25 november 2011

Mazda

Mazda introduceert i-ELOOP techniek

25 november 2011 - Mazda heeft 's werelds eerste regeneratief remsysteem voor een personenauto ontwikkeld dat gebruik maakt van een condensator. Het systeem, door Mazda "i-ELOOP" genoemd, zal voor het eerst worden toegepast in de Mazda modellen van 2012. Onder normale rijomstandigheden met veel optrekken en afremmen reduceert i-ELOOP het brandstofverbruik met circa 10%.

Het regeneratief remsysteem van Mazda is uniek omdat het gebruik maakt van een condensator, een elektrische component die in staat is tijdelijk grote hoeveelheden elektriciteit op te slaan. In vergelijking met accu's kunnen condensatoren sneller worden opgeladen en ontladen en zijn ze beter bestand tegen slijtage door langdurig gebruik. i-ELOOP zet op efficiënte wijze de kinetische energie van een auto tijdens het remmen om in elektriciteit en gebruikt deze stroom weer voor de climate control, het audiosysteem en tal van andere elektrische componenten.

Mazda

Regeneratieve remsystemen winnen aan populariteit vanwege hun brandstofbesparende technologie. Zij maken gebruik van een elektrische motor of dynamo om elektriciteit op te wekken tijdens het afremmen waarvoor een deel van de bewegingsenergie van het voertuig gebruikt wordt. Regeneratieve remsystemen in hybride auto's maken doorgaans gebruik van een grote elektromotor en een speciale afzonderlijke accu.

Mazda deed uitgebreid onderzoek naar het mechanisme van een versnellende en vertragende auto en ontwikkelde een zeer efficiënt regeneratief remsysteem dat in staat is snel grote hoeveelheden elektriciteit op te slaan, elke keer dat het voertuig vertraagt. In tegenstelling tot hybride auto's heeft het systeem van Mazda geen speciale elektromotor en accu nodig.

i-ELOOP bestaat uit een nieuwe 12 - 25 V dynamo met variabele spanning, een elektrische dubbellaags condensator met lage weerstand en een DC / DC converter. i-ELOOP begint al kinetische energie terug te winnen op het moment dat de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt en de auto begint te vertragen. De variabele spanningsdynamo wekt voor een maximale efficiëntie elektriciteit op tot 25 V, voordat deze naar de Electric Double Layer Capacitor (EDLC), de elektrische dubbellaags condensator, wordt gestuurd voor opslag. De condensator, die speciaal ontwikkeld is voor gebruik in een auto, kan in een paar seconden volledig worden opgeladen.

De DC / DC converter reduceert de spanning van de stroom stapsgewijs van 25 V naar 12 V, voordat deze wordt verdeeld over de elektrische componenten van de auto. Het systeem laadt indien nodig ook de accu op. i-ELOOP werkt wanneer de auto vertraagt waardoor het niet meer nodig is voor de motor om extra brandstof te gebruiken om elektriciteit op te wekken. Met als gevolg dat tijdens start-stop rijomstandigheden het brandstofverbruik met circa 10% wordt teruggebracht.

Mazda

De naam i-ELOOP is afgeleid van 'intelligent energy loop' en geeft aan hoe Mazda op een intelligente manier energie efficiënt weet laten te circuleren. i-ELOOP werkt ook in combinatie met het unieke i-stop start-stop-syteem van Mazda om de periode dat de motor kan worden uitgeschakeld te verlengen.

De wereldpremière van het i-ELOOP systeem is tijdens de 42e Tokyo Motor Show als onderdeel van de Takeri concept car, de volgende generatie middelgrote sedan van Mazda met SKYACTIV technologie en Kodo - Soul of Motion design.