Mazda
Mazda-rijders zijn meest merkentrouw
Automotive, een vakmedium voor de Nederlandse autobranche, vroeg onderzoeksbureau EDM om te onderzoeken in hoeverre mensen bij de aanschaf van een nieuwe personenauto in 2019 voor hetzelfde merk kozen. Daarbij werd gebruik gemaakt van het Brandswitchmodel van EDM, opgebouwd uit eigen data en die van de RDW. De merkentrouw blijkt in de afgelopen vier jaar gemiddeld niet veel veranderd, maar per merk zijn er flinke verschuivingen. In 2019 blijkt de merkloyaliteit van Toyota, Mercedes en Mazda flink gestegen, met 9 tot 7 procentpunt. De informatie over merktrouw is betrokken uit de Automotive Base van Automotive, waarbij RDW Data de bron is en EDM de koppelingen tussen vorig en huidig autobezit van particulieren legt. In de analyse is de ingeruilde auto van bouwjaar 2005 of recenter.
"We maken de laatste jaren een enorme ontwikkeling door naar een meer premium merk", vertelt Pieter de Greef, directeur Customer Service van Mazda Motor Nederland. "Sinds de komst van de zesde generatie met als eerste de CX-5 in 2012 en de daarmee gepaard gaande introductie van het Kodo design nemen de verkopen van onze CX-modellen een vlucht. Tegelijkertijd hebben we, samen met onze dealers, veel tijd en energie gestoken in de klantbeleving. Dit heeft, samen met de stijgende kwaliteit, uitstraling en betrouwbaarheid van onze producten, geleid tot deze nummer één positie in loyaliteit. Daar zijn we erg trots op".
Mazda heeft, naast de reeds genoemde CX-5, ook de kleinere CX-3 in hun crossover-serie. Vorig jaar werd daar de CX-30 aan toegevoegd, het tweede model, na de nieuwe Mazda3, van de nieuwste en zevende generatie Mazda's. Binnenkort, na de zomer, zal ook de Mazda MX-30, de eerste in serie geproduceerde volledige elektrische crossover van het merk, aan deze serie worden toegevoegd.