer) lange armen nodig. Voor dames in rok is het zo goed als onmogelijk om elegant in of uit de SLS te stappen. Wie langer is dan 1 meter 80 zit onprettig in de SLS en ziet zich genoodzaakt onderuit te liggen achter het stuurwiel.
Toch maakt dit de belevenis alleen maar interessanter, want dit soort "luxeproblemen" horen bij een auto als deze. Arriveren en vertrekken met de SLS is alleen al dankzij de vleugeldeuren een schouwspel en daar gaat het om bij deze auto.
Gewichtsverdeling
In vergelijking met andere sportwagens heeft de SLS een veel langere motorkap en een korte achtersteven. Dit geeft de SLS niet alleen een elegant silhouet, maar biedt ook praktische voordelen. Bij traditionele sportwagens ligt de motor achter de voorstoelen om het gewicht zo veel mogelijk centraal te plaatsen en daarmee de dynamiek te verbeteren. De extreem lange motorruimte van de SLS biedt de mogelijkheid om de zwaarste delen van de motor achter de voorwielen te plaatsen. De versnellingsbak is juist voor de achterwielen geplaatst en daarmee is het gewicht in de SLS alsnog centraal geplaatst.
Een voordeel van deze opzet is, dat de SLS in de praktijk veel beter overzichtelijk is dan een sportwagen met de motor "achterin". Beschamende taferelen met een opzichtige auto die door de vormgeving nauwelijks is te overzien bij het inparkeren, worden effectief voorkomen.
Rijden
Doordat de bestuurder bijna op de achterwielen zit, heeft deze bovendien een beter gevoel met de auto. Toch vraagt de bijzondere opzet enige gewenning; aanvankelijk heeft de coureur het idee "achterin" te zitten, uitkijkend over een bijna twee meter lange motorkap. Juist dankzij de uitstekende communicatie met de bestuurder weet de SLS snel het vertrouwen te winnen en neemt de snelheid steeds verder toe.
Omdat het gewicht is geconcentreerd in het midden, is de SLS uiterst dynamisch. Dankzij de lange wielbasis is de auto eerst zeer stabiel, maar bijt zich daarna vast in iedere bocht. Daarbij blijft de SLS zeer lang neutraal om uiteindelijk met iets onderstuur (wegglijden over de voorwielen) aan te geven dat de grens in bereikt. Voor Mercedes-begrippen is de SLS uitzonderlijk hard geveerd, dit is de enige reden waarom de auto bij dagelijks gebruik onprettig kan zijn.
De SLS is voorzien van alle veiligheidssystemen die Mercedes-Benz in huis heeft, ook coureurs in spe kunnen daarom van het potentieel van de SLS genieten. De testrit is grotendeels in de regen verreden en dankzij alle elektronische vangnetten is de auto ook in die omstandigheden probleemloos te rijden. Voor gebruik op het circuit zijn alle elektronische veiligheidsnetten uiteraard uitschakelbaar.
Vol gas!
Zoals eerder aangegeven: wanneer het gaspedaal voorzichtig wordt ingetrapt gebeurt er weinig. Maar kies de "sport"-stand, beroer het rechterpedaal met iets meer enthousiasme en de SLS schiet er vandoor. De 6.2 liter achtcilinder motor is ook te vinden in de C-Klasse en E-Klasse AMG, maar is voor de SLS nog sterker gemaakt (571 pk / 650 Nm). De krachtbron heeft geen turbo en is daarom minder venijnig dan bijvoorbeeld een Porsche 911 Turbo. In plaats daarvan wordt het vermogen van de SLS met de subtiliteit van een mokerslag op de achterwielen losgelaten.
Al bij een luttele 2.000 toeren per minuut is de SLS sneller dan 99,99% van het andere verkeer. Slechts een voorzichtig tikje is voldoende om alles en iedereen de fraai gevormde achterzijde van de SLS te laten zien. Vanaf zo'n 4.000 toeren gaat de SLS vuurspuwen en worden de inzittenden bruut in de stoelen gedrukt. Boven de 6.000 toeren per minuut komt het volledige vermogen los. Het geluid is dan zo overweldigend en de omgeving komt zo snel dichterbij, dat de zintuigen van de gemiddelde bestuurder simpelweg niet in staat zijn om de informatie nog op te nemen.
Topsnelheid
De sprint van 0 naar 100 km/u wordt in 3.8 seconden geklaard. Dit is voor de SLS echter niet meer dan het spannen van de spieren en de exercitie is zo snel achter de rug dat het nauwelijks indruk maakt. Bovendien accelereert de SLS kaarsrecht en beperkt de elektronica de wielspin tot een minimum.
Het is juist boven de 100 km/u waar de SLS echt de spieren laat zien. Mede dankzij het geringe frontale oppervlak (de SLS is slechts 1 meter 26 hoog), blijft de SLS met een ongekende overmacht accelereren tot 317 km/u. Dat is echter een elektronisch afgeregelde topsnelheid, de motor heeft nog meer in huis...
Conclusie
Wat gebeurt er als het gaspedaal van de "Mercedes-Benz SLS AMG" wordt ingetrapt? Het hart van iedere autoliefhebber gaat sneller slaan. Dankzij de bijzondere opzet met een motor achter de voorwielen en stoelen die bijna op de achteras staan, is de rijervaring met de SLS heel anders dan met traditionele supersportwagens met middenmotor. Bovendien heeft de SLS geen turbo en ook dat maakt de ervaring anders.
Ook deze extreme sportwagen is een echte Mercedes. De uitrusting is hoogwaardig en dankzij de vele veiligheidssystemen is de auto desgewenst dagelijks te gebruiken. In vergelijking met andere snelle modellen van Mercedes-Benz is de SLS een echte showauto. Dankzij de bijzondere opzet, de extreme prestaties en natuurlijk de vleugeldeuren, is een rit met de SLS maar op één manier te omschrijven: laagvliegen.
- Sensationeel snel
- Sublieme wegligging
- Beschaafde en toch opvallende vormgeving
- Weinig hoofdruimte