Mazda
Mazda viert 75e verjaardag
75 Jaar Mazda automobielen is een mooie gelegenheid om terug te blikken op de beginjaren van het Japanse merk. Bij de introductie van de eerste Mazda in 1931 kon natuurlijk nog niemand vermoeden dat dit het begin was van een succesverhaal. Het past goed bij de onderneming dat de eerste Mazda een driewielige bedrijfswagen is met de klinkende naam: Mazda-GO. Met dit model begint namelijk de geschiedenis van een Japans automerk, dat nu over de hele wereld te vinden is.
De naam Mazda stamt van een oude religie. Ahura Mazda is de scheppende God van het zoroastrisme, hij is het licht en de kennis. De overeenkomst met de naam van de oprichter van het merk, Jujiro Matsuda, is eerder toevallig. Jujiro Matsuda is als ondernemer met zijn Matsuda-fabrieken al vroeg rijk geworden en wil in 1916 eigenlijk met pensioen gaan. Maar dan wordt de geschoolde smid in 1921 president van Toyo Cork Kogyo, een bedrijf dat gestopt is met de productie van kurk. Hij maakt het bedrijf geschikt voor machinebouw, waaruit in een later stadium de autofabrikant ontstaat met als eerste product de driewielige bedrijfswagen. De Mazda-GO wordt meteen de eerste bestseller van het jonge merk. De luchtgekoelde 1-cilinder viertaktmotor met 13 pk geldt als onverwoestbaar en het asdifferentieel is het eerste in een lange rij technische hoogstandjes van Mazda. Al een jaar na het productiebegin wordt de handige driewieler geexporteerd naar China.
Het succes op drie wielen doet verlangen naar een personenauto op vier wielen. Maar de oorlog gooit roet in het eten en de atoombom op Hiroshima verwoest de helft van alle installaties. Pas in 1960 komt met de Mazda R360 een van de eerste Japanse compact-cars op de markt. En ook deze auto, die nog geen drie meter lang is, nog geen 400 kilogram weegt, een vermogen heeft van 16 pk en een cilinderinhoud van 360 cc, wordt meteen een succes. Niet in de laatste plaats, omdat Mazda zijn naam als ingenieursbedrijf alle eer aandoet: de R360 beschikt al over een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke wielophanging en een voornamelijk van licht metaal gemaakte motor. Hij heeft er een belangrijk aandeel in dat Mazda begin jaren zestig meer auto's verkoopt dan een van de andere Japanse merken.
In 1967 begint Mazda met de export naar Europa. Een jaar later, in 1968, krijgt de Nederlandse ondernemer Rolf Lauret, de huidige Chairman en President van AutoBinck Holding N.V. in Den Haag, het in Japan na tien dagen onderhandelen voor elkaar om een contract te tekenen dat N.V. Auto-Palace 's Gravenhage de importeur voor het merk Mazda in Nederland wordt. En met veel succes! Het eerst model dat wordt geimporteerd was de door Bertone ontworpen Mazda 1500. De 10.000e Mazda in Nederland vindt in 1974 een koper. Nog maar vier jaar later arriveert de 100.000e Mazda in Nederland. In 1987 wordt in Nederland de 250.000e Mazda verkocht en in 1996 de 500.000e.
Vandaag de dag staat Mazda er in de autowereld beter voor dan ooit, niet in de laatste plaats door zijn focus op design, kwaliteit en service. Samen met zijn partners en de ongeveer 35.000 medewerkers vergroot het bedrijf jaar na jaar zijn winst en productie tot momenteel circa 300.000 eenheden op de Europese markt en ongeveer 1,25 miljoen wereldwijd.
Volumemodellen als de Mazda2, de Mazda3 of de Mazda6, en hun sportieve varianten de Mazda3 MPS en de Mazda6 MPS, de nog steeds door een rotatiemotor aangedreven sportwagen RX-8, de midi-MPV en Gezinsauto van het Jaar 2006 Mazda5 en natuurlijk de Mazda MX-5 vormen de basis voor een modellenbeleid waarvan men ook de komende jaren auto's kan verwachten.
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het merk Mazda is er in Nederland een drietal bijzondere actiemodellen leverbaar. De Mazda2 Generation is gebaseerd op de Mazda2 1.4 Exclusive en is standaard voorzien van airconditioning. Daar bovenop heeft dit actiemodel de volgende extra's:
- 15 lichtmetalen velgen
- Radio-CD speler
- Generation badge
Vergeleken met de Mazda2 1.4 Exclusive heeft de klant op een Mazda2 Generation een voordeel van € 1.575,-. De Mazda2 Generation zal in een gelimiteerde oplage van 200 stuks worden geleverd en is te koop vanaf € 16.680,-.
De Mazda5 Generation is gebaseerd op de Mazda5 1.8 Touring en is als actiemodel standaard voorzien van:
- 16 lichtmetalen velgen
- CD speler
- Speciale interieurkleur blauw/zwart
- Generation badge
Daarmee kent de Mazda5 Generation, waarvan er slechts 400 worden gemaakt, een klantenvoordeel van € 1.505,-. Het model is te koop vanaf € 26.560,-.
Het derde actiemodel is gebaseerd op alle benzine-uitvoeringen van de Mazda6 Touring en Mazda6 Executive en is, naast een Generation badge, standaard uitgerust met een navigatiesysteem ter waarde van € 1.299,- waarvoor de klant niets extra hoeft te betalen. Ook hiervan zullen 400 exemplaren worden geleverd voor een prijs die begint bij € 25.795,-.