Mazda MX-5 (2005 - 2015)
Facelift voor Mazda MX-5
De MX-5 Facelift behoudt zijn vriendelijke uitstraling maar geeft tegelijk uiting aan het ontwerp-DNA van de nieuwe generatie van de huidige modellenlijn. De nieuwe voorbumper is agressiever getekend en is aërodynamisch efficiënter. Ook de MX-5 varianten hebben nu de herkenbare vijfhoekige Mazda-grille, geflankeerd door koplampen die naar de bovenste hoeken van de grille naar binnen lopen. De binnenste lenzen van de richtingaanwijzers en de buitenste hoeken van de koplampen zijn nu in wit uitgevoerd voor een chiquere uitstraling. De nieuwe driehoekige sierringen rond de voorste mistlampen liggen diep in het front verzonken en verlenen het model een krachtig en sportief karakter.
Het silhouet wordt gekenmerkt door nieuwe dorpels en sierlijsten die wat nadrukkelijker zijn gevormd en wat verder uitsteken dan voorheen. Zij vormen krachtige karakterlijnen die de aandacht vestigen op de achterwielkasten en verlenen de modellen extra dynamiek. De achterkant is onmiddellijk herkenbaar als een MX-5, maar de subtiele aanpassingen zorgen voor een hedendaags tintje. Zo is de achterbumper meer in de carrosserie geïntegreerd. De naadloze overgang tussen de bumper en de onderkant van de achterlichten benadrukt de dikte van de bumper. De onderkant van de achterschermen is wat krachtiger getekend en loopt wat verder omlaag en de nieuwe achterlichten worden omlijst door U-vormige reflectoren die de achterkant meer klasse verlenen.
De voorzijde oogt niet alleen krachtiger en dynamischer, maar draagt dankzij verbeterde aërodynamische eigenschappen bij aan de uitstekende rijstabiliteit bij hogere snelheden. Hiertoe werd de carrosserie op de volgende punten aangepast:
- een groter en anders gevormd frontoppervlak onder de mistlampen;
- de lip onder de grille steekt verder uit;
- bredere voorwielspoilers;
- nieuwe, bredere dorpels voor minder luchtweerstand bij de achterwielen;
- nieuwe buitenspiegels creëren minder luchtweerstand;
- nieuwe achterlichten lopen verder naar buiten en veroorzaken daardoor minder turbulentie.
De vernieuwde MX-5 erft het interieur van zijn voorganger dat qua materialen, detaillering en kleur aan de eisen van de tijd werd aangepast. Het sierpaneel in het dashboard werd van pianozwart veranderd in donkerzilver. De tellers en meters werden aangepast voor betere afleesbaarheid, de toerenteller van de handgeschakelde tweeliter kreeg een groter bereik in het rode gebied (zie hoofdstuk 3), en de dagteller/kilometerteller bestaat nu uit een LCD met rode achtergrondverlichting. De drie grote bedieningsknoppen voor de klimaatregeling in de middenconsole kregen zilverkleurige ringen en de portiergrepen aan de binnenkant zijn in dezelfde kleur uitgevoerd als de sierringen rond de tellers voor meer visuele eenheid. Mazda's nieuwste fabrieksgemonteerde audiosysteem, ook toegepast in de Mazda6, kreeg een iets gewijzigd uiterlijk.
Het opbergvak in de middenconsole kreeg een deksel met zachte bekleding. Het nieuwe kleurenschema, waarbij de stoel- en portierbekleding in dezelfde kleur zijn uitgevoerd terwijl de overige interieurdelen zwart zijn gehouden, geeft het interieur een sportiever tintje.
De stoelen werden aangepast om het gevoel van eenheid tussen auto en bestuurder te versterken. De grotere zijkussens en gewijzigde zitting bieden optimale zijdelingse steun en geven het gevoel dat de stoel zich rond de inzittende vormt. Optioneel zijn tweekleurige Recaro sportstoelen leverbaar, uitgevoerd in leer en geperforeerd Alcantara®
De 2.0 liter motor levert nu betere prestaties, alle motorvarianten werden zuiniger en schoner en op de Europese markt doet een nieuwe automatische zesversnellingsbak zijn intrede (niet leverbaar in Nederland).
De 2.0 liter benzinemotor, met naar keuze een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, produceert 118 kW / 160 pk en heeft een maximumkoppel van 188 Nm. Hoewel het maximumkoppel nog steeds wordt bereikt bij 5.000 t/min, wordt het maximumvermogen nu bereikt bij 7.000 t/min (300 meer dan voorheen). Het rode gebied begint nu bij 7.500 t/min (500 t/min meer dan voorheen).
Voor meer stijfheid bij hogere toerentallen koos Mazda voor een gesmede krukas. Nieuw zijn ook de zwevende zuigers, aangepaste en duurzamere zuigerpengaten, nieuwe klepveren die zwevende kleppen bij hogere toerentallen onderdrukken en duurzamere materialen voor de drijfstanglagers. Samen met het grotere toerentalbereik geven deze aanpassingen de tweeliter betere prestaties.
Die prestaties komen vooral goed uit de verf wanneer deze motor wordt gekoppeld aan de gemoderniseerde handgeschakelde zesversnellingsbak. Dankzij de verbeterde synchronisatie verloopt het schakelen vlotter en soepeler dan voorheen. De diameter van de synchromesh tussen de 3e en 4e versnelling werd met 6 mm vergroot, van alle synchronisatieconussen werden de specificaties aangepast en sommige pasvlakken van de synchronisatieconussen van de 1e tot en met de 4e versnelling werden van koolstof voorzien.
De prestaties liggen met de handgeschakelde zesversnellingsbak iets hoger: de acceleratie van 0 – 100 km/u verloopt nu in 7,6 seconden (Roadster) en de topsnelheid bedraagt 218 km/u (Roadster Coupé).
Alle vernieuwde versies van de MX-5 kregen een sportiever motorgeluid. Voor de vernieuwde MX-5 paste Mazda de geluidsproducerende elementen aan, zoals de resonantiekamer, de inlaatkanalen en het uitlaatsysteem, om een nog sportiever en herkenbaarder motorgeluid te verkrijgen dat hoorbaar met de rijomstandigheden en pedaalbewegingen varieert.
Bij de 2.0 literversie met handgeschakelde zesbak werd daar nog eens een nieuw ontworpen inlaatgeluidversterker (ISE) voor nog meer sportiviteit aan toegevoegd. Door het aanzuiggeluid te versterken levert deze component een krachtigere geluidsrespons en meer toonvariatie. Dit geluid wordt via de lucht doorgegeven aan het dashboardpaneel, maar ook via een speciaal kanaal aan het dashboard, de buiten/bovenhoeken van het dashboard en de voorruitomlijsting. Vooral bij geopend dak zorgt het geluid, dat naar de buiten/bovenhoeken van het dashboard wordt geleid, voor een geluidssensatie.
Ondanks de toegenomen prestaties van de krachtigste motor bij gelijkblijvend vermogen en motorkoppel, is de 2.0 liter motor in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak zuiniger en schoner dan voorheen. In combinatie met de vijfversnellingsbak (niet leverbaar in Nederland) kent deze motorversie een verbruik van 7,4 liter brandstof (4 % minder dan voorheen) en een CO2-uitstoot van 177 g/km. De 2.0 liter met handgeschakelde zesversnellingsbak verbruikt 7,6 liter brandstof per 100 km (7 % minder dan eerst) en produceert 181 g/km CO2.
De 1.8 liter benzinemotor met handgeschakelde vijfbak blijft gehandhaafd. Deze motor produceert 93 kW / 126 pk bij 6.500 t/min en een maximale trekkracht van 167 Nm bij 4.500 t/min. Voor een lager verbruik werd de eindoverbrenging verlaagd van 4.100 tot 3.909. De 1.8 liter verbruikt 7,0 liter brandstof per 100 km (4 % minder dan voorheen) en produceert 167 g/km CO2.
De MX-5 Facelift kreeg van de Mazda-ingenieurs een aangepaste voorwielophanging: de positie van het verticale scharnierpunt van de kogelgewrichten werd aangepast, waardoor het voorste rolcentrum met 26 mm werd verlaagd. Deze aanpassing verkleint fluctuaties in de wielbelasting van het buitenste wiel tijdens bochtenwerk. Als gevolg hiervan verloopt de rolbeweging, veroorzaakt door de stuuruitslagen, meer lineair. Het onderzoeksteam wist bovendien het onderstel beter af te stellen, waardoor de nieuwste MX-5 nog scherper stuurt en de gier- en rolbewegingen wat meer geleidelijk doorgeeft. Bij elkaar opgeteld zorgen deze wijzigingen voor een aangescherpte voertuigbeheersing, vooral in bochten.
Om het interieur van beide modelvarianten stiller te krijgen werden stijvere portieren gemonteerd, wielresonanties verlaagd en extra geluiddempende materialen toegepast. Voor de Roadster Coupé namen de technici van Mazda drastischer maatregelen om het premium karakter van deze modelversie te onderstrepen. De dwarsbalk van de voorwielophanging werd gevuld met urethaanschuim om de doorgifte van rijgeluid te verlagen en de tweede dwarsbalk werd verstevigd. Het aanbrengen van geluiddempend materiaal in de voorste daksectie helpt trillingsgeluid te onderdrukken. Alles bij elkaar schermen deze maatregelen de inzittenden van de Roadster Coupé beter af van laagfrequent rijgeluid en irritante hoogfrequente trillingen. Het effect van deze maatregelen mag er zijn: het interieurgeluid van de vernieuwde MX-5 Roadster Coupé ligt bij 60 km/u op een slecht wegdek 2,7 dB lager dan dat van het vorige model.