29 augustus 2016

Mazda RX-7

Mazda RX-7 Club Nederland bestaat 20 jaar

29 augustus 2016 - De Mazda RX-7 Club Nederland bestaat 20 jaar en dat wordt op grootse wijze gevierd. Op 3 en 4 september a.s. zal Classic Park in Boxtel geheel in het teken staan van dit vierde lustrum van een club die het gedachtegoed van de rotatiemotor in Nederland levendig houdt. Alle generaties van de legendarische RX-7 zullen te bewonderen zijn, als ook een indrukkwekkende serie van andere Mazda's met rotatiemotor.

De RX-7 Club Nederland is opgericht op 8 maart 1996 en heeft op 10 maart van dat jaar zijn eerste bijeenkomst in Amersfoort georganiseerd. In de loop van de jaren heeft het ledenaantal altijd rond de 100 geschommeld, waarvan enkele uit België en Duitsland afkomstig zijn. De club is voorbehouden aan eigenaren van een Mazda RX-7, ongeacht de generatie. Tot de doelstellingen van de club behoren het rijdend houden van de Mazda RX-7, het levendig houden van het gedachtegoed rond de rotatiemotor en het bevorderen van contacten tussen de leden onderling.

Mazda RX-7

De Mazda RX-7 werd in 1979 voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Deze zogenaamde SA werd geproduceerd van 1979 tot 1981. Daarna kwam van hetzelfde model een verbeterde versie die als FB door het leven ging. Het model is vooral te herkennen aan bumpers van volledig kunststof. Het motorvermogen steeg van 105 naar 115 pk en de auto had schijfremmen rondom. De motoren in deze types zijn de 12A tweeschijfs rotatiemotoren met 1146 cc inhoud.

De tweede generatie RX-7 met een totaal andere carrosserie kwam uit in 1986 met als code FC. Met een nieuwe motor, vergroot tot 1308 cc (motorcode 13B) die 150 pk leverde. De starre achteras was vervangen door een onafhankelijk verende, meesturende achteras. In 1987 kwam in Nederland een turbo-versie op de markt, genaamd Turbo II, die 180 pk leverde en de auto tot een topsnelheid van 230 km/u kon opstuwen. In 1989 werd een cabrioletversie geïntroduceerd met een turbomotor van 200 pk, welke motor ook in de coupé werd geleverd. In 1992 kwam de derde generatie op de markt, de FD. Deze met name qua design totaal andere auto had een sequentiële turbo met twee oliekoelers en leverde bij een gelijk gebleven (13B) motorinhoud 241 pk. De verkoop van deze auto werd in Nederland in 1995 gestaakt.

Mazda RX-7

Het laatste model was vanaf 1997 alleen nog leverbaar in Japan. In augustus 2002 werd definitief de productie van de RX-7 beëindigd en is de rotatietechniek verder geëvolueerd in de Mazda RX-8, waarvan de productie eind 2008 werd gestaakt.

De festiviteiten rond de viering van het 20-jarig bestaan van de Mazda RX-7 Club Nederland starten zaterdag 3 september om 13.00 uur. Er zijn activiteiten zowel in als rond het Classic Park in Boxtel. Zo kan men een rondrit maken in de omgeving en zullen er sneltekenaars aanwezig zijn om eigenaar en auto vast te leggen. Het museum met zijn bijzondere collectie is te bezichtigen en er zal een unieke collectie Mazda's met rotatiemotor staan. Vrijwel alle modellen die ooit met een rotatiemotor zijn geleverd, zijn aanwezig, sommigen ook nog in diverse uitvoeringen, waaronder de Cosmo S110, de R100, R130, RX-2, RX-3, RX-4, RX-5, natuurlijk alle RX-7's en de RX-8. Importeur Mazda Motor Nederland geeft acte de présence met een aantal auto's uit de huidige modellenlijn. Op zondag 4 september organiseert Classic Park de Japan Classic Day. Hier zal de volledige Mazda-collectie ook te bewonderen zijn en zal de club met zijn leden opnieuw in het zonnetje staan.

Mazda RX-7