Mazda MX-5 Coupe (2006 - 2015)
Mazda introduceert MX-5 Roadster Coupe
De afgelopen paar jaar werden er diverse auto's op de markt gebracht met een elektrisch bediende hardtop. In het spoor van deze trend gaf een groot aantal MX-5 eigenaren te kennen dat ze ook graag wilden beschikken over een fraai gestileerd elektrisch dak voor meer comfort en gebruiksgemak. Mazda wilde graag aan deze wensen gehoor geven en realiseerde zich dat een model met een elektrisch bediende, opvouwbare hardtop de ideale manier zou zijn om het aantal fans van de MX-5 uit te breiden. Daartoe werd de MX-5 van de derde generatie verder ontwikkeld in een model met een elektrisch bediende hardtop, waarvan de constructie geen afbreuk mocht doen aan de essentie van het rijden in een lichtgewicht open tweezitter.
Het dak vouwt zich in drie delen achter de stoelen samen en laat het volume van de bagageruimte onaangetast. Het is eenvoudig te bedienen en opent (en sluit) snel in 12 seconden, de snelste elektrisch bediende hardtop van dit moment. De MX-5 Roadster Coupe is slechts 37 kg zwaarder dan het softtop model. Hoewel het aanbrengen van een hardtop een onvermijdelijke gewichtstoename met zich meebrengt, werd er grote moeite gedaan dat tot het minimum te beperken. De MX-5 Roadster Coupe is net zo compact als de versie met softtop. Het enige verschil in de afmetingen betreft de hoogte bij gesloten hardtop, die 10 mm hoger is dan de softtop.
De combinatie van een laag gewicht en compacte buitenafmetingen staat garant voor levendige, lineaire prestaties, die we terug vinden in de vlotte respons op bewegingen van het gaspedaal. Doordat het dak, een relatief zwaar onderdeel, zich binnen de wielbasis samenvouwt, verandert er niets aan de gewichtsverdeling en het giermoment ten opzichte van de 'gewone' MX-5.
De uitsparing in de carrosserie voor de opgevouwen hardtop is groter dan de vergelijkbare opening van de softtop. Dat betekende een verlies aan carrosseriestijfheid. Dat verlies werd gecompenseerd door de achterzijde van de carrosserie structureel te verstevigen, weliswaar met een minimale gewichtstoename. Daardoor kan de stijfheid van de body zich meten met die van de softtop.
Door het relatief zware dak verschillen de gewichtsverdeling voor/achter en de hoogte van het zwaartepunt van de MX-5 Roadster Coupe met die van het softtop model. Ook de verhouding in stijfheid tussen het voorste en achterste deel van de carrosserie verschilt van die van de softtop. Om de invloed van deze factoren op de rijeigenschappen te beperken, werden de demping- en veringkarakteristieken geoptimaliseerd.