Mazda
Mazda Digitaal Service Register bestaat 10 jaar
"De introductie van het DSR betekende een revolutie op het gebied van onderhoudsregistratie", vertelt Jørgen Olesen, Vice President Logistics & Customer Service van Mazda Motor Europe. "Het verving het onderhoudsboekje zoals dat meestal in het handschoenenkastje lag. In plaats daarvan wordt nu alle service en onderhoud opgeslagen op een beveiligde centrale server. Daarmee is de volledige onderhoudshistorie van elke geregistreerde auto, inclusief de werkelijk gereden kilometers, Wegenwachthulp en garantiegegevens, op elk moment beschikbaar en oproepbaar bij één van onze geautoriseerde servicepunten in Europa. Hiermee behoren fraude en het verlies van het onderhoudsboekje tot het verleden".
Naast het veiligstellen van de serviceadministratie van elke auto helpt DSR ook bij het terugdringen van manipulatie van de kilometerteller, een vaak voorkomend probleem in de markt van gebruikte auto's. Het systeem verhoogt ook de restwaarde van de auto, omdat deze nu als occasion wordt geleverd met een officiële en betrouwbare documentatie van de geschiedenis van het voertuig en omdat onderhoud en reparaties zijn uitgevoerd volgens de Mazda kwaliteitsnormen. ICM Research heeft bij een onderzoek in Groot-Brittannië vastgesteld dat een compleet onderhoudsrapport de restwaarde van een auto met maximaal 26% kan verhogen. Bovendien ziet één op de drie kopers van een gebruikte auto af van de aankoop indien deze niet beschikt over een volledige onderhoudsgeschiedenis.
Na de introductie in 2005 kwam DSR een jaar later al beschikbaar voor alle nieuwe modellen van Mazda, maar ook voor oudere modellen die teruggaan tot 1998. Dit betekent in Europa een totaal aantal van 4 miljoen auto's. Latere verbeteringen van het systeem omvatten onder meer de integratie van de onderhoudsgeschiedenis van het voertuig in de MyMazda App, in 2012
Jørgen Olesen: "We streven er naar om onze klanten een betere service-ervaring te bieden. Daarom mogen we spreken van een nieuwe mijlpaal met de komst van DSR+ met de mogelijkheid voor Mazda-technici om de resultaten van een controlebeurt online via een tablet of smartphone in het systeem op te slaan. Daarnaast kan de monteur foto's opslaan van onderdelen van de auto die aan reparatie toe zijn en op deze manier het hoogste niveau van transparantie en vertrouwen voor onze klanten bieden". DSR+ is vooralsnog niet beschikbaar in Nederland.