30 november 2006

Mazda Nagare

Eerste beelden Mazda Nagare vrijgegeven

30 november 2006 - Mazda onthult op de Los Angeles Auto Show de Nagare. Deze nieuwe concept car geeft de start aan van een nieuwe designfilosofie van Mazda voor haar modellen voor de komende jaren. Na de presentatie van drie concept cars tijdens diverse autosalons in het seizoen 2005-2006 heeft het corporate design team van Mazda bepaald niet stilgezeten. Na de Sassou op de IAA van Frankfurt in 2005, de Senku op de Tokyo Motor Show in datzelfde jaar en de Kabura op de NAIAS in Detroit in januari van dit jaar is dit het eerste model dat ontworpen is onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker, General Manager van de Design Divisie van Mazda Motor Corporation in Hiroshima. Zijn team ontwikkelde een nieuwe vormtaal voor het ontwerpen van autos onder de naam Nagare, het Japanse woord voor flow, stroom in de zin van stroming, vloed, de belichaming van beweging.

De uitdaging van het ontwerpteam van Van den Acker was het bedenken van een nieuwe manier om beweging vast te leggen in het ontwerp van een auto, of deze nu in beweging is of stilstaat. De Nagare is de eerste van een nieuwe serie concept cars, die Mazda op de komende autosalons zal onthullen in Los Angeles, Detroit, Geneve en Tokio. Sommige van deze concepts staan dichter bij de huidige productiemodellen dan andere.

Mazda

Franz Von Holzhausen, Hoofd van de afdeling Design van Mazda North American Operations en als zodanig eindverantwoordelijk voor het Nagare-design team in Irvine, Californie, legt uit: "Met de Nagare kijken we ver vooruit. We willen laten zien waar het design van Mazda staat in 2020. Om dat goed te kunnen doen hebben we de basisverhoudingen van een auto en het gevoel van beweging opnieuw gedefinieerd, zonder daarbij de emotionele betrokkenheid uit het oog te verliezen. Mazda's driving spirit zal met de Nagare meer worden versterkt en geintensiveerd".

"Wij lanceren geen concept cars om onszelf maar bezig te houden. Hoewel sommige wat meer vooruitstrevend zijn dan andere creeren we beslist geen pure fantasiespinsels. We ontwikkelen deze ideeen om daadwerkelijk te laten zien wat we in de toekomst willen maken en verkopen. Om de nieuwe vormtaal, het nieuwe design Nagare, te ontwikkelen hebben we, naast de gebruikelijke research, veel onderzoek gedaan naar de ziel van het merk. De dynamische kwaliteiten van de huidige producten van Mazda dragen al op uitstekende wijze bij aan onze intentie om beweging vast te leggen in het ontwerp. Onze opdracht was om met ons nieuwe design dat gevoel nog te overtreffen, nog meer dan bij de Sassou, de Senku en de Kabura".

Von Holzhausen omschrijft de Nagare als een concept van een concept. Het is in eerste instantie een combinatie van afmetingen en oppervlaktetaal die zich uiteindelijk zal ontwikkelen tot opeenvolgende ontwerpen op de diverse autosalons van het komende seizoen. Met andere woorden, eerst het design, daarna het construeren en ontwikkelen, in tegenstelling tot de klassieke benadering van de vorm volgt de functie.

Mazda

De vier wielen staan op de uiterste hoeken van de carrosserie voor snelle reacties op het stuurwiel en voor een levendige rijdynamiek. Er is geen gram teveel aan overhang. De toegang tot het vierpersoons interieur gaat via twee extra lange deuren die de hele zijkant beslaan en die naar voren en naar boven openen als de vleugels van een vlinder. De bestuurder zit in het midden, zoals in een single-seater raceauto, voor optimale controle en zicht. Omdat de bestuurdersstoel met een comfortable gebogen rugleuning zich onder het hoogste punt van het dak bevindt is er meer dan voldoende hoofdruimte.

Om alle producten van Mazda op alle markten in de wereld een gemeenschappelijk design thema te geven worden de drie designstudios in Irvine in California, Frankfurt in Duitsland en Yokohama in Japan aangestuurd door een persoon vanuit het hoofdkantoor van Mazda in Hiroshima, Laurens van den Acker. Alle toekomstige modellen met het Nagare flow-design zullen onder zijn verantwoordelijkheid worden ontworpen.