Mazda3
Nieuwe Mazda3 debuteert in Frankfurt
Als één van de eerste auto's in het C-segment biedt het bestverkopende model van Mazda de inzittenden toegang tot internet. Het systeem is gebaseerd op bestaande e-mail-, SMS- en navigatiefuncties en biedt toegang tot gratis mobiele content, zoals Facebook- en Twitter-audiofeeds, alsmede Aha, met tienduizenden cloudgebaseerde stations waaronder radio, podcasts en audioboeken.
Het compleet nieuwe interieur is in de meeste opzichten groter dan dat van zijn voorganger en de gebruikte materialen zijn van een aanzienlijk hogere kwaliteit. Ook bijzonder in dit segment zijn zaken als de Active Driving Display, Mazda's nieuwe head-up display en de doorontwikkelde en geoptimaliseerde HMI commander, die een blinde bediening van infotainmentfuncties mogelijk maakt.
De nieuwe Mazda3 is tevens het derde model dat beschikt over de complete serie SKYACTIV-technologieën. De kern daarvan wordt gevormd door benzinemotoren met 100 tot 165 pk en een 150 pk sterke dieselmotor met lage uitstoot. Ze zijn gekoppeld aan direct schakelende handgeschakelde en automatische zesversnellingsbakken.
Mazda's belangrijkste model maakte 10 jaar geleden zijn debuut toen het allereerste exemplaar van de eerste generatie van de productielijn rolde in Japan. Toen in 2009 de tweede generatie debuteerde, lichter, veiliger en milieuvriendelijker, ging het verder waar zijn voorganger was gestopt. Tot op heden zijn er 3,6 miljoen exemplaren verkocht van de eerste twee generatie en heeft de Mazda3 136 awards gekregen. Met de compleet nieuwe en derde generatie Mazda3 is een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan dit verhaal.