Mazda
Mazda CX-30 en MX-30 winnen Red Dot Awards
"Voor Japanse meesterambachtslieden is de eenvoud van vorm altijd het belangrijkste uitgangspunt geweest, het moet 'mooi puur' zijn", zegt Jo Stenuit, Design Director van Mazda in Europa. "Dit inspireerde onze ontwerpers om elementen te vereenvoudigen en iets dynamisch maar toch elegants, ingetogen en toch vitaal te creëren. Dit is hoe wij Japanse esthetiek ervaren: een gevoel dat emotioneel bewegende auto's heeft voortgebracht".
Met behoud van de handgemaakte vormen van het Kodo design vertegenwoordigt de styling van de Mazda MX-30 een verkenning van een modernere esthetiek, die zich richt op de futuristische waarden en levensstijlen van de toekomst. "Deze nieuwe aanpak heeft geresulteerd in een origineel ontwerp, dat een uitbreiding van Kodo's expressieve assortiment belichaamt", legt de Chief Designer van de MX-30, Youichi Matsuda, uit. "Het exterieur is compromisloos eenvoudig om zijn schoonheid als massieve massa te benadrukken". "Het ontwerp van de cabine, met de ingelijste bovenkant en de freestyle deuren, is een voorbeeld van lichtheid, terwijl het bij het gebruik van de interieurmaterialen proactief duurzaamheid incorporeert. Nu we een tijdperk van grote veranderingen ingaan willen we met de Mazda MX-30 laten zien dat onze auto's nog steeds puur rijplezier kunnen bieden".
De twee nieuwe Red Dot Awards zijn de achtste en negende die de Kodo-modellen van Mazda tot nu toe hebben gewonnen bij deze verkiezing, na de nieuwe Mazda3 in 2019, de MX-5 RF in 2017, de MX-5 Roadster, de CX-3 en de Mazda2 (alle drie in 2015), de vorige generatie Mazda3 (2014) en de Mazda6 (2013). "De winnaars van de Red Dot Award hebben bewezen dat ze uitstekende producten hebben gemaakt die het waard zijn om deze prijs te winnen", zegt professor Dr. Peter Zec, oprichter en CEO van Red Dot. "De producten wonnen volgens de jury niet alleen door hun esthetiek, maar ook dankzij hun onvergelijkbare functionaliteit. Met hun ontwerpen zetten de prijswinnaars nieuwe normen in hun branche".
De Red Dot competitie werd in 1955 in het leven geroepen door het in Essen gevestigde Design Zentrum Nordrhein Westfalen en is één van de grootste ontwerpwedstrijden ter wereld. De winnende ontwerpen, die in 48 categorieën worden gekozen waaronder 'auto's en motorfietsen', mogen vanaf nu het 'Red Dot'-symbool dragen, een internationaal erkend keurmerk.