5 februari 2007

Mazda Hakaze

Mazda Hakaze debuteert op Salon van Geneve

5 februari 2007 - Mazda presenteert op de Autosalon van Geneve 2007 de derde concept car uit een serie van vier, die tot stand is gekomen onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker. Na de Nagare (Los Angeles Motor Show 2006) en de Ryuga (Detroit Motor Show 2007) zal begin maart in Geneve de Mazda Hakaze onthuld worden en eind dit jaar in Tokyo een vierde concept car.

Voor het huidige tentoonstellingsseizoen heeft Mazda vier conceptstudies in de coulissen staan die uiting geven aan de nieuwe vormtaal Nagare (spreek uit na-ga-reh), ontwikkeld door Laurens van den Acker, de nieuwe ontwerpdirecteur van Mazda. Het woord nagare is Japans voor stroming en de belichaming van beweging. Twee conceptstudies, de Nagare en de Ryuga, geven uiting aan de nieuwe ontwerpfilosofie van Mazda. De Mazda Nagare werd vorig jaar november gepresenteerd op de Auto Show van Los Angeles, de Mazda Ryuga beleefde zijn premiere tijdens de Detroit Motor Show in januari van dit jaar.

Mazda

De derde belichaming van Nagare, de Mazda Hakaze, maakt binnenkort in Europa zijn opwachting. De Hakaze werd ontworpen door het Europese ontwerpcentrum van Mazda in Frankfurt. De Hakaze is een compacte crossover, gecombineerd met de eigenschappen van een coupe en een roadster. Het dak is voor een deel afneembaar wat het gevoel geeft in een roadster te rijden, de auto heeft volgens de makers de wendbaarheid van een compacte hatchback en de hoge heuplijn en het functionele interieur doet denken aan een compacte SUV.

De twee grote one-touch vleugeldeuren zijn zonder sleutel te openen en bieden toegang tot de vier kuipstoelen. De voorruit loopt door tot voorbij de voorinzittenden en creeert een enorme kijkhoek. Dat effect wordt nog eens versterkt door de A-stijl die vlak voor het portier het instrumentenpaneel kruist.

Het interieur, met name het instrumentenpaneel, is asymmetrisch en sterk op de bestuurder gericht. De lange stuurkolom in de rondlopende cockpit geeft een gevoel van sportiviteit en diepte. De snelheidsmeter en toerenteller, ter weerszijden van het stuurwiel, zijn oranje verlicht en in het hart van het stuurwiel bevindt zich een LCD-scherm dat navigatiegegevens, beelden van de boordcameras en waarschuwingen toont. Hierdoor krijgt de bestuurder sterker het gevoel alles in de hand te hebben. Het hart van het stuurwiel is vast: alleen de rand en de onderste spaak kunnen draaien.

Mazda

Met een persoonlijke data shell, een verdere ontwikkeling van de USB-stick uit de Mazda Sassou, kunnen gegevens met de boordcomputer worden uitgewisseld. De data shell is een draadloos apparaatje waarmee de bestuurder handsfree de deur opent en waarop hij of zij persoonlijke instellingen kan vastleggen, evenals gegevens die vanaf de computer thuis kunnen worden gedownload (routebeschrijvingen, muziek, films). Na te zijn ingestapt drukt de bestuurder op de schakelaar aan de zijkant van de data shell waarna de stekker naar buiten komt (vergelijkbaar met een klapsleutel). Nadat deze stekker in de daartoe bestemde aansluiting in de middenconsole is gestoken, worden de opgeslagen gegevens automatisch met behulp van Bluetooth gedownload en schakelt het contact in.

De 2.3-liter DISI benzinemotor is een turbomotor met directe brandstofinspuiting, die is gekoppeld aan Mazdas actieve torque-split vierwielaandrijving. De motor levert veel vermogen, dat via de zestraps-automaat op de vier wielen wordt overgebracht.