Mazda
Wereldpremiere voor Mazda5 en Mazda6 MPS in Parijs
De Autosalon van Parijs is dit jaar de plek waar de volledige nieuwe Mazda5 zal worden geintroduceerd. Dubbele schuifdeuren met een opening van 700 mm geven toegang tot een interieur met ruimte voor maximaal zeven volwassenen. In de nieuwe Mazda5 heerst niet alleen een aangename atmosfeer, de passagiers beschikken ook over een flexibel interieur. De 5 beschikt over vier achterstoelen met de mogelijkheid om een zevende Karakuri-stoel of een Karakuri-box uit de tweede rij stoelen te klappen, waardoor extra gebruiksgemak ontstaat. De tweede rij stoelen kan horizontaal en verticaal worden versteld. Er zijn meer dan voldoende opbergcompartimenten en zowel de tweede als de derde rij stoelen kan volledig worden neergeklapt, waardoor een brede laadruimte met een nagenoeg vlakke laadvloer ontstaat.
Bij de Mazda5 telt echter niet alleen het comfortabele en flexibele interieur. De nieuwe 2.0 liter common-rail turbodieselmotor is verkrijgbaar in twee versies: een standaard versie met een vermogen van 81 kW/110 pk en een krachtigere uitvoering met een vermogen van 105 kW/143 pk, beide voorzien van een dieselroetfilter en een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak. Als uitbreiding op de aandrijflijnen van de Mazda5 zijn twee 4-cilinder benzinemotoren verkrijgbaar: een 1.8 liter met een vermogen van 85 kW/115 pk en een 2.0 liter met een vermogen van 107 kW/145 pk, beide in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
De Mazda5 deelt zijn podiumplaats tijdens de Autosalon van Parijs 2004 met het nieuwe vlaggenschip van de Mazda6-serie: de Mazda6 MPS. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze in Noord-Amerika Mazdaspeed6 en in Japan Mazdaspeed Atenza gaan heten. Voor alles is er een nieuw ontwikkelde 2.3 DISI turbo benzinemotor die een maximumvermogen van 191 kW/260 pk levert bij 5500 t/min en een maximumkoppel van 380 Nm bij 3000 t/min. Dit alles in combinatie met een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, ontworpen om het maximale uit de motor te halen. Deze nieuwe aandrijflijn wordt aangevuld met een volledig nieuw Active Torque Split All-Wheel Drive systeem voor een superieure tractie onder alle rijomstandigheden.
De carrosseriedelen zijn stijver geworden en de wielophanging en remmen zijn verbeterd en afgestemd op het grote motorvermogen van de auto. Deze eigenschappen maken de nieuwe Mazda6 MPS niet alleen tot de snelste sedan van Mazda, maar bieden volgens een woordvoerder bovendien een ideaal evenwicht tussen het plezier van prestaties en handelbaarheid.