Mazda
Toyota en Mazda delen hybridetechnologie
TMC, waar aandacht voor het milieu tot één van de prioriteiten in de bedrijfsfilosofie behoort, begon in 1997 met de verkoop van de Prius, 's werelds eerste in serie geproduceerde hybrideauto. Sindsdien zijn er wereldwijd meer dan 2,3 miljoen TMC hybridevoertuigen verkocht in meer dan 70 verschillende landen en regio's.
Het stimuleren van een gezonde leefomgeving door de productie van milieuvriendelijke technologieën is één van de speerpunten van TMC. Dit vindt zijn weerslag in genoemde hybride-systemen en in het feit dat TMC heeft aangegeven deze systemen op verzoek van andere ondernemingen in licentie aan hen te willen leveren.
Mazda heeft in haar lange termijn visie op het gebied van technologische ontwikkelingen onder de naam Sustainable Zoom-Zoom (Duurzame Zoom-Zoom) vastgelegd dat alle motoren van Mazda tussen 2008 en 2015 wereldwijd 30 % minder brandstof zullen verbruiken. Om al haar klanten zowel rijplezier als een hoge mate van milieuvriendelijkheid en veiligheid te bieden, heeft Mazda een zogenaamde Building Block Strategy geïntroduceerd. Deze behelst een versterking van de kernwaarden van haar producten, waaronder ook motoren, transmissies en gewichtsreductie, en de geleidelijke introductie van elektrische toevoegingen als i-stop (start-stop-systemen), terugwinnen van remenergie en hybridesystemen.
Dankzij de samenwerking zijn beide partijen naar eigen zeggen "beter in staat om zoveel mogelijk klanten te voorzien van producten met hoogwaardige milieueigenschappen".