Mazda MX-5 RF
Mazda toont MX-5 RF
Het ontwikkelingsdoel voor de MX-5 RF was de creatie van de ideale vorm voor de hardtop-versie van de MX-5. Met andere woorden, er moest een compleet nieuw dakdesign worden gerealiseerd dat de hardtop-vorm combineert met dezelfde maten van open rijplezier en vrijheid die de softtop-versie biedt. De designers van Mazda gingen zodoende aan de slag om een design te creëren op basis van vier criteria.
Waar met het softtop-model een groot deel van de tijd met geopend dak wordt gereden, speelt bij de MX-5 RF ook de hardtop-styling als het dak gesloten is een belangrijke rol. Het achterste dakgedeelte is voorzien van zijkanten die naar achteren toe geleidelijk aflopen en ook wat naar binnen toe zijn gebogen om zo de perfecte druppelvorm voor het passagierscompartiment te realiseren. De vloeiende daklijn over de A-stijlen, de zijkanten van het dak en het achterste dakgedeelte, die zijn uitgevoerd in carrosseriekleur, vormt een fraaie combinatie met de recht verlopende taillelijn die van de motorkap naar de achterkant loopt, wat voor een elegant fastback-silhouet zorgt. Terwijl de voorste dakpanelen en de glazen achterruit aan het zicht worden onttrokken als het dak wordt geopend, blijft het achterste dakgedeelte op zijn plek. Dit is bij geen enkel hardtop-model het geval, waarmee de MX-5 RF met recht uniek kan worden genoemd.
In het oog springende interieurkenmerken zijn de in carrosseriekleur uitgevoerde panelen die doorlopen in de portierbekleding alsmede het cockpitgedeelte dat rond de bestuurder is gecreëerd. Dankzij de hardtop is het geluidsniveau in het interieur van de MX-5 aanzienlijk lager.
Het basisdesign is in principe identiek aan dat van het softtop-model. Dit omvat het instrumentenpaneel met drie meters, een sportief ogend, compact stuurwiel, een horizontale lay-out van het instrumentenpaneel en in carrosseriekleur uitgevoerde panelen in de portierbekleding, die voorwaartse beweging uitstralen.