30 mei 2002

Mazda

mazda bouwt zelfverzekerd aan de toekomst

30 mei 2002 - De Mazda6 - die vanaf begin juni wordt verkocht - is behalve een nieuw model tevens de markering van Mazda's nieuwe koers. Dat is de visie van Mark Fields, de scheidend president van Mazda Motor Corporation. Deze koers voert richting meer winst, nieuwe karaktervolle modellen en een stevige toename van de wereldwijde verkopen. Fields presenteerde zijn gedachten tijdens de presentatie van de bedrijfsresultaten op 24 mei in Londen. Hij verwacht een verkoopstijging van 30% in drie jaar tijd, waarbij hij met name op sterke groei in Europa rekent.

"Niet eerder steeg de winst zo snel als tijdens het afgelopen boekjaar dat op 31 maart werd afgesloten. Mazda maakte 76 miljoen euro winst, een stijging van 1,4 miljard euro ten opzichte van vorig jaar", rapporteerde Fields. Hij bouwde afgelopen jaar aan een financieel sterke structuur van het bedrijf, onder meer door de netto schuldenlast met 50% te verlagen. Nu zet het bedrijf een nieuwe stap.

"We blijven werken aan kostenbesparingen. Tegelijkertijd - nu de financien op orde zijn - starten we een omvangrijk productoffensief. De Mazda6 is de eerste van een nieuwe serie. Daarna volgen de nieuwe MPV, de RX-8, de Mazda2 en later de Mazda3. Tevens breiden we het aanbod aan dieselmotoren uit." Volgens Fields beschikt de nieuwe lichting over Mazda-DNA, waarin alle essenties van het merk zijn verenigd. "Het is een verzameling van kwaliteiten die we in het verleden hebben verworven met bijzondere auto's zoals de MX-3, de MX-5, MX-6 en de RX-7. Die brengen we nu samen in onze nieuwe modellen. Het gaat om eigenschappen zoals een uitmuntende wegligging, een levendig design, echt vakmanschap en een slim en praktisch interieur. Dit DNA is de kracht van ons merk en zorgt ervoor dat mensen van hun Mazda genieten. Met de wereldwijde Zoom-Zoom-campagne brengen we dat plezier tot uitdrukking."