18 augustus 2014

McLaren P1

McLaren onthult P1 TM GTR

18 augustus 2014 - McLaren heeft de P1 GTR design concept onthuld. Dit gebeurde tijdens een privé-evenement op het Concours d'élégance op Pebble Beach in Californië. De agressief ogende raceconcept is de voorloper van het model dat over iets minder dan een jaar in productie gaat. Voor het zo ver is, breekt nu de fase aan van fijnslijpen en optimaliseren van deze circuitauto door het ontwikkelingsteam.

Zonder de noodzaak om aan de weg- en verkeerswet te voldoen, zal deze op het circuit gerichte McLaren P1 GTR het meest krachtige model zijn dat tot nu toe door McLaren Special Operations is gemaakt. Een auto ook, die nog meer dan zijn straatlegale familielid, de beste rijdersauto voor op het circuit moet zijn.

McLaren P1

Zo ligt er een nog grotere nadruk op de aerodynamica van de opvallend vormgegeven carrosserie. Tevens zal de McLaren P1 GTR zijn voorzien van raceslicks, is de rijhoogte niet variabel en is de vermogensafgifte van de IPAS-aandrijflijn verbeterd. Tot slot beschikt de GTR over een van de formule 1 afgeleid DRS, een grote, vaste achtervleugel en een ERS-achtig 'push-to-pass-systeem'. Dit pakket moet leiden tot de ultieme circuitervaring voor GTR-eigenaren.

Hoewel de McLaren P1-straatauto als basis heeft gediend, is bij de McLaren P1 GTR design concept de aerodynamische efficiënte van de carrosserievorm verder geoptimaliseerd. Dit alles met het oog op maximale prestaties, superieure rijeigenschappen en optimale betrokkenheid van de bestuurder. Ten opzichte van de P1 is een groot aantal wijzigingen doorgevoerd. Eigenlijk is de GTR vanaf de basis opnieuw ontworpen en opgebouwd zodat hij daadwerkelijk de ultieme rijdersauto voor het circuit is.

De spoorbreedte van de McLaren P1 GTR design concept is vergroot met 80 millimeter en is gecombineerd met een meer agressieve GT-stijl splitter aan de voorzijde. Opnieuw vormgegeven radiateuropeningen lopen naadloos over in de uitgebouwde voorste wielkasten, terwijl de actieve, aerodynamische 'flaps' in de bodemplaat voor de voorwielen zijn overgenomen van de McLaren P1.

De carrosserie is achter de voorwielen om het koolstofvezel MonoCage chassis heen 'gekrompen' en ontworpen om de lucht rond de wielkast zo goed mogelijk te kanaliseren. Een extra aerodynamisch schotje achter die wielkast moet de luchtstroom vanaf de banden geleiden. Dit carrosseriedeel loopt naadloos over via de onderrand van de deuren naar de achterschermen. Een extra zijpaneel aan de achterzijde leidt de lucht naar de achterste radiateurs en verbetert de aerodynamische prestaties van het achterste deel van de bodemplaat.

De rijhoogte is weliswaar niet verstelbaar, toch ligt hij lager op het asfalt dan de straatauto. Aan alles is te zien dat deze auto klaar is om te racen. De luchtinlaat in de dakstructuur van het koolstofvezel MonoCage-chassis doet denken aan de 'snorkel' die te vinden was op de McLaren F1. De buitenspiegels zijn bij de GTR verplaatst naar de A-stijl. Ten eerste om ze beter in het gezichtsveld van de bestuurder te plaatsen en om de luchtweerstand te verminderen. De in deur gemonteerde luchtkanalen zijn vergroot om meer lucht door de holte van de deur te trekken richting de motor. Dit alles om de koeling van de aandrijflijn verder te verbeteren.

McLaren P1

De 19-inch lichtgewicht lichtmetalen wielen zijn voorzien van 10,5-inch brede banden aan de voorzijde en 13-inch banden achter. De wielen worden op hun plaats gehouden door een centrale wielmoer met een quick-release systeem. Bandenwissels zijn extra snel uit te voeren dankzij de aanwezigheid van een luchtkriksysteem, vergelijkbaar met dat van de McLaren 650S GT3 raceauto.

Aan de achterzijde is een grote, uit twee delen bestaande vleugel gemonteerd die staat op twee koolstofvezel steunen. Deze vleugel is niet in hoogte verstelbaar en loopt door in de achterzijde van de auto. Hij is voorzien van een hydraulisch bediend Drag Reduction System (DRS) waarmee de acceleratie worden verbeterd en meer downforce wordt gegenereerd. Het systeem werkt samen met de actieve, aerodynamische kleppen die zich vóór de voorwielen bevinden. De actieve aerodynamica optimaliseert de balans in alle delen van de bocht.

De achterzijde van de auto is opnieuw vormgegeven om de aerodynamische efficiëntie onder de grote achtervleugel te verbeteren. Het achterste carrosseriedeel is voorzien van een quick-release systeem, dat geen invloed heeft op de achtervleugel. Bij de straat-McLaren P1 wordt de achtervleugel 'opgeborgen' in de carrosserie, bij de GTR ontbreekt die mogelijkheid omdat de vleugel geen bewegende delen heeft. De carrosserie achter de motorruimte is nu een glad en veel meer een vloeiend geheel, waardoor schone lucht makkelijker onder de vleugel en over de achterkant van de auto kan worden geleid.

Onder de achtervleugel bevindt zich, volledig in het zicht, de centraal gemonteerde uitlaat. Het gaat om een geheel nieuw model, exclusief ontwikkeld voor de McLaren P1 GTR en gemaakt van een titanium legering. Het systeem maximaliseert de klanken van de 3,8-liter twinturbo V8-motor zoals het ook het typische McLaren-geluid behoudt en zelfs verder benadrukt. Het ontwerp van de uitlaat is eveneens veranderd, met een rechte dubbele pijp in plaats van een enkel exemplaar.

De luchtstroom wordt zo zorgvuldig mogelijk en op een zo efficiënte manier over de hele auto geleid. Dit geldt ook voor de lucht onder de auto. Een grote koolstofvezel diffuser domineert de onderste helft van de achterzijde van de auto. Dit deel is ontworpen om in combinatie met de achtervleugel downforce te verhogen en grip te verbeteren. De McLaren P1 GTR design concept staat op maat gemaakte slicks, ontworpen door technisch partner Pirelli in samenwerking met McLaren. Zij beloven meer grip, meer stuurprecisie en een betere wegligging. Daardoor is het mogelijk om later bochten in te remmen, een hogere snelheid in de bocht te bereiken en ook nog eens eerder op het gas te gaan bij het uitkomen van de bocht, hetgeen uiteindelijk leidt tot betere rondetijden.

McLaren P1

De GTR design concept zoals onthuld op Pebble Beach, is voorzien van een kleurstelling die teruggrijpt naar de oorspronkelijke McLaren met GTR-badge. Tijdens het zware testprogramma voor de F1 GTR, was de testauto met chassisnummer 01R voorzien van een vergelijkbare, opvallende oranje en zilveren laklaag. Deze kleuren zijn opnieuw geïnterpreteerd voor opnieuw een model met nummer 01, overeenkomstig het originele chassisnummer. Ter aanvulling: de F1 GTR wist uiteindelijk de felbegeerde overwinning in de wacht te slepen tijdens de 24 Uren van Le Mans in 1995.

Met de lancering van de McLaren P1 GTR design concept is ook een op maat gemaakt McLaren P1 GTR-rijdersprogramma in het leven geroepen. Dit -exclusieve programma bestaat onder meer uit een speciale rijopleiding, conditietraining en toegang tot de McLaren racesimulator. Het pakket is ontworpen om iedere rijder mentaal en fysiek zo goed mogelijk voor te bereiden opdat de mogelijkheden van de McLaren P1 GTR zo optimaal mogelijk kunnen worden benut. Iedere rijder krijgt een individueel en volledig gepersonaliseerd programma.

Louwman Exclusive, officieel McLaren-vertegenwoordiger voor Nederland zal er alles aan doen om zodra volgend jaar de productie van de P1 GTR van start gaat, het model ook in Nederland aan te bieden. Vooral eigenaren van de huidige P1 maken een grote kans een P1 GTR te bemachtigen.