Forum Mazda CX-5 (2011 - 2017)
Reacties van eigenaren
Antwoord: De dakdragers die gebruikt zijn, waren deze origineel voor de Mazda CX5? Kennelijk heb je verschil in de dakdragers wat voor en achter gemonteerd moet worden en links en rechts.
Antwoord: Ik gebruik dakdragers van THULE en heb geen probleem. Ik heb de dakdragers reeds gebruikt voor een dakkoffer of voor 4 fietsen. De dakdragers staan op mijn MAZDA gedurende 5 maanden in de zomerperiode. grtjs Peter
Antwoord: Kunt U mij het typenummer van de Thule dragers doorgeven, ik heb namelijk het verlaagde type erop gehad en toen kwam mijn Thule skikoffer tegen de Navi antenne aan.
Antwoord: Wij hebben originele dakdragers gebruikt en uiteraard voor/achter links-rechts goed geplaatst. Mazda Nederland erkent het probleem en heeft een soort gelijk geval met een andere CX5. Wellicht een algemeen sky-active probleem ?
Oplossing via de dealer is tot een stop gekomen. Zij verwijzen naar de Mazda Nederland ... en ik wacht en wacht ....:((
Antwoord: Heb het zelfde probleem met Thule dakdragers, probleem al na 1 maand na aankoop na skiverlof feb 2013.
Ervaring met Mazda CX-5 TS+: Had 6 weken na aankoop bij km stand 2.400 geen airco meer. Reden: steenslag, had condensor geraakt door grote openingen bumper. Reactie dealer Fokkema te Oosterhout.
Ervaring met Mazda CX-5 2.2 AW aut: Automaat die in het begin veel last van gekraak en gepiep bij het beginnen met rijden vanuit P en N. Nu helemaal weg!
Rijdt super, 175 pk diesel. Zalig rijcomfort. Geen trillende spiegels. Veel power, optrekken geweldig.
Donker grijze auto met mat donker grijze all.velgen incl. Michelin banden 235/55R19, beige lerenbekleding; erg mooi!
Nadelen:
- aanbrengen van de kabel van caravan
- stoelleuning van chauffeur moet gecheckt worden
- rij redelijk pittig, verbruik 1:12
Ervaring met Mazda CX-5 TS+:
Ervaring met onderhoud: Heb de auto nu 3 maanden. Tijdens vakantie met caravan van 1350 kg springt de auto uit de vierde versnelling tijdens berghellingen, niet 1 keer maar geregeld, en alleen uit de vierde versnelling. Bij de dealer geweest, nu 6 weken later nog steeds geen oplossing. Wachten volgens de dealer op Mazda NL, hoe lang weet ik niet.
Dit vind ik slechte service, wordt waarschijnlijk mijn laatste Mazda, alleen door de slechte service. Dit is mijn vijfde Mazda, nooit problemen gehad, of dit probleem wordt opgelost weet ik niet, ik hoop zo snel mogelijk.
Antwoord: Goedkop is duurkoop! Heb jij ook trillende buitenspiegels vanaf 70 km/uur? Onze auto is ruim een jaar en nog steeds wacht onze dealer op mazda NL? Dus veel geduld toegewenst.
Antwoord: Volgens dealer zijn het de eerste CX5 produkties (2012) die last hebben van trillende buitenspiegels. Vanaf bouwjaar 2013 moet dit probleem hersteld zijn. Wat nu precies de oorzaak is, is nog steeds niet duidelijk.
Antwoord: Helaas... ik heb een model 2014 en de spiegels trillen nog steeds.
Antwoord: Inderdaad sinds kort nieuwe CX5, en de spiegels komen in trilling. Volgens dealer zou Mazda dit probleem aangepakt in het proces, dus niet! Ik denk of de Yokohama banden zijn het probleem of de behuizing zelf. Je hoort ook veel windgeluid, dat is opvallend. Ik verwacht niet dat Mazda hier veel aan gaat doen, ondanks de vele klachten
Antwoord: Heb sinds 3 maanden een nieuwe cx5 plus met leasepack benzine. Trillende spiegels komt niet voor.
Antwoord: Heb al 1,5 jr een CX5 met trillende spielgels en heb sinds 1 maand nieuwe spiegels en behuizing gekregen en het probleem met trillende spiegels en het wind geruis is helemaal opgelost. Lang moeten wachten maar de moeite waard voor deze zeer fijn rijdende auto (automaat).
Antwoord: Wat is nu precies de oorzaak van de trillende spiegel? En waarom wordt dat nu pas aangepast terwijl dit probleem al langer bekend is?
Antwoord: Wie is de dealer waar u de nieuwe spiegels van heeft gekregen? Ik wacht al 1.5 jaar en krijg geen nieuwe spiegels. Bij mij alleen de achterkap van de spiegel vervangen door een tweedehands kap, daarmee is het probleem niet opgelost. Mijn dealer schijnt niet te weten wat hij moet doen. Kunt u op deze site antwoorden wie u zo goed heeft geholpen?
Antwoord: Bij mij is ook de buitenkap vervangen door een gladdere buitenkap. Aan de achterkant zit geen richel meer. Ik weet niet zeker of ze deze 2e hands hebben gemonteerd, maar bij mij is het probleem nog steeds hetzelfde.
Oorzaak: aerodynamica is niet goed (kap komt in trilling en het (te) lichte lichte plaatwerk (Skyactive technologie!) van de auto waaraan de kap is gemonteerd. Het plaatwerk komt in trilling en daardoor komt de kap en de binnenspiegel ook in trilling (trillingsoverdracht). Met name door hoge windkracht, de windrichting en snelheid waarmee je rijdt, heb je meer of minder trilling. Ik blijf dit een absoluut minpunt vinden van de CX5. Ondanks fijne motor en besturing laatste Mazda voor mij.
Antwoord: Ik denk dat Mazda NL een hele slechte service biedt. Ik heb er gisteren in Belgiƫ met mijn dealer over gesproken en iedereen die last heeft van trillende spiegels daar wordt het probleem opgelost. Volgens hem zouden de nieuwe CX5-en het niet meer hebben.
Antwoord: Mazda Nederland heeft nog steeds geen oplossing voor de trillende spiegels, schandalig! Er is wel een verbeterde CX-5 2015 uitgebracht. Deze spiegels zijn veel steviger, maar passen niet zegt Mazda Nederland. Hierin heb ik mijn twijfels, ben hier al een jaar mee bezig vind ook dat het veel te lang duurt voor de oplossing die al bekend zijn vanaf 2012 daarom zal dit mijn laatste Mazda zijn. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt bij andere merken. Mazda NL schaam je auto is in februari nieuw gekocht.
Ervaring met Mazda CX-5 AW, automaat 175pk: Trekhaak contactdoos moeilijk bereikbaar. Bevestiging remkabel probleem, eerst U-haak aanbrengen.
Veel gekraak en gepiep bij stoppen en daarna van uit stilstand weer optrekken.
Opgave brandstofgebruik klopt totaal niet.
Ervaring met onderhoud: Het piepen en kraken daar wisten ze geen oplossing voor, dat hoorde bij een automaat? Daar moet echt een oplossing voor komen.
Ervaring met Mazda CX-5 2.0 ts+: Verwacht niet het verbruik van een Toyota Aygo oid. Het is een duidelijk grote(re) auto en heeft een keurig verbruik van ongeveer 6.6 liter per 100 km bij ons gemiddeld. Gebruiken de auto gewoon en niet als racewagen of lastpaard.
Ervaring met Mazda CX-5: Ik ben 58 jaar en rijd sedert een drietal maanden met een CX5-diesel 175pk sport met automaat en heb nu ongeveer 6.000km. Ik reed voordien met Audi A6, BMW 520 en Mercedes 220CDI. De CX5 is veruit de leukste wagen van het hele rijtje om te besturen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de vorige merken.
Of de CX5 de betrouwbaarste is zal de toekomst uitwijzen. Echter, het verbruik welke Mazda opgeeft is niet haalbaar zelfs niet als je met een pluim op je gaspedaal zou duwen. De hoofdreden hiervan is te wijten aan het regeneratiesysteem van de partikel filter. Daar deze wagen reeds voldoet aan Euronorm 6 wordt hierbij in mijn geval 12% van de brandstof gebruikt voor regeneratie. Je ziet dit perfect aan het gemiddeld verbruik en je hoort het ook door het feit dat tijdens regeneratie de motor een onaangenaam gebrom laat horen. Ik heb echter vorige week opgevangen dat Mazda een softwareaanpassing zou klaarhebben om dit verbruik te verminderen. Ben benieuwd! Voor de rest een droom van een wagen om zowel te cruisen als eens als snelste uit de startblokken te springen. Een aanrader!
Antwoord: Marc De Bruyne - dank voor je opmerkingen over je Mazda CX5 175 pk diesel, automaat. Ik ben in het bezit van dezelfde auto, prima auto nu bijna 5000 km gereden maar met een hinderlijke eigenschap - gepiep en gekraak op het moment dat je stopt bij verkeerlichten en daarna vanuit N weer door wilt rijden. Garage geeft aan dat dit normaal is bij een automaat. Het is mijn eerste automaat maar ik kan mij niet voorstellen dat dit normaal is. Wat voor ervaringen heeft u met uw automaat?
Heeft u al een nieuwe softwareaanpassing m.b.t. het verbruik?
Antwoord: Er is ondertussen inderdaad reeds een softwareaanpassing uitgevoerd om zogezegd de regeneratie te verfijnen. Nu, ik heb net een 1.000 tal km afgelegd in 1 rit en de regeneratie gebeurt nog steeds zoals voorheen; om de 220 km gedurende een twintigtal km met een op dat ogenblik gemiddeld verbruik van 13l. Dit is volgens mij echt onaanvaardbaar, want dit proces alleen is verantwoordelijk voor 12% van het verbruik.
Wat de krakende remmen betreft heb ik hetzelfde probleem en heb na klachten zelfs een officiele gedocumenteerde uitleg gekregen dat dit normaal is en vooral een klacht is van mensen die niet gewoon zijn om met een automaat te rijden. Bullshit! Mijn Audi en Mercedes automaat hadden helemaal geen last van dit fenomeen.
Ik heb het vooral moeilijk met het feit dat de op voorhand gekende problemen door Mazda mooi verzwegen worden bij de verkoop en alleen het verkopen van zoveel mogelijk wagens telt. Ik stel voor om een forum op te richten van Mazda CX5 eigenaars en dit wereldwijd kenbaar te maken zodat alle potentiele kopers op voorhand weten wat hen te wachten staat.
Ik sta nog steeds achter mijn besluit dat dit een zeer prettig te besturen wagen is maar had deze niet gekocht had ik van alle issues op voorhand kennis gehad.
Antwoord: Uitstekend idee om een forum op te richten van de CX5 kwalen cq. tekortkomingen. Trillende buitenspiegel is ook een bekend probleem. Het is een inderdaad een fijne rijdersauto maar helaas met enkele beperkingen.
Antwoord: Dit forum bestaat reeds (concurerend magazine online) ondanks de aangehaalde nadelen op dat forum (l 2011-2012...) zoals trillende onderdelen, verbruik, etc. heb ik toch besloten een cx5 aan te schaffen, gewoon omdat ik het een mooie wegen vindt, de minpuntjes neem ik erbij...
Ervaring met Mazda CX-5 2.0: Beste mede -Mazda CX5 rijders. Ik heb last van het volgende probleem. Op mijn dak beginnen nu deukjes zichtbaar te worden op de plaatsen waar de dakdragers zitten. Volgens een expert kan dit te maken hebben met het plaatsen van een dakkoffer waarbij je dan (natuurlijk ook) steunt op het dak. Dit wellicht in combinatie met het dunne plaatmateriaal van de CX5.
Zijn er meer bezitters van een CX5 die dit probleem herkennen? Zo ja, neem dan svp contact op met mij via email: r.schuurmans@gmail.com zodat we misschien gezamelijk dit probleem kunnen oppakken en een passende oplossing kunnen vinden.
De dealer heeft vandaag gekeken naar het probleem maar stond nu niet echt meteen te trappelen om hiervoor een passende oplossing te bieden.
Voor de rest ben ik gewoon tevreden met de CX5, erg prettige auto die wij prive alleen gebruiken.
~remke