5 april 2006

Mazda RX-7

Mazda RX-7 Club bestaat 10 jaar

5 april 2006 - De Mazda RX-7 Club bestaat in 2006 tien jaar. Op 17 maart 1996 werd deze club van enthousiastelingen rond een van de meest sportieve Mazda's opgericht bij Mazda-dealer Isselt in Amersfoort. Thans telt de vereniging ongeveer 100 leden.

De Mazda RX-7 Club heeft als belangrijkste doel het rijdend houden van de Mazda RX-7, het bevorderen van goede contacten tussen leden onderling en het beoefenen van de autosport met de RX-7 in de vorm van toertochten en puzzelritten. De RX-7 is standaard voorzien van een rotatiemotor. Thans is Mazda de enige autofabrikant ter wereld die deze motor nog in serie produceert en wel voor de Mazda RX-8. Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan heeft de Mazda RX-7 Club een uitgebreide evenementenkalender gepresenteerd.

Mazda RX-7

De Mazda RX-7 is van 1979 tot en met 1995 leverbaar geweest op de Nederlandse markt. In die periode zijn er drie generaties uitgebracht. Kenmerkend voor al deze modellen is dat ze een tweeschijfs rotatiemotor, ook wel bekend als Wankelmotor, onder de kap hebben. Alle modellen zijn tweedeurs (sport-)coupes met als opvallende kenmerk de klapkoplampen. De eerste generatie RX-7 kenmerkt zich door een origineel lijnenspel. De lange aflopende motorkap, de korte achterzijde en de achterruit, die tevens als kofferklep dienst doet, geven de auto een originele uitstraling. Modellen tot 1981 zijn herkenbaar aan de metalen bumpers.

In 1985 werd de tweede generatie RX-7 gelanceerd als een 1986 model. Met een inhoud per kamer van 654 cc en met twee injectoren per kamer bedraagt het motorvermogen nu 150 pk. De starre achteras is vervangen door het 'Dynamic Traction Suspension System', waarbij door middel van een 'zwevende' naaf de sporing van de auto zich aanpast aan verschillende belasting. Kenmerkend is dat nu twee gescheiden enkele uitlaten de achterzijde sieren. De voorste remschijven zijn inmiddels voorzien van een dubbele veerklauw. In 1987 komt in Nederland een turboversie, genaamd Turbo II, op de markt. Voorzien van een intercooler levert deze 180 pk en een topsnelheid van 230 km per uur. In 1989 komt er een cabrioletversie op de markt. In Nederland wordt deze alleen geleverd met een 200 pk turbomotor, die inmiddels ook in de coupe leverbaar is.

Mazda RX-7

In 1992 werd de derde generatie RX-7, de FD, gelanceerd als een 1993 model. Met een dubbele sequentiele turbo, twee oliekoelers, ronde vormen en 241 pk een sportwagen van formaat. De ontwerpers hebben op deze aspecten ook de nadruk gelegd en minder aandacht geschonken aan de ruimte in het interieur. De motorinhoud is gelijk gebleven aan het voorgaande type. Naast de vernieuwde turbo wordt er door onder meer gebruik van lichtere materialen en een verbeterd motormanagement vermogenswinst bereikt. Opvallend is het 'deukhoeddak' ten behoeve van de aerodynamica. Een dubbele uitlaat aan een zijde van de auto siert de achterzijde.