Mazda 6 SportBreak (2008 - 2012)
Vormbehoud
Een atleet én een zakenman? Dat klinkt tegenstrijdig, maar juist deze combinatie maakt de Mazda6 uniek. De "6" is zeker geen volbloed sportwagen, maar in vergelijking met andere zakenauto's biedt de Mazda wel degelijk meer rijplezier.
Weggedrag
Zo is de besturing iets directer dan gemiddeld. De afstemming van het onderstel is relatief stevig, zonder daarbij concessies te doen aan het comfort. Voor modeljaar 2010 zijn zowel de wielophanging als de besturing verbeterd om het sportieve karakter te versterken. De aanpassingen zijn een verbetering, maar helaas is het verschil met meer recent geïntroduceerde zakenauto's desondanks gering.
De grootste winst is geboekt in de "rechtuitstabiliteit", wat betekent dat minder stuurcorrecties nodig zijn op de snelweg waardoor de auto merkbaar rustiger rijdt.
Motoren
Om het comfort te verhogen is de geluidsisolatie verbeterd en zijn de motoren verfijnd. Zo is er extra aandacht besteed aan een fijne loop na een koude start. De katalysator zou dankzij gebruik van nano-deeltjes over een langere periode effectiever blijven werken. Bovendien is een kleinere turbo toegepast die evenveel vermogen heeft als de voorganger, maar door de geringere omvang gemakkelijker in beweging is te brengen; dat maakt de motor levendiger.
Geheel nieuw in het programma is de 2.2 liter dieselmotor met 129 pk / 340 Nm. Die komt moeiteloos mee met de verkeersstroom, maar wanneer meer dan dat wordt gevraagd, is duidelijk merkbaar dat dit de lichtste dieselmotor in het programma is. Ondanks de vernieuwingen, verraden zowel het geluidsniveau als de trillingen in de auto dat de "6" al enige jaren op de markt is.
In de afgelopen jaren heeft de middelzware dieselmotor (nu goed voor 163 pk / 360 Nm) zich het beste kunnen bewijzen. Dit extra vermogen maakt een groot verschil. Naast een sportief weggedrag, levert de Mazda6 met deze krachtbron ook prima prestaties. Behalve dat de auto met meer gemak presteert, voelt zelfs het koppelingspedaal prettiger met deze motor.
De vernieuwde "DISI" 2.0 liter benzinemotor (155 pk / 193 Nm) is een aanrader. Deze direct ingespoten benzinemotor past goed bij het karakter van de auto en heeft bovendien een verfijndere loop dan de dieselmotoren.
Alle drie de geteste motoren leveren meer kracht dan voorheen en zijn bovendien zuiniger geworden. Maar opnieuw zijn concurrenten die later op de markt zijn verschenen een stap verder. Zo moet de Mazda6 het stellen zonder start/stop systeem of zelfs maar een schakelindicator. Desondanks bleek tijdens de test het beloofde fabrieksverbruik met alle drie de motoren daadwerkelijk te realiseren.
Uitrusting
Niet alleen de techniek is onder handen genomen, Mazda heeft ook het uiterlijk van de 6 aangepast. Sierringen en contrasterende zwarte accenten geven de auto een sterker karakter. Optioneel zijn voortaan meesturende koplampen leverbaar.
In het interieur zorgen nieuwe materialen en accenten in chroom en zwart voor een iets andere uitstraling. Alleen handelaren en huidige Mazda6 bezitters zullen echter het verschil zien.
Helaas voorziet Mazda nog steeds niet in een USB-ingang voor een USB-stick of MP3-speler. Wel kan een mobiele telefoon met "streaming audio" via Bluetooth worden gekoppeld en is een "jack"-aansluiting beschikbaar. Het optionele Bose audiosysteem klinkt heel redelijk, maar biedt niet het heldere geluid dat van een auto in dit prijssegment mag worden verwacht.
Het "Rear Vehicle Monitoring" (RVM) systeem maakt het wisselen van rijbaan veiliger. "RVM" geeft door middel van een waarschuwingssignaal en een lampje in de spiegeldriehoek aan wanneer zich een ander voertuig in de dode hoek bevindt. Alhoewel vele merken inmiddels een dergelijk systeem aanbieden, valt Mazda's implementatie op door een sublieme werking bij zeer snelle auto's. Dit systeem waarschuwt niet alleen effectief voor passerend verkeer, maar zelfs voor hardrijders die nog op grote afstand zijn.
Ruimte
Voor deze test is gekozen voor de "Sportbreak", ofwel de stationcar. Ondanks de leeftijd, biedt de Mazda6 nog steeds bovengemiddeld veel bagageruimte. Standaard meet de kofferruimte 519 liter. Door eenvoudigweg een hendel over te halen, wordt de achterbank opgevouwen en ontstaat 1.751 liter ruimte. Daarbij is het niet nodig om eerst hoofdsteunen uit te nemen of de zitting van de achterbank op te klappen.
Ook heel prettig: bij het openen van de achterklep beweegt de afdekhoes van de bagageruimte mee naar boven voor gemakkelijke toegang tot de bagageruimte.
Conclusie
De Mazda6 heeft voor modeljaar 2010 een facelift ondergaan. Volgens de fabrikant is de auto op 400 punten gewijzigd. Dat betreft behalve visuele aanpassingen ook technische verbeteringen.
Het onderstel is verbeterd, wat vooral resulteert in een stabieler gedrag op hoge snelheid. De motoren werden sterker en zuiniger. Bijzonder daarbij is dat het beloofde lage verbruik in de praktijk goed is te realiseren.
Ondanks alle aanpassingen is toch merkbaar dat de Mazda6 al enkele jaren op de markt is. Alhoewel de "6" ontegenzeglijk verbeterd is, is de auto niet significant beter dan de concurrenten. Dat wordt deels goedgemaakt met de rijkere uitrusting, waardoor de Mazda6 nu vooral prijstechnisch een interessant aanbod vormt. Bovendien bleef het onderscheidende karakter behouden: sportiviteit speelt de boventoon. Vormbehoud dus.
- Vlot en zuinig
- Sportieve ondertoon
- Achterbank eenvoudig op te klappen
- Technisch merkbaar op leeftijd, ondanks facelift