Mazda
Mazda succesvol bij Automotive Brand Contest
Geïnitieerd door de Duitse Design Council eert de 'Automotive Brand Contest' jaarlijks op internationaal niveau uitstekende product- en communicatieontwerpen van automobielmerken. De Duitse Design Council werd opgericht als een stichting in 1953 en is één van 's werelds meest toonaangevende centra voor design. Dit jaar werden er prijzen uitgereikt in 14 gewone en vier bijzondere categorieën door een jury van media-, design- en communicatie-experts.
Criteria zijn dat een product goed binnen het merk moet passen, originaliteit, de mate van designinnovatie voor het betreffende merk, functionaliteit en duurzaamheid. Mazda veroverde vorig jaar in dezelfde competitie ook al drie onderscheidingen, waaronder die van 'Team of the Year 2015', voor de designafdeling van Mazda Motor Corporation.
Het zijn dit jaar twee erkenningen voor de vormgevers van Mazda en hun "Kodo - Ziel van Beweging" ontwerpentaal van de huidige modelgeneratie van het Japanse merk. Minder dan een jaar na de marktintroductie heeft de vierde generatie van de MX-5 al meer dan 70 onderscheidingen in de wacht gesleept, waaronder die van 'World Car of the Year 2016' en 'World Car Design of the Year 2106'.
Ook de RX-Vision deed de jury versteld staan met zijn unieke laaghangende vorm, die Mazda's traditie van achterwielaangedreven sportauto's met de motor voorin weerspiegelt. Zonder expressieve karakterlijnen straalt de RX-Vision pure beweging uit met zijn onderscheidende visie op de Kodo designfilosofie. De door een rotatiemotor aangedreven concept car wordt door iedereen geprezen, sinds zijn onthulling op de Tokyo Motor Show in november vorig jaar, het winnen van de titel 'Most Beautiful Concept Car of the Year' tijdens het 31e Festival Automobile International in Parijs in januari en de toekenning van de Car Design Award 2016 in de categorie concept car in juni in Turijn.