Publicatiedatum: 7 september 2016
Mercedes-Benz GLS (2015 - 2019)
Autotest

Mercedes-Benz GLS (2015 - 2019)

Er kan nog meer bij!

Autotest - Luxe en comfort? Dat levert iedere Mercedes-Benz. Ultieme luxe en comfort? Dan is de Mercedes-Benz S-Klasse de aangewezen kandidaat. Maar wat als luxe voor vier personen niet genoeg is? Dan heeft Mercedes-Benz een bijzondere troef achter de hand: de nieuwe GLS belooft ultieme luxe en comfort voor zeven personen.

Helemaal nieuw is de GLS niet. Recent heeft Mercedes-Benz bestaande modellen nieuwe namen gegeven en de GLS was voorheen bekend als GL. Behalve dat de GL een nieuwe naam kreeg, is ook de techniek van dit uit 2012 stammende model aangepast.

De toevoeging van de letter "S" moet de verwantschap met het topmodel van Mercedes-Benz, de S-Klasse, benadrukken. Maar... de S-Klasse en GLS zijn twee geheel verschillende auto's. De S-Klasse is een limousine waarin hoogwaardigheidsbekleders zich laten rijden. De GLS is een zeer grote SUV (Sports Utility Vehicle), waarbij de eigenaar zelf het stuur ter hand neemt.

Mercedes-Benz GLS (2015 - 2019)

Wat beide auto's bindt is de luxe, ultieme luxe wel te verstaan. Zowel de S-Klasse als de GLS staan aan de top van hun segment. En behalve luxe biedt de GLS ook nog eens off-road capaciteiten én extra ruimte. De GLS is vrijwel even lang en breed als de S-Klasse, maar 35 cm hoger!

Ruimte

Het vraagt dan ook een bescheiden klim om aan boord te komen van de GLS. Voor zich ziet de bestuurder een enorme motorkap. Achter zich heeft de bestuurder zoveel auto, dat bijna een verrekijker nodig is om de achterruit te zien. De GLS is groot, heel groot!

Mercedes-Benz GLS (2015 - 2019)

Daarom levert Mercedes-Benz de GLS standaard als zevenzitter. De ruimte voorin is uitmuntend, waarbij de grote stoelen op vele manieren verstelbaar zijn voor optimaal comfort. Ook achterin is de ruimte prima, maar in tegenstelling tot een S-Klasse zit men achterin de GLS nadrukkelijk rechtop.

De stoelen van de derde zitrij zijn standaard in de vloer van de bagageruimte verborgen, en worden met een druk op de knop uitgeklapt. Zonodig maken de voorste stoelen (elektrisch) ruimte voor het in- en uitklappen van de achterste stoelen. Heel ingenieus allemaal! De hoofd- en beenruimte op de derde zitrij is voldoende voor volwassenen, dit is niet alleen het domein van kinderen.

Mercedes-Benz GLS (2015 - 2019)
Mercedes-Benz GLS (2015 - 2019)

Wanneer de derde zitrij niet in gebruik is, is de bagageruimte gigantisch (2.300 liter tegenover 530 liter voor de S-Klasse)). Maar ook met derde zitrij biedt de GLS nog een heel behoorlijke hoeveelheid bagageruimte (680 liter), terwijl dit bij veel andere zevenzitters nihil is.

Uitrusting

Het interieur van de GLS heeft dezelfde opzet en maakt gebruik van dezelfde materialen als alle andere modellen van Mercedes-Benz. Echter, de GLS is zo groot dat dat om een andere aanpak vraagt. Het doet daarom aan als een olifant in een maatpak, dat staat heel netjes maar het blijft onmiskenbaar een olifant. Bovendien gaat het avontuurlijke karakter van een SUV hiermee ook verloren, want niets wijst nog op avontuur of sportiviteit. Hier geen afwasbare matten, kompassen of voorzieningen voor surfplanken of mountainbikes.

De GLS biedt vrijwel alle luxe die Mercedes-Benz in huis heeft. Vrijwel, want ondanks de facelift die samenviel met de nieuwe benaming, kon niet alle nieuwe techniek naar de GLS worden gebracht. De kleinere en voordeligere E-Klasse gaat een stap verder als het gaat om actieve veiligheid. Op dit detail na, ontbreekt het de zeven inzittenden van de GLS aan weinig tot niets.

Mercedes-Benz GLS (2015 - 2019)

Diesel

Voor deze test is gereden met het "instapmodel": de "GLS 350d". In Nederland is deze dieselmotor al bij een laag kilometrage per jaar de meest logische keuze. Bovendien is het vermogen van 258 pk / 620 Nm ruimschoots voldoende voor deze mastodont! Een gevoel van superioriteit of overmacht ontbreekt echter.

De standaard aanwezige negentraps automaat voelt de bestuurder goed aan en laat de GLS even makkelijk fluisterstil door woonwijkjes "sluipen", als razendsnel over snelwegen jagen. Alleen in dat laatste geval is de zescilinder hoorbaar, maar nooit storend aanwezig. Geluiden van de banden of rijwind zijn minimaal; een knappe prestatie voor zo'n grote auto.

Mercedes-Benz GLS (2015 - 2019)

Weggedrag

Dat de GLS (veel) hoger is dan een doorsnee personenauto, blijkt uit het weggedrag. Mercedes-Benz heeft met heel veel elektronica geprobeerd om dit te maskeren, maar het resultaat daarvan is dat de GLS een nogal kunstmatig gevoel in het stuurwiel geeft. Ook wanneer wordt gekozen voor de sportieve en meer directe modus, ontbreekt de communicatie en geeft de GLS weinig vertrouwen. Daarbij is de auto gevoelig voor zijwind en spoorvorming, wat bijdraagt aan de verwarring.

De beste manier om met de GLS is te rijden, is om te kiezen voor de comfortabele modus en op de elektronica te vertrouwen. Dan zorgt de hoge zitpositie voor nog meer comfort en is het aangenaam kilometers vreten met de GLS. Het ultieme gevoel van ontspanning, waarbij de hartslag verlaagt en er vanzelf een zelfvoldane blik op het gezicht van de bestuurder verschijnt (kenmerkend voor iedere S-Klasse chauffeur), blijft echter uit.

De meerwaarde boven zomaar een luxe auto is uiteraard de terreinwaardigheid van de GLS. Ook hierbij speelt de elektronica de hoofdrol. Door te kiezen voor de off-road modus wordt de bodemvrijheid vergroot en past de aandrijflijn zich aan. Ook dan blijft de GLS op de eerste plaats een luxe-limousine, maar wel een die op plekken kan komen waar traditionele limousines nooit zullen komen.

Mercedes-Benz GLS (2015 - 2019)

Conclusie

De Mercedes-Benz GL heet voortaan "GLS". Tegelijk met de naamswijziging heeft deze grootste SUV van Mercedes-Benz een facelift ondergaan.

Ondanks alle aanpassingen weet de GLS als SUV nauwelijks te overtuigen. Als het gaat om de aankleding kiest Mercedes-Benz expliciet voor luxe, maar als het gaat om de rijeigenschappen is de GLS een echte off-roader. Het resultaat is dat de GLS op geen van beide punten uitblinkt. De concurrentie maakt meer uitgesproken keuzen (écht avontuurlijk of puur bedoeld voor de snelweg) of weet beide beter te verenigen.

Als alternatief voor een luxe reisauto, zoals de Mercedes-Benz S-Klasse, weet de GLS juist wel te overtuigen. De rijeigenschappen blijven weliswaar achter, maar qua uitrusting en comfort staat de GLS op een vergelijkbaar niveau. Bovendien biedt deze SUV véél meer ruimte én off-road capaciteiten.

plus
  • Zeer ruim
  • Uiterst comfortabel
min
  • Weinig meerwaarde boven bestaand aanbod
  • Zijwindgevoelig en gevoelig voor spoorvorming
  • Minder modern en vooruitstrevend dan goedkopere / kleinere modellen van Mercedes-Benz