Mazda Kabura
Mazda Kabura concept car onthuld
Kabura is een Japanse term die werd afgeleid van Kabura-ya, een pijl die na het afschieten een huilend geluid maakt en in het verleden werd gebruikt om het begin van een veldslag in te luiden. Deze eerste pijl staat symbool voor het streven van Mazda om unieke en opwindende stappen te zetten op autotechnisch gebied.
De Kabura is niet alleen de eerste compacte coupé van Mazda van de 21e eeuw, maar is ook het eerste project onder leiding van de ontwerpdirecteur van Mazda North American Operations (MNAO), Franz von Holzhausen, sinds februari 2005 in dienst van Mazda. De 37-jarige Von Holzhausen studeerde industriele vormgeving aan de universiteit van Syracuse en studeerde af aan het prestigieuze Art Center College of Design in Pasadena, Californie.
Von Holzhausen: "Bij de Kabura wilden we met behulp van vernieuwende technieken de passie voor het echte autorijden stimuleren. Het is onze bedoeling het marktsegment te prikkelen met opvallende creativiteit. Hoewel we geen directe plannen hebben een productieversie van de Kabura te bouwen, is dit concept meer dan een vingeroefening. Er zijn verschillende innovaties in dit model verwerkt die Mazda in praktijk zou kunnen brengen, als er een werkelijke Zoom-Zoom coupé op stapel zou staan".
Het op de achterwielen overgebrachte vermogen wordt geleverd door een 2.0 literversie van Mazdas alom geprezen DOHC 16-klepper. De auto is voorzien van Bridgestone Potenza banden: 245/35R19 voor en 245/35R20 achter. Hoewel de concept car gebruik maakt van verschillende MX-5 chassiscomponenten, valt de Kabura wat betreft afmetingen tussen de andere sportmodellen MX-5 en RX-8 in.
Als de Kabura ooit in productie zou gaan dan blijft dit model waarschijnlijk een op zichzelf staand product, in plaats van een uitbreiding van een bestaande modellenlijn.