Mazda Hakaze
Mazda Hakaze debuteert in Second Life
De Mazda Hakaze is de meest recente exponent van de nieuwe designtaal van Mazda onder de naam Nagare, die ontstaan is onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker, General Manager van de Design Divisie van Mazda Motor Corporation in Hiroshima, Japan. Het model is ontworpen in het European Design Centre in Frankfurt, een van de drie designstudios van Mazda. Na de Mazda Nagare (Los Angeles Motor Show november 2006) en de Mazda Ryuga (Detroit Motor Show januari 2007) is dit de derde concept car die dit tentoonstellingsseizoen wordt onthuld.
"Nagare staat voor het vastleggen van beweging, energie en schoonheid en het omzetten van deze begrippen in een vormtaal die de mensen aanspreekt en die ze met elkaar verbindt, in feite net zoals in Second Life", vertelt Van den Acker. "Second Life is een van de beste interactieve omgevingen op Internet. We willen iedereen graag de mogelijkheid bieden om in contact te komen met onze nieuwe concept car en er ook in te rijden, virtueel dan wel te verstaan".
Het Amerikaanse LindenLab ontwikkelde in 2003 Second Life, een virtueel 3D land met op dit moment 3 miljoen inwoners uit de hele wereld. Het is een van de snelste groeiende landen in cyberspace met gemiddeld 15.000 gebruikers op elk moment van de dag.
"Mazda Hakaze en Second Life vormen een perfecte combinatie", zegt Peter Birtwhistle, Chief Designer van Mazda Motor Europe. "De Hakaze is cool, de compacte crossover geeft een roadster gevoel en Nagare Island is een fantastische plek om een virtuele testrit met deze auto te maken en daarover met anderen een chill out te hebben. En we hebben nog een aantal aardige verrassingen in petto".