Mazda
Terugroepactie Mazda3 en Mazda5
Indien dit gebeurt zal er op het dashboard een waarschuwingslampje gaan branden en het sturen zal zwaarder worden. De stuurinrichting is echter dusdanig beveiligd dat sturen onder alle omstandigheden mogelijk blijft, ook zonder stuurbekrachtiging. Parkeren en manoeuvreren in kleine ruimten zal moeilijker gaan, maar de veiligheid komt niet in het geding.
De terugroepactie betreft een aantal specifieke modellen, geproduceerd tussen 2 april 2007 en 30 november 2008. Het gaat dan om de Mazda3 van de eerste generatie met 1.6 liter CiTD (diesel) of 2.0 liter benzinemotor of om de Mazda5 met 1.8 liter of 2.0 liter benzinemotor. In Nederland gaat het om 335 Mazda's 3 en 1001 Mazda's 5.
Eigenaren van voornoemde modellen krijgen in oktober bericht van Mazda met het verzoek zich te melden bij hun Mazda-dealer om een afspraak te maken om de stuurbekrachtiging te testen en waar nodig onderdelen te vervangen. De werkzaamheden betreffen het reinigen en doorspoelen van het stuurbekrachtigingshuis en bijbehorende leidingen met hydraulische olie, gevolgd door een vervanging van de olie en nieuwe onderdelen. Deze aanpassingen zijn kosteloos voor de eigenaar en duren ongeveer anderhalf tot twee uur, afhankelijk van het model.
Tot op dit moment zijn er in Europa geen gevallen bekend waarbij iemand enig letsel heeft opgelopen als gevolg van een niet goed werkende stuurbekrachtiging.