5 januari 2004

Mazda MX-Micro Sport

Primeur Mazda MX-Micro Sport concept tijdens NAIAS 2004

5 januari 2004 - Mazdazal op de 2004 North American International Auto Show (NAIAS) de MX-Micro Sport concept voor het eerst aan pers en publiek tonen. Deze wendbare en lichte vijfdeurs conceptcar beleeft zijn wereldprimeur op de jaarlijkse Detroit Motor Show naast zeven extra geheel nieuwe of vernieuwde productiemodellen, waaronder de nieuwe Mazda3 Sedan en Mazda3 Sport, de nieuwe Mazda6 SportBreak en Mazda6 Sport, de nieuwe turbogeladen Mazdaspeed MX-5, de onlangs gefacelifte MPV en een vernieuwde Tribute. Mazda's Hydrogen Rotary RX-8 concept, die afgelopen oktober zijn debuut maakte op de Tokyo Motor Show 2003, zal ook op de NAIAS te zien zijn.

De MX-Micro Sport presenteert Mazda's sportieve en atletische Zoom-Zoom designcode als een klein, compact pakket. Deze conceptcar laat de plaatselijke bezoekers van de autobeurs in Detroit de mogelijkheden zien van een kleine Mazda op de Noord-Amerikaanse markt. Bij dit model springt onmiddellijk het zelfvertrouwen van het exterieur in het oog, dat spanning en grote contrasten uitstraalt. Het design en de constructiekwaliteit van deze auto is duidelijk en degelijk, maar toch ook erg eigentijds en verfijnd. De A- en B-stijlen en raamlijsten zijn bekleed met hoogglanzend zwart en geven een zeer geintegreerde uitstraling met het glas van de zijruiten. Het donkere glas van de auto vormt een mooi contrast met de speciaal vormgegeven rode ZZR hoogglanslak. Een grote luchtinlaat in de voorste skirt en stoere verticale sleuven aan weerszijden van de voorbumper zijn toegevoegd om het agressieve uiterlijk van de voorwaartse beweging te onderstrepen. Grote koplampunits voorzien van heldere lenzen en reflectoren met een unieke bolling verlenen de voorkant een zeer expressief karakter; de subtiel gedetailleerde vormen in de koplampen zijn kenmerkend voor de Japanse esthetiek. De conceptcar beschikt over een op racewagens geinspireerde luchtdiffusor, verticale sleuven aan weerszijden van de achterbumper en een in het midden geplaatste dubbele uitlaat.

Mazda

Met een lengte van 3980 mm is de MX-Micro Sport concept compact in afmetingen, een volle 505 mm korter dan de nieuwe Mazda3 Sport. Tegelijkertijd is hij wel bijna even breed als de Mazda3 en 85 mm hoger, en dat zorgt ervoor dat de cabine open en ruim oogt en voldoende ruimte biedt aan vier volwassenen. De bagageruimte wordt geleverd met een uitneembaar scheidingspaneel voor een flexibele indeling van de bagageruimte. Als dit paneel op vloerniveau wordt bevestigd, kan het gedeelte onder de vloer worden gebruikt als extra bagagruimte. In de bovenste stand kan het scheidingspaneel fungeren als hoedenplank en houdt het de bagage uit het zicht.

Mazda MX-Micro Sport concept heeft een MacPherson-type voorwielophanging en een achterwielophanging met torsiebalk, die zijn afgesteld voor een levendig rijgedrag en een natuurlijke balans, een van de belangrijkste kenmerken van Mazda's DNA. De MX-Micro Sport concept is uitgerust met Mazda's 2.0-liter viercilindermotor. Rustend op met vloeistof gevulde motorsteunen voor verbeterde NVH-prestatie (Noise, Vibration and Harshness, minimale vibraties en rijgeluiden) profiteert deze zestienklepper van een in lengte variabel inlaatsysteem, lichtgewicht zuigers en nokken en klepstoters met lage wrijving. Het uitlaatspruitstuk is specifiek getuned voor een sportief motorgeluid. De MX-Micro Sport heeft een concept van een handmatige transmissie met zes versnellingen, om optimaal gebruik te maken van de kracht van de motor.

Mazda