Mazda Ryuga
Mazda toont Ryuga in Detroit
Hoe zullen de Mazda's in de toekomst vorm krijgen? Deze vraag zorgde voor heel wat opschudding in de drie designstudio's van Mazda in Yokohama (J), Frankfurt (D) en Irvine (USA), toen Laurens van den Acker vorig jaar werd aangesteld als eindverantwoordelijke voor het design van de nieuwe Mazda's. Na maanden van onderzoek, honderden schetsen, duizenden discussies, vergaderingen, meningsverschillen en herzieningen, werd het antwoord gedeeltelijk onthuld op de onlangs gehouden Los Angeles Auto Show. Met de uitdagende Nagare concept car introduceerde Mazda een nieuwe vormtaal, waardoor zelfs een stilstaande auto lijkt te bewegen.
Nagare (spreek uit: na-ga-re) is Japans voor "flow" in de zin van stroming. Het is een van de meer dan honderd Japanse woorden die omschrijven hoe beweging zich manifesteert: zoals de wind die het zand in de woestijn boetseert, de golven tegen de oever van een meer doet klotsen of de stroming die de bodem van de oceaan in beroering brengt. Laurens van den Acker legt uit: "De Nagare koppelt bewust emotie aan expressie. Iedereen die hem ziet wil hem van dichtbij bekijken; zijn vlakken zijn geinspireerd op de natuur en vragen er gewoon om om aangeraakt te worden. Een auto met zulke natuurlijke vormen, dat is echt heel bijzonder".
"Om deze nieuwe designtaal in de nabije toekomst te kunnen toepassen op de productiemodellen van Mazda hebben we aan het interieur en de aandrijflijn details toegevoegd, die bij de Nagare met opzet buiten beschouwing waren gelaten. Mazda is een merk dat zich onderscheidt door een opvallende design. Wij staan voor lef en originaliteit. Daarom durven wij een toonaangevende rol te spelen op het gebied van dynamische rijprestaties en in het oog springende vormgeving".
"Wij willen Mazda een meer uitgesproken gezicht geven dat direct herkenbaar is. Deze nieuwe designtaal kunnen we toepassen op allerlei verschillende modellen binnen de Mazda familie. Dankzij het recente succes van onze producten hebben we er het volste vertrouwen in dat we dit kunnen ontwikkelen tot onze eigen visuele identiteit".
De vier grote wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie geven de Ryuga een bijzonder stabiel uiterlijk. De assertieve wigvorm van deze sportcoupe straalt zelfs dynamiek uit als hij geparkeerd staat. Het exterieur krijgt spanning en richting dankzij een carrosserie die smal is aan de voorzijde, breder uitloopt naar de achterzijde, en nauw aansluit rond de wielen.
Dankzij Mazda's aanpak van de buitenzijde is de Ryuga aanzienlijk korter en lager dan de huidige vierpersoons Mazda RX-8. Toch biedt ook de Ryuga plaats aan vier volwassenen. Binnen de relatief lange wielbasis van 2,80 m verlenen twee extra grote vleugelportieren uitnodigend toegang tot het interieur.
De experimentele zwevende centrale instrumentengroep maakt een hoge mate van interactie mogelijk tussen de bestuurder en het multifunctionele touch panel, zonder dat de bestuurder het zicht op de weg verliest. Alle nodige informatie die nodig is om veilig en dynamisch te kunnen rijden is in een oogopslag af te lezen, inclusief toerental en rijsnelheid, die in zowel analoge als digitale vorm op dezelfde hoogte worden weergegeven.