9 september 2008

Mazda

Mazda introduceert nieuwe technologieen

9 september 2008 - Als onderdeel van de lange termijn strategie van Mazda, gericht op duurzaamheid, heeft Mazda Motor Corporation onlangs aangekondigd dat al haar producten in het jaar 2015 gemiddeld 30% minder brandstof zullen verbruiken. Als vervolg daarop presenteert Mazda nu in Japan drie compleet nieuwe technologische ontwikkelingen die vrijwel gereed zijn voor introductie in nieuwe auto's.

Mazda's SISS zorgt ervoor dat de motor van een auto automatisch stopt zodra deze stilstaat en ook automatisch weer start, met gebruikmaking van directe brandstofinspuiting en een voorbereidende actie van een startmotor. Om de motor op deze wijze te starten is het noodzakelijk dat de zuiger in compressieslag en de zuiger in arbeidsslag stilstaan in een positie waarin het luchtvolume optimaal is. Daarom stuurt het SISS de zuigerpositie tijdens het uitschakelen van de motor aan. Daarmee is Mazda's systeem uniek, omdat het de positie van de zuigers detecteert voordat de motor gestart wordt, in tegenstelling tot conventionele systemen die dit doen nadat een elektrische startmotor de motor al heeft rondgedraaid. Dankzij deze innovatie start Mazda's SISS ongeveer twee keer zo snel een motor als andere systemen dat doen en zorgt daarbij voor een meer geleidelijke herstart en een grotere brandstofbesparing. Het SISS zal in de eerst helft van het volgend jaar in Europa worden geïntroduceerd.

Mazda

Begin volgend jaar zal er nog een zeer belangrijk product van de 'Duurzame Zoom-Zoom' strategie van Mazda worden geïntroduceerd in Europa. Met de lancering van de nieuwe generatie 2.2 liter CiTD common rail turbodieselmotor brengt Mazda een schone, zeer zuinige en krachtige motor op de markt. Met z'n 185 pk en 400 Nm behoort deze krachtbron meteen tot één van de sterkste in zijn segment. Om de significante brandstofbesparing te bereiken is de motor voorzien van innovatieve technologieën, waaronder ultra hoge brandstofdruk en een lagere compressieverhouding.

Bovendien is het door Mazda ontwikkelde roetfilter voorzien van een Mazda-uitvinding, een raatvormig keramisch lichaam. Daardoor kan het regeneratie-interval worden gehalveerd en de regeneratietijd worden bekort tot eenderde van de oorspronkelijke waarde.

Mazda

Mazda gaat met z'n lichtgewicht strategie nog een stapje verder dankzij het gebruik van een nieuwe verlijmingstechniek die het gewicht van kunststof onderdelen aanzienlijk verlaagt, zonder daarbij concessies te doen aan de sterkte en stijfheid. Deze nieuwe techniek reduceert niet alleen het gewicht van de auto maar zorgt er ook voor dat het gebruik van op olie gebaseerde harsen met zo'n 20 tot 30% wordt teruggebracht, wat ook weer gevolgen heeft voor de hoeveelheid CO2 emissies. De nieuwe techniek kan gebruikt worden bij de productie van vrijwel alle kunststof onderdelen in een auto.

De nieuwe technologieën passen uitstekend binnen de lichtgewicht strategie van Mazda, zoals deze al ten uitvoer is gebracht bij de introductie van de nieuwe Mazda2 en nieuwe Mazda6, die tegen de heersende trend in de automobielindustrie in, lichter en zuiniger waren dan hun voorgangers.

Mazda